Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
SAS streber som alle andre flyselskaper etter å bli mer miljøvennlig. Det siste i en rekke tiltak er resirkulerbart bestikk og matemballasje.
De av dere som leser forumet vårt har nok lengst fått med seg diskusjonene rundt SAS sitt New Nordic serveringskonsept. Både utforming og innhold diskuteres og kritiseres. Selv om mange er fornøyde med innholdet i «kuben», ser det ut til å være bred enighet om at hverken utformingen eller verktøyet som følger med er spesielt praktisk. Når SAS nå bestemmer seg for å endre på dette hadde vi derfor håpet at de kanskje gikk litt mer drastisk til verks.
Mer miljøvennlig emballasje
Nå skal SAS nemlig innføre resirkulerbar matemballasje og miljøvennlig bestikk om bord. Dette vil redusere plastmengden med 51 tonn per år og er et av mange tiltak flyselskapet har gjort for å redusere sitt miljømessige fotavtrykk.
– Hver dag utvikler vi våre produkter og servicetilbud i mer miljøvennlig retning, og tar bort det som ikke trengs om bord, og arbeider løpende med å finne innovative løsninger for materialer og emballasje, sier Karl Sandlund, EVP & Chief Commercial Officer.
Noen former for plast er ofte nødvendig grunnet krav til mattrygghet. Derfor har SAS’ leverandører utviklet en løsning som erstatter den indre plastbeholderen i kuben med en papirversjon. Den er laget av FSC-godkjent papir med et plastbelegg, som er laget av organisk plantebasert plast i stedet for plast basert på fossil olje.
I stedet for å legge ekstra salt og pepper og en våtserviett i hver kube, blir disse nå kun delt ut til de som ber om det. I stedet for plast skal bestikket pakkes inn i papirservietter laget av resirkulert materiale.
Lanseringen av det nye matkonseptet vil skje gradvis fra desember, og i mai 2020 vil bestikket finnes i hver boks.
Kunne gjort mer for å redusere matsvinn
SAS skriver i en pressemelding at dette er en av flere tiltak som er iverksatt for å gjøre selskapet mer miljøvennlig. Blant andre tiltak nevnes blant annet vektreduksjon ved å kutte ut tax free-salg om bord og redusert matsvinn gjennom forhåndsbestilling av mat. Her kunne SAS imidlertid gjort mye mer.
I dag er det nemlig slik at kun reisende i SAS Go kan forhåndsbestille mat, og bare på ruter hvor måltider i utgangspunktet ikke er inkludert. Mange av våre lesere har vært kritiske til innholdet i kuben og da spesielt vegetarretten. Ikke fordi det er en vegetarrett, men rett og slett fordi den ikke smaker spesielt godt. Undertegnede har selv observert at mange returnerer boksen uten å tømme den. På langdistanserutene, hvor man kan velge mellom flere måltider, sier det seg selv at SAS må laste opp flere måltider enn det er passasjerer om bord. På langdistanseflygninger kan du i dag bare forhåndsbestille mat av medisinske, religiøse eller kostholdsrelaterte grunner.
Det er også et paradoks at de som betaler mest for flybilletten ikke har den samme muligheten til å forhåndsbestille mat som passasjerer som reiser på billigere billetter. Hvis SAS virkelig vil komme matsvinn til livs bør de åpne for forhåndsbestilling av mat også i Plus og Business, slik mange andre flyselskaper allerede gjør. I tillegg til å redusere matsvinn ville det også løftet opplevelsen om bord for de reisende.
I forumet vårt finner du diskusjoner rundt både innholdet i kuben og den nye utformingen.
Forsidefoto: SAS
Legg igjen en kommentar