Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Singapore Airlines First Class er av de fleste sett på som en av verdens suverent beste måter å reise med rutefly på. Dom OG Krug? Ja takk, begge deler. Den dyreste kaviaren, de bredeste setene, det mest eksklusive skinnet og den beste servicen. Det er hva frekvente reisende tror Singapore Airlines First Class handler om. Og det er vanskelig å få ta turen på de lengre rutene uten å betale en halv formue. Singapore Airlines gir nemlig ikke Star Alliance partnere tilgang til å ta ut langdistanse First Class reiser på poeng.
Men billett klarte man endelig å oppdrive. Og 86.000 kroners (som billetten kostet, men jeg selvsagt ikke betalte) spørsmålet mitt blir:
Er Singapore Airlines First Class så bra som gutta boys sier?
Det skal være sagt at jeg har reist med Singapore i First mange ganger tidligere. Men ikke det nye produktet. Forventningene var i taket.
La oss sette i gang.
Vi ankom San Francisco flyplass litt under to timer før avgang siden det ikke akkurat er noen loungehøydepunkter på SFO overhodet.
Jepp, det aller helligste. Absolutt ingen i kø, noe som var forventet siden det kun er 8 seter i First ombord og vår flight var ikke full i First
Ved gaten var de ihvertfall ikke underbemannet
Det ble kjapt klart for boarding. First hadde en egen kø og vi ble eskortert ombord og introdusert til besetningen. Akkurat da vi kom ombord poppet den første flaske med Dom Perignon. Vi var i gang!
Setet. Superdyrt skinn som duftet fantastisk. Selv om business setet er like bredt, er det mye større avstand mellom seteradene i First slik at du ikke kun har ett lite rom å legge pedalene dine i. Personlig, synes jeg Singapore sitt Businessete ikke er det mest behagelige som finnes der ute. First er noen HELT annet.
Den gigantiske TV skjermen
Bose headset
Detaljer
Den merkelige puta. TV og all underholdning ble styrt via kontrollen som hadde litt kronglete plassering
Plass til håndbagasje siden det ikke er hattehyller i First
Det tok ikke lang tid etter vi satte oss ned før en ung herremann kom med Dom’en. Til min store fornøyelse var det 2000 årgangen som ble servert på vår flight. Den er mye bedre enn den mer normale 2003 som serveres for tiden. Singapore er de eneste som tilbyr Dom OG Krug i First og det har vært noen rapporter på at de ikke ønsker å åpne mer enn en type/flaske før avgang pga avgiftsregler. Jeg spurte om de hadde Krug og fikk beskjed at den ble tilgjengelig etter take off, men dersom jeg insisterte, kunne de poppe en flaske. Jeg ventet selvfølgelig
En litt eldre herremann kom med Macadamianøtter
Utdeling av pysj
Endelig i luften ca. halvtimen etter skjema. Først på menyen var det selvsagt kaviar og ikke Mills. Her snakker vi Malossol Sevruga kaviar av meget god kvalitet. Å be om en ekstra porsjon er ingen problem. Belvedere var Vodkaen som ble tilbudt
Neste rett var en spansk skinke. Meget god
Deretter var det suppe på gang, to alternativer. Tomatsuppe eller andesuppe. Prøvde begge
Deretter en salat med heirloom tomater
Vi hadde forhåndsbestilt Hummer Thermidor, men fallt for den ferske hummeren de også hadde på menyen denne dagen. Himmelsk
Og en herlig Creme Brulee til dessert
De tilbyr over 20 forskjellige typer kaffe og te ombord. Cognacen var Hennessy XO, Whiskey var Johnny Blue og Single Malt var Macallan 12. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor Johnny Blue alltid tilbys som den «beste» Whiskey ombord. Hvorfor kunne de ikke feks. tilby en 18 år gammel Macallan eller en annen, spennende Single Malt istedetfor?
Oh, well. Jeg tok en Cognac og var klar for en skikkelig cowboystrekk. En ung dame gjorde sengen klar mens jeg skiftet til pysjen.
Langt til Seoul, midflight var det ny runde med mat. Tunfisk ble servert. Tok en Cloudy Bay Sauvignon Blanc fra New Zealand og en appelsinjuice til denne
Halvannen time før landing i Seoul kom siste måltid på denne 12 timer lange turen. Lammekjøt som smakte fortreffelig. Beklager mørkt bilde
Med litt frisk dessert som avslutning.
Vi landet deretter i Seoul og hadde to timer før vi fortsatte videre med samme fly, men ny besetning.
Etter avgang mot Singapore var det atter en gang klart for enda mer mat.
Signaturretten til Singapore, Satay
Før det ble servert parmaskinke, mer også det herlige hvitløksbrødet de serverte.
Dumpling soup
Og til slutt en merkelig «ravioli» som var en asiatisk tolkning.
Da var det slutt for unge lovende. Resten av turen til Singapore, sov jeg som en stein.
Ett herlig crew som har skikkelige ting å servere i kombinasjon med ett av de beste setene i bransjen er en sikker vinner
Karakter: 10 av 10
Quickfacts:
Rute: San Francisco- Seoul- Singapore
Fly/sete: Boeing 77W, sete 2D
Internet ombord: Nei
Servering: Ja (!!)
Pris: 67.500 UA poeng, 5 dollar i taxes
Bonuspoeng opptjent / program: nei
Hjemmeside:
www.singaporeair.com
Fordeler: Liten kabin, super service og fantastisk utvalg av mat og drikke
Ulemper: Ikke det mest private setet som finnes.
Legg igjen en kommentar