SilkAir – økonomiklasse

Photo: Patrick Teubner / Source: PlanePictures.Net

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

SilkAir er et datterselskap av Singapore Airlines og har hovedbase nettopp i Singapore. Selskapets opprinnelse stammer tilbake til 1976 hvor det den gang ble drevet chartertrafikk. I dag driver selskapet ordinær rutetrafikk med rundt 30 fly som opererer over 40 destinasjoner i Sørøst-Asia.

Forsidebilde: Photo by Patrick Teubner / Source: PlanePictures.Net

Vårt ferieopphold på Koh Samui var over og vi var på vei til Singapore for å tilbringe de siste dagene der. Vi ankom den spesielle og meget sjarmerende flyplassen på øya omkring halvannen time før annonsert avgangstid. Området utenfor terminalen ser veldig fredfullt ut og minner lite om en flyplass. En handlegate som kunne vært i hvilken som helst landsby er også lokalisert langs ved terminalen.

Som bildet under viser, så har alle bygningene ved flyplassen stråtak og delvis åpen løsning.

Terminalbygg
Terminalbygg

 

Det var lite passasjerer her denne morgenen men selvsagt var det antydning til kø ved innsjekkingsskrankene. Jeg fremviste mitt gullkort fra Turkish og dermed ble hele familien henvist til Business-innsjekkingen hvor det absolutt ikke var kø. Fremme ved skranken fikk jeg beskjed om at dette gullkortet ikke kunne benyttes hos SilkAir, men vi ble nå sjekket inn og til tross for dette fikk koffertene våre priority tags.

Da koffertene var ekspedert ruslet vi de 200 meterne opp til avgangshallen og den påfølgende ferden gjennom sikkerhetskontrollen og passkontrollen gikk lekende lett. Her fantes ikke andre passasjerer.

Avslappende atmosfære
Avslappende atmosfære

 

Ute ved gate finnes det en tax-free butikk samt en business lounge. De øvrige ventefasilitetene for passasjerer i økonomiklasse var ute under et halvtak men selvsagt med avsperringer mot flyoperativ side. Det var satt fram forfriskninger i form av vann, juce, kaffe og te, samt smørbrød og frukt. Å behandle sine passasjerer i økonomiklasse på en slik fabelaktig måte er ikke noe vi er vant med her i vesten.
Ombordstigning startet hele 40 minutter før avgangstid og følgelig ble ventetiden ved gate minimal.

Ved flyplassen på Koh Samui finnes det ingen gater hvor flyene parkerer, her er det fjernparkering og passasjerene blir kjørt ut til sine respektive fly i noen små batteridrevne farkoster.

Transport til/fra flyoppstillingsplass
Transport til/fra flyoppstillingsplass

 

Vi gikk om bord via den bakre døren i flyet, da jeg kikket framover og gjorde meg klar til å ta et bilde så jeg at kapteinen sto i framdøren og vinket til oss.

En munter kaptein hilser oss velkommen ombord
En munter kaptein hilser oss velkommen om bord

 

Kabinen om bord i dette Airbus A319 flyet var lys og trivelig og godt vedlikeholdt, fargevalg er kanskje litt utenom det vanlige men trivelig synes nå jeg. Setetrekkene har innsydd deler av logoen til SilkAir, de er gode å sitte i og her er godt med beinplass. I taket over setene finnes små monitorer hvor det vises film.

Cabin
Kabinen
Cabin
Kabinen

 

Hele boardingprosessen gikk raskt og når vi begynte å bli klar for avgang tok kapteinen telefonen ved fremre dør og hilste alle passasjerene velkommen om bord, han ga oss noen praktiske opplysninger om turen samt flyrute og værforhold på turen ned mot Singapore.

Her informeres det om vår forestående tur
Her informeres det om vår forestående tur

 

Rullebanen på Koh Samui er kort, noe som betyr rask akselerasjon, og da vi passerte den sjarmerende terminalen var vi i luften.

Take off
Take-off

 

Flyturen mellom Koh Samui og Singapore tar bare 1 time og 30 minutter, imidlertid er dette ikke til hinder for full servering av både drikke og varm mat. Denne forholdsvis lille flymaskinen hadde en kabinbesetning på hele fem hvorav en i business-kabinen og fire i økonomiklassekabinen. Dette crewet var ufattelig effektive men det er noe jeg alltid har opplevd hos SilkAir. Drikke og matservering startet umiddelbart etter at signal for «fest setebeltet» var slukket.
Først foretok de en runde for å dobbeltsjekke de som hadde oppgitt spesialmat og disse fikk servering først.

Servering av måltid
Servering av måltid

 

Menyutvalget besto av to valgfrie varmretter, mineralvann, øl, te og kaffe – alt inkludert i billettprisen. Maten om bord hos SilkAir er asiatisk inspirert og disse to rettene smakte kjempebra.
Under ser du typiske måltid som serveres på disse korte turene.

Frokost/lunsj
Frokost/lunsj
Frokost/lunsj
Frokost/lunsj

 

På turen nedover mot Singapore var det i hovedsak skyfritt og vi kunne skimte flere mindre tropiske øyer med hvite sandstrender.

Vi passerer små øyer underveis
Vi passerer små øyer underveis

 

Da vi nærmet oss Singapore ble det noe mer skyet. Under ser du et bilde fra siste del av innflyvningen mot Singapore lufthavn, Changi.

Vi forbereder landing i Singapore
Vi forbereder landing i Singapore

 

Vi parkerte på gate E1, noe som ga oss kun få minutters gange ned til sikkerhetskontrollen hvor det ikke var noe kø. Etter drøyt fem minutter var hele reisefølget kommet fram til bagasjebåndet hvor vår bagasje etter hvert ble levert som de første koffertene på båndet.

 

Bagasjebånd
Bagasjebånd

 

Oversikt

Fordeler

Meget god service om bord
Glade og smilende crew
Gratis mat og drikke
God plass

Ulemper

Finner faktisk ikke noen ulemper

SETE

MAT/DRIKKE

SERVICE

VALUTA FOR PENGENE

Overall Rating

Konklusjon

SilkAir er et kjempeflott selskap å reise med, kabinbesetningen er smilende og opplagt, noe som lett smitter over til passasjerene. SilkAir imponerer stort med gratis drikke og valg mellom to varmretter på en så kort flytur.

4.5

Kommentar

  1. rkvalvaa sier

    Takk for en flott beskrivelse og fine bilder. Sommeren 2014 fløy jeg og familien med Silk Air fra Singapore til Phuket t/r i økonomi. Det var marginalt dyrere enn lavprisselskapene, menopplevelsen var veldig lik den som du beskriver. Vi ble svært positivt overrasket av effektiviteten både på bakken og i luften, samt god mat og service, langt fra hva vi er blitt vant med i Europa.

  2. Robert H sier

    Flott rapport – sjarmerende flyplass, og imponerende kvalitet på økonomiproduktet. fikk veldig lyst til å prøve pastaretten med asiatisk vri 🙂

  3. Travellingalf sier

    Jeg har aldri prøvd Silk Air, men etter en slik glimrende rapport så fikk jeg i alle fall lyst nå! I alle fall verdt å huske til neste gang man skal på turne i Asia. Takk!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *