Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Nye sas.no har fått mye kritikk den siste tiden. Nå varsler Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) tilsyn og SAS risikerer bøter for sin nye nettside.
Difi, som skal sørge for gode IT-tjenester i offentlig og privat sektor, har varslet SAS om at man har gått i gang med å sjekke flyselskapets nye nettsider. Det er reaksjoner fra ulike organisasjoner og direktoratets egne vurderinger som ligger til grunn for beslutningen, skriver Aftenposten på sine nettsider.
Kritikken mot de nye SAS-nettsidene har vært omfattende, blant annet gjennom et oppslag i Aftenposten der flere kunder klaget på at det var umulig å få bestilt billetter og at man hele tiden opplevde å få feilmeldinger.
Direktoratet skriver i brevet til SAS at folk er avhengige av en utforming av nettsidene som gjør at de ikke blir utestengt fra viktige funksjoner i samfunnet:
– Dette gjelder bl.a. eldre, kunder med dysleksi, kunder med nedsatt syn eller med norsk som andrespråk. Det å reise er en stor del av hverdagen til alle innbyggere. SAS er et av de største flyselskapene i landet og har flere tusen kunder daglig. Det er viktig at deres nettside og bestillingsprosesser fungererfor alle, sier tilsynsleder for universell utforming av IKT Malin Rygg.
Må tilbake på gammel nettside
Så store problemer har SAS at de nå må relansere sine gamle sider under domenet classic.sas.no. En forbedret basisversjon av SAS Classic er nå lansert for Norge, Sverige og Danmark. De nye nettsidene vil fortsatt være tilgjengelig med hele servicetilbudet vårt, skriver SAS på sine egne nettsider.
Funksjonaliteten på SAS Classic er begrenset sammenliknet med de nye nettsidene. Du kan bruke SAS Classic til:
- Booke SAS og award flights (ikke kampanjer)
- Booke SAS Travel Pass-turer og ungdomsbilletter
- Innsjekk
- Administrere reisen din (inkl. kansellering innen 24 timer etter booking)
SAS Classic https://classic.sas.no/ er tilgjengelig for å sikre en tilfredsstillende kundeservice mens de nye nettsidene er under utvikling. Dette skriver SAS selv:
Vi har mottatt feedback fra kunder på at brukeropplevelsen på de nye nettsidene ikke er optimal, og vi er naturligvis lydhøre for disse tilbakemeldingene. SAS arbeider intensivt for sikre at de nye nettsidene skal nå sitt fulle potensial. Mer informasjon om dette arbeidet følger om kort tid.
Verdt å nevne er at nye SAS.no blant annet IKKE har mulighet til å avbestille reiser 24 timer etter booking eller bestille ungdomsbilletter for andre enn deg selv.
Ber om tålmodighet
Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen sier til Aftenposten at at selskapet er klar over at mange har problemer med de nye nettsidene og beklager situasjonen overfor passasjerene.
– I den grad våre kunder i denne innledningsfasen har opplevd at noe av funksjonaliteten på hjemmesidene ikke har vært tilfredsstillende og like bra som tidligere, så beklager vi dette. Vi ber samtidig om litt tålmodighet. Vi har gitt en del bistand på telefon, og vi har løst spesielle utfordringer underveis. Vi er lei oss for at det for noen har ført til en viss frustrasjon foran PC-en, men vi føler oss imidlertid sikre på at vi skal komme opp på et nivå i både kvalitet og funksjonalitet som vi kan være bekjente av.
Rundt halvparten av alle selskapets reisende i Skandinavia kjøper nå billett på nettet, så for meg er det ganske uforståelig at SAS har lansert en ny nettside med så store problemer og lite funksjonalitet.
Legg igjen en kommentar