Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
SAS velger Airbus foran Boeing når de nå er i sluttfasen av å kjøpe omtrent 40 nye fly. Det skriver ledelsen i en intern epost til de ansatte.
InsideFlyer har fått se en kopi av denne eposten hvor det er helt tydelig at SAS er i tett dialog med Airbus.
SAS skriver blant annet til de ansatte at:
Vi er glade for å kunngjøre at vi nå er i sluttfasen av forhandlingene med Airbus, med sikte på å inngå en endelig avtale i løpet av våren 2018 for en stor ordre av nye kortdistansefly.
Dette er en spennende utvikling fra SAS og enda et skritt mot en helhetlig flåte på deres kortere ruter. Tidligere har det vært forskjellige flytyper i de forskjellige landene, men nå ser det ut til at SAS gjør den endelige avgjørelsen om å ha en hel flåte av like fly.
Akkurat nå har basene i København, Stockholm og den nye basen i Irland fått Airbus A320fly. Så sent som onsdag kveld landet det fjerde flyet (EI-SID) fra Airbus-fabrikken i Hamburg i København. Etter at det er klargjort, blir det satt i drift i det irske selskapet.
Airbus A320neo-kabinen
InsideFlyer ble invitert på den første flyvningen og kunne allerede da fortelle at denne flytypen ville bli tatt godt i mot av de reisende. De nye motorene og bedre isolasjon gir en betydelig reduksjon i støy ombord. Den nye kabinen med USB-kontakt på alle seter, og litt bedre puter, gjør komforten enda bedre.
Ordrestørrelsen er på mellom 40 og 50 fly, avhengig av rabatten som oppnås i forhandlingene. Det er 82 Boeing 737-fly som skal byttes ut, så det er fortsatt et lite stykke til mål. Derfor er det også forventet at det vil bli en ekstra bestilling på et senere tidspunkt.
Akkurat nå er det en bestilling på 30 Airbus A320neo fly. 12 er allerede levert, så med en ny ordre på minimum 40 til 50 fly, er det fortsatt et stykke opp til de nåværende flyene som skal byttes ut. Spesielt hvis det ikke kommer en ordre på Long Range-varianten Airbus A320LR.
I følge eposten skal leveransene akselerere fra 2020.
Long Range-varianten
Det er også forventet, som vi tidligere har hørt fra SAS, at en del av den nye ordren vil bestå av en rekke Airbus A321LR. Denne flytpen har lengre rekkevidde og vil bli brukt til ruter utenfor Europa. Dette kan være Midtøsten, Afrika eller østlige USA.
Er det over og ut for Boeing?
Det er vår klare vurdering at det fortsatt er mye forhandlingsstrategi i denne kunngjøringen. Eposten er skrevet på en slik måte at Boeing fortsatt har mulighet til å revurdere om prisen og betingelsene er riktige. Så det er fortsatt en mulighet for at SAS går tilbake til Boeing hvis de ikke kommer til en enighet med Airbus.
Denne artikkelen er skrevet av Henrik Olsen og er opprinnelig publisert på vår søsterside InsideFlyer.dk
Legg igjen en kommentar