SAS leier inn ekstra fly til New York ruten

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

SAS har som tidligere beskrevet her på Bonusfeber problemer med at få levert et av sine splitter nye Airbus A330Enhanced fly til tiden. Derfor har SAS nå sett seg nødt til å chartre et Airbus A340-500 fly fra portugisiske HiFly for å få ruteplanen til å gå opp.

SAS’ nye rute til Hong Kong, som starter fra Stockholm den 10. september, skulle etter planen være betjent med helt nye Airbus A330Enhanced fly. Dessverre er det første flyet forsinket fra fabrikken i Toulouse og derfor vil ruten i den første måneds tid bli betjent med de eksisterende Airbus A340-fly, som dessverre ikke er utstyrt med det nye interiøret.

Samtidig planlegger SAS i løpet av høsten at tre av deres Airbus A340 maskiner skal få installert den nye kabin-innredningen. Det har tidligere vært spekulasjoner om kabin-oppgraderingen ville bli forsinket når en av disse maskinene nå må brukes i en måned på Hong Kong-ruten. Det ser nå ikke ut til å være tilfelle.

Ifølge bookingsystemene er det satt inn et  innleid fly på kveldsavgangen fra København til New York, hvilket medfører at det Airbus A340-fly som frem til nå har vært benyttet på denne avgangen er fristilt for bruk på Hong Kong-ruten, og oppgraderings-programmet kan fortsette i henhold til planen.

Ifølge Expertflyer.com er der snakk om et Airbus A340-500 fra det portugisiske flyselskap HiFly.

Iflg. Expertflyer.com skal ruten mellem København og New York flyves med en A340-500 fra HiFly i en periode af september 2015
I følge Expertflyer.com skal en av de daglige avganger på ruten mellom København og New York flys med et Airbus A340-500 fra HiFly (5K) i en periode fra september 2015

HiFly er ikke ukjent som leverandør av reserve-fly for SAS. Blant andet har SAS tidligere brukt dem en enkelt gang på ruten mellom København og New York i løpet av sommeren da SAS hadde tekniske problemer med et fly. Dessuten har både SAS og Norwegian tidligere brukt det portugisiske flyselskapet som leverandør av reserve-fly når de har hatt tekniske problemer med egne fly.

Dette flyet er på samme måte som SAS eget reserve-fly (LN-RKP – som har flydd på denne ruten hittil  denne sommeren) utstyrt med Business Class og Economy Class. Her finnes det dessverre ikke mulighet for å tilby passasjerene SAS Plus-produktet.

Til gjengjeld har flyet helt flate stoler i Business Class, og et såkalt “social area”, som blant annet  inneholder en bar.

HiFly's A350-500 tilbyder passagerer på Business Class "fully flat" stole.
HiFly’s A350-500 tilbyr passasjerer på Business Class “fully flat” seter.
HiFly's A350-500 tilbyder passagerer på Business Class "fully flat" stole.
HiFly’s A350-500 tilbyr passasjerer på Business Class “fully flat” seter.
HiFly's A350-500 tilbyder passagerer på Business Class "fully flat" stole.
HiFly’s A350-500 tilbyr passasjerer på Business Class “fully flat” seter.
Flyet indeholder "social area", som tilbyder en bar.
Flyet inneholder et “social area”, som tilbyr en egen bar.

Ifølge den informasjon som er tilgjengelig i bookingsystemene, så er dette flyet inntil videre satt opp på SK901/SK902 fra 10. september og med sisste avgang den 19. september 2015.

At SAS velger å leie inn et fly på denne ruten kan tyde på at oppgraderingen av de tre Airbus A340-300 fly som er planlagt denne høsten, stadig skal foregå i henhold til planen.

Forsidebilde:

Sædekortet for HiFly's A340-500
Seatmap for HiFly’s A340-500

Hovedbilde: Wikipedia

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *