Test: Hilton Hotel Mainz City

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Den tyske byen Mainz kommer ofte i skyggen av «storebror» Frankfurt, som bare ligger en halvtimes kjøretur unna. Men Mainz er faktisk en by med rett over 200 000 innbyggere og er regionshovedstad for Rheinland/Pfalz. Byen har en rekke hoteller. Av de store kjedene er både Hyatt og Hilton er representert. Sistnevnte sågar med 2 hoteller.

I forbindelse med en langweekend i det tyske, falt valget på en overnatting i Mainz. Av de to Hilton hotellene i Mainz ble Hilton Mainz City valgt på grunn av den sentrale beliggenheten i sentrum og det at jeg kan forvente litt ekstra fordeler som gullmedlem i Hiltons bonusprogram Hilton HHonors. 2 rom ble booket på nettet. Valget var å enten betale 149 euro eller 50 000 Hilton Honors poeng, eller delbetale med 49 euro og 16 000 poeng. Det siste fremsto jo som et varp i forhold det første alternativ, og ble valgt.

En torsdag ettermiddag ankom vi hotellet, som ligger inne i en fredelig bakgate med lite trafikkstøy. Hotellet tilbyr parkering i parkeringskjeller, og nedkjørselen ligger rett ved siden av hotellets hovedinngang. Vi fikk parkert bare 6 meter fra heisen opp til resepsjonen. Det fikk meg nesten til å føle at de 21 euroene i parkeringsgebyr var verd prisen.

Resepsjonen var rommelig og luftig og det var ingen kø i resepsjonen. Innsjekk gikk raskt og som gullmedlem i Hilton HHonors, ble begge rommene oppgradert til deluxe rom. Dette hotellet har ikke mange romkategorier, og heller ikke noe excecutive floor.

Resepsjonen

Den hyggelige resepsjonisten informerte om gratis frokost, gratis internett og at det nå var happy hour i baren med halv pris på alt av øl og vin. Det var jo et tilbud vi ikke kunne si nei til, så da ble det en tur i baren og litt forfriskninger før turen gikk til rommet.

Baren, bildet tatt morgenen etter - derfor stille
Baren, bildet tatt morgenen etter – derfor stille

Det var relativt få mennesker i baren, og den nærliggende restauranten. Vi var sultne, så vi sjekket ut menyen. Den var ikke særlig stor og inneholdt mest typisk klassiske hotellretter. Da det var litt kjedelig i restauranten, bestemte vi oss for å få maten levert på rommet i stedet, sammen med noen flere forfriskninger.

Varmt og koselig i fellesområdene

Rommet lå i 3. etasje og var stort men nok ikke helt nyoppusset. Men det fremsto da helt ok og rent & pent.

IMG_4965 IMG_4967 IMG_4968

Det var plassert ut en velkomstgave på rommet i form av frukt, sjokolade og dagens Frankfurter Allgemaine, og jeg kan ikke huske at jeg tidligere har opplevd at det ligger fremme et tv-magasin, oppslått på dagens dato foran tv’en. Fin detalj.

IMG_4969 IMG_4982

Ikke lenge etter kom roomservice med et trillebord med hvit duk og 2 tallerkener med skinnende sølvfarget lokk over. Jeg hadde bestilt Caesar salad med kyllingbryst og kameraten en Hilton burger. Begge smakte overraskende bra, og til en pris på 14 euro stykket var ikke prisen heller avskrekkende.

Planen så var å ta en tur ut i Mainz city. Men det skulle vise seg håpløst da det var karneval i byen og sild i tønne på alle byens barer og restauranter. Det ble derfor rask retrett til hotellet.

Kaos i byen pga mye folk som var underlige i konfeksjonen
Kaos i byen på grunn av altfor mange mennesker som var underlige i konfeksjonen

Jeg synes senga var god å sove i, selv om jeg hadde lest på andre nettsteder at sengene kunne være noe. Så jeg var kanskje heldig med senga på mitt rom. Men før jeg sovna, måtte jeg se om det var noe å plyndre minibaren for. Denne var utstyrt med sensorer, så man ikke kunne knabbe noe uten at det kom på regningen. Men de hadde satt av et eget rom i kjøleskapet til egne varer. Det gir pluss i boka!

IMG_4972 IMG_4974

I tillegg var det også en Nespresso maskin på rommet.

Badet var romslig og hadde greit med utstyr.

IMG_4975 IMG_4976 IMG_4977 IMG_4981

Det tråløse internettet var langt bedre nede i fellesområdene enn på rommene. I fellesområdene målte jeg nedlastingen til 16 mbit mens på rommet var det mellom 1 og 2. Kanskje ikke mye å skryte av hvis man betaler 16 euro i døgnet for internett?

Rommet mitt lå rett over resepsjonen, og hadde utsikt ut i en fredelig park.

IMG_4987 IMG_5014 IMG_5015

Neste morgen var det tid for frokost, og den var meget bra. Den sto fremme helt til kl 1100 hvilket ble satt pris på. Etter bare 2 timers søvn natta før var det greit å få sovet litt ut. Frokosten hadde godt utvalg i både vått og tørt. 10 varmretter var tilgjengelig, pluss at man kunne be om speilegg eller omelett med ønsket fyll fra kjøkkenet. Stort utvalg av bakevarer, som var ferskt og fint. Personalet kom rundt og fylte opp både kaffekopper og juiceglass. Meget bra.

IMG_5002 IMG_5003 IMG_5005 IMG_5006 IMG_5016

Utsjekk var egentlig kl 1100 men det var ingen problemer med å få denne utsatt til kl 1200. Da var det heller ingen kø for å sjekke ut så det gikk på et blunk, og plutselig var vi på plass i leiebilen og på full fart ut på de tyske motorveier.

Oversikt

Fordeler

- Sentral og fredelig beliggenhet
- Oppgradert rom som Hilton HHonors gull
- Deilig frokost
- God roomservice
- Happyhour ved ankomst, og jeg var tørst

Ulemper

- Dyr parkering
- 16 euro for internett med 1,5 mb nedlasting er drøyt.

Komfort/rom

Fasiliteter/service

Service

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Hilton Mainz City byr på et deilig og stressfritt opphold. Hotellet kjennetegnes med store rom, god sovekvalitet og en deilig frokost. Kommer gjerne tilbake!