Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
SAS har i dag besluttet å bestille ytterligere 50 fly av typen Airbus A320neo som skal leveres fra og med våren 2019 og fram til 2023. Dette betyr at SAS for første gang vil få en flåte av kort- og mellomdistanse fly basert på en flytype.
Det har siden januar vært kjent at Boeing ikke nådde opp i forhandlingene med SAS om kjøp av nye fly. I dag ble ordren på 50 nye fly av typen Airbus A320neo bekreftet av SAS og Airbus.
Kostnadseffektiv og miljøvennlig
Airbus A320neo har 15-20% lavere drivstofforbruk per setekilometer sammenlignet med flyene som nå etter hvert skal fases ut. Med de nye flyene er det også mulig å redusere utslippene ytterligere ved å bruke biodrivstoff.
– Det er litt over ett år siden vi satte våre første splitter nye Airbus A320neo-fly i drift og vi har fått veldig gode tilbakemeldinger på dette fra våre kunder. Vi er derfor veldig glade for å kunne fortsette med å forbedre tilbudet til våre kunder, og investere i SAS sin fremtid. Med denne ordren skaper vi også den mest enhetlige og effektive flåten vi noen gang har hatt, sier konsernsjef Rickard Gustafson i en pressemelding.
– Bestillingen på 50 nye fly gir oss tilgang til markedets mest effektive flytype og lar oss bli enda mer kostnadseffektive og miljøvennlige.
SAS har tidligere sagt at de vurderer fly av typen Airbus A321LR til bruk på kortere interkontinentale ruter, men pressemeldingen sier ingenting om disse flyene er en del av den nye ordren.
En moderne og enhetlig flåte for fremtiden
SAS har allerede tatt levering av 17 fly av typen Airbus A320neo fra en tidligere ordre. Dagens ordre innebærer at SAS vil ha totalt 80 fly av denne typen i drift i løpet av 2023. De første 15 flyene i den nye ordren skal leveres gjennom avtaler med leasingselskaper. De resterende 35 flyene skal leveres direkte til SAS. Med avtalen følger også en opsjon på ytterligere fem fly.
SAS har det siste tiåret jobbet aktivt med å standardisere og forenkle flåten. Flyselskapet har i dag to flytyper på sine europeiske ruter, mot seks flytyper i 2012. SAS vil fortsette å fase ut dagens Boeing 737-fly og etter hvert også eksisterende A320-fly av den gamle typen. Med en flåte bestående av bare Airbus-fly på både korte og lange ruter, håper SAS å få mer fleksibilitet og effektivitet i produksjonen.
Airbus A320neo kan leveres med enten CFM International LEAP-1A eller Pratt & Whitney PW1100G. SAS har fortsatt ikke bestemt seg for hvilke motorer som skal brukes på flyene som nå er bestilt.
Hvis du ikke har hatt sjansen til å fly SAS sin nye Airbus A320neo enda, kan du lese om da vi var med på den første turen fra København til Stockholm høsten 2016.
Ta gjerne del i diskusjonen på forumet vårt!
Foto: airbus.com / sasgroup.net
Legg igjen en kommentar