Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
I forbindelse med en rundtur i Asia tidligere i år, skulle jeg fly fra Singapore til Hong Kong. Jeg hadde Business Class billett med SQ 890 som hadde avgangstid 07:35. Jeg har tidligere flydd en god del med Singapore Airlines i Business Class men dette var bare min andre morgenflight med selskapet.
Jeg liker å være ute i god tid til flyavganger, følgelig hadde jeg møtt opp tidlig og rukket å besøke Singapore Airlines sin Lounge for Business Class reisende, SilverKris Lounge i Terminal 3. Denne Loungen er for øvrig en av de grommeste Business Class Loungene jeg noensinne har besøkt. Jeg hadde det så godt i Loungen at jeg langt fra ble førstemann i ombordstigningskøen.
Det ble litt kluss med ombordstigningen og de begynte faktisk å slippe inn økonomiklassereisende før alle vi i Business Class var gått om bord, men jeg fant nå veien fram til mitt sete som var 14A. På denne flyvningen var det opprinnelig satt opp en flymaskin med 2+2+2 setekonfigurasjon, noe som er den vanlige konfigurasjonen på intra-Asiatiske flygninger. Noen uker før min flyvning ble flymaskinen skiftet ut til en med Long-haul Business Class seter, disse maskinene har en meget generøs setekonfigurasjon med bare 4 seter i bredden – 1+2+1, seteavstanden er på 51″ og bredden er på hele 30″ noe som gjør dette til markedets bredeste Business Class sete. Denne stolen er kjempegod å sitte i og du har kjempegod plass.
Sminkespeil med innfelt belysning finner du rett fremfor deg, under er der en hylle for glass og selvsagt finner du strømuttak.
Kabinen om bord på disse flyene med Long-haul Business Class seter er nydelig. Setene har god skjerming og oppleves som veldig privat.
Som velkomstdrink er det Champagne, mineralvann, juice og vann som vanligvis serveres og dette kan du nyte mens økonomiklasse passasjerene passerer forbi på vei mot sine seter bakerst i flyet.
Jeg tenkte jeg skulle fortsette med det samme jeg hadde drukket i Loungen, nemlig Champagne. Men det viste seg at på serveringsbrettet hadde de ikke noe Champagne, noe jeg da etterspurte. Det viste seg at de ikke engang hadde klar noe Champagne og det gikk hele 10 minutter før Champagne av typen Bollinger spesial curvee Brut ble servert. Dette er noe jeg også opplevde på min første morgenflight med Singapore, så her har de et forbedringspotensial.
På grunn av den sene serveringen av Champagne, rakk jeg bare en runde med pre-departure drink før vi var klar for avgang.
I solskinn fra morgensolen tok vi av fra Changi og startet vår ferd mot Hong Kong. De to store motorene på dette Boeing 777-200 flyet lager en ganske imponerende lyd under take-off men du må sitte foran disse for å høre den.
På denne flyvningen ble det ikke hentet inn bestilling på after-departure drink og når vi var kommet opp i marsjhøyde startet den smilende og opplagte kabinbesetningen med å innhente bestilling av frokost. De var meget oppmerksom og jeg ble spurt om jeg ville fortsette med Champagnen, noe jeg høflig takket nei til, jeg valgte i stedet appelsinjuice og kaffe.
Bordet ble dekket med hvit duk og skikkelig servise. Serveringen startet med Prelude i form av seks sorter frisk frukt og bær.
Før hovedretten spiste jeg også litt cornflakes med melk.
Som hovedrett valgte jeg stekt egg, kylling pølse med sopp og broccoli, dette smakte kjempegodt og maten var ganske flott presentert. Hovedrettene til de enkelte passasjerene ble servert individuelt alt etter hvor raskt de hadde spist de foregående rettene. Brød, smør og syltetøy var også kommet på bordet.
En slik utsikt som vist under må sies å være en fenomenal utsikt fra et frokostbord, været holdt seg slik under hele turen. Vi passerer her sydspissen av Vietnam på turen opp mot Hong Kong.
Toalett/bad er ikke spesielt stort om bord men her er flott belysning og det er pyntet med friske blomster. Såpe, kremer og godlukt er tilgjengelig. I skuffeseksjonen finner du tannbørster og barberhøvler.
Som jeg nevnte tidligere, så er stolen kjempegod å sitte i og du har veldig god plass. Stolen kan gjøres om til en helt flat seng ved å legge seteryggen framover, dette benyttet ikke jeg meg av, for å sove på fly er ikke helt min greie. Her har jeg funnet en god posisjon.
Belysningen ble dimmet ned og noen av passasjerene så ut til å ta seg en liten formiddagshvil. En time før ankomst til Hongkong ble det delt ut flasker med vann og besetningen startet med å rydde kabinen. Vi landet på rutetid og parkerte på Gate E-15.
Flere artikler om Singapore og Singapore Airlines finner du på denne linken.
Legg igjen en kommentar