Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
British Airways mest eksklusive flyrute må kunne sies å være BA001/BA002 mellom London City Airport og New York JFK. Ruten har siden 2009 operert med en Airbus A318 med 32 business class-seter, men nå ser det ut til å være slutt.
British Airways rute BA001 og BA002 mellom London City Airport og New York JFK er ganske spesiell. Disse rutenumrene ble i sin tid brukt på Concorde-ruten mellom London og New York, men har siden 2009 blitt brukt på selskapets all business class-rute mellom de to verdensmetropolene.
De to Airbus A318-flyene som betjener denne ruten er spesielle både på innsiden og utsiden. Flyene ble bygget av Airbus spesielt for bruk på denne ruten og er innredet med 32 Club World business class-seter fordelt på åtte rader. Det er også gjort noen ytterligere tilpasninger på flyet, blant annet ekstra spoilere på vingene, for at flyet skal kunne lande trygt på London City Airport. Denne flyplassen har en svært kort rullebane og tar normalt ikke imot fly av denne størrelsen.
Mellomlanding i Irland
På grunn av den korte rullebanen på London City Airport kan ikke flyet ta av med fulle drivstofftanker. Flyet gjør derfor en stopp på Shannon Airport i Irland før turen over Atlanterhavet. Dette er imidlertid ikke bare en ulempe, da amerikansk immigrasjonskontroll også blir gjort på Shannon mens flyets drivstofftanker etterfylles. Man ankommer dermed New York som ved en amerikansk innenriksflyging.
Markedet for flyreiser slik det er nå har dessverre ikke rom for smale og spesielle flyruter og de legendariske rutenumrene fra Concordens dager er ikkelenger å finne i British Airways’ ruteprogram. Vi tillater oss likevel å håpe på at de kommer tilbake en gang i fremtiden.
Har du reist med denne ruten? Del gjerne dine erfaringer i forumet!
Basert på en artikkel av Peter Krogh Frausing for InsideFlyer.dk.
Foto: British Airways
Legg igjen en kommentar