Slik skal Lufthansagruppen snu Eurowings

Eurowings Airbus A320

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Lufthansagruppens lavprisselskap Eurowings har slitt med å finne sin plass i jungelen av lavprisselskaper. Lufthansa har nå offentliggjort planene sine for hvordan de skal gjøre selskapet økonomisk bærekraftig.

Lufthansagruppens lavprisselskap Eurowings skal framover rendyrke kortdistanseruter og punkt-til-punkt-trafikk. Dette kunngjorde styret i selskap i et møte med investorer og analytikere i går. Ansvaret for langdistanserutene skal overføres til de tradisjonelle nettverksselskapene. I tillegg skal kostnadene reduseres.

Lufthansa-gruppen, Austrian Airlines, Lufthansa, SWISS, Eurowings, Brussels Airlines

En enkelt driftstillatelse

Eurowings-flåten skal framover standardiseres på Airbus A320-familien, som er den samme flytypen som brukes av Lufthansa, SWISS og Austrian Airlines. Operasjonelt ansvar skal overføres til en enkelt driftstillatelse (AOC) i Tyskland.

Videre skal kostnadene per tilgjengelige setekilometer (CASK) reduseres med hele 15% innen 2022.

For å gi aksjonærene større mulighet til å påvirke selskapets resultater lanseres også en ny utbyttestrategi. I fremtiden skal 20%-40% av selskapets inntekter regelmessig fordeles mellom aksjonærene. På litt lengre sikt ønsker selskapet å forbedre kontantstrømmen med én milliard Euro per år.

– Flyselskapene i gruppen har en utmerket posisjon sine hjemmemarkeder, som er blant de sterkeste i verden, sier administrerende direktør i Deutche Lufthansa AG, Carsten Spohr. – Serviceselskapene våre er også verdensledende innen sine felt. Vi ønsker å overføre denne styrken til å omfatte bærekraftig lønnsomhet og verdiskapning. Det er derfor vi i dag legger fram konkrete tiltak for å effektiviteten og skape verdier for våre aksjonærer. Vi ønsker ikke bare å være førstevalget for våre kunder og ansatte, vi skal være nummer én for våre aksjonærer også.

Skrinlegger Brussels Airlines-planer

Noe overraskende kunngjorde Lufthansagruppen at de ikke lenger vil forsøke å integrere Brussels Airlines i Eurowings. I stedet vil Brussels Airlines drives etter samme modell som nettverksselskapene Lufthansa, SWISS og Austrian Airlines. En egen snuoperasjon for det belgiske flyselskapet vil bli lansert i løpet av tredje kvartal i år.Belgian icons by Brussels Airlines

Nettverksselskapene skal videre øke inntektene sine med 3% innen 2022 gjennom forbedret salgs- og markedsføringsstrategi. Videre skal kostnadene fortsatt reduseres med 1% – 2% per år.

Foto: Lufthansa

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *