Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Allerede i fjor startet SAS utfasingen av sine Airbus A340, med det beryktede reserveflyet LN-RKP. Nå ser det ut til at koronaviruset COVID-19 har fått SAS til å fremskynde planene om å pensjonere resten av flåten.
Koronaviruset COVID-19 har ført til en drastisk reduksjon i etterspørselen etter flyreiser og SAS har inntil videre måttet innstille flere av sine langdistanseruter. Med flere nye Airbus A350 på vei inn i flåten er derfor ikke beholde de aldrende og kostnadstunge Airbus A340-flyene. Forrige uke var det slutt for LN-RKF og nå ser det ut som både LN-RKG og OY-KBC har tatt fatt på sin siste flytur.
– Det stemmer at vi har sendt en av våre A340 på pensjon like utenfor Valencia. Motorene blir plukket ut og returnert, før flyet blir demontert og brukbare komponenter solgt på reservedelsmarkedet. Selve flykroppen blir skåret opp og aluminiumet blir resirkulert. Flere av A340-ene kommer til å følge samme vei, sa Kristoffer Meinert, Head of Media Relations for SAS i Danmark forrige uke.
I dette øyeblikk er ytterligere to Airbus A340-fly på vei til Castellon-flyplassen (CDT) utenfor Valencia. Du kan følge flyenes siste tur på Flightradar24.
Koronaviruset får skylden
Det er ingen tvil om at den pågående krisen i luftfarten forårsaket av COVID-19-utbruddet er grunnen til at utfasingen nå blir fremskyndet. Vi vil derfor bli overrasket om ikke Airbus A340 snart er flyhistorie hos SAS. Når det skjer, har SAS ingen flere fly med fire motorer.
Vi hadde i det lengste håpet at disse flyene kunne vært brukt til nye langdistanseruter. Med dagens drivstoffpriser og normal etterspørsel hadde det kanskje vært økonomi i det. Nå er det imidlertid å overleve som gjelder. Nye ruteåpninger kan vi nok se langt etter i tiden som kommer.
Basert på en artikkel av Henrik Olsen for InsideFlyer.dk.
Legg igjen en kommentar