Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Et av de helt «hotte» emner hos frekvente reisende har de siste par årene vært SAS’ nye Business Class kabiner på langrutene. Oppgraderingen fra de gamle kabinene har vært lenge ventet og etterspurt. Vi tester det nye produktet på en av SAS’ lengste ruter fra Stockholm til Los Angeles. Bli med ombord!
SAS har hatt stort fokus på å fortelle om deres nye Business Class kabiner på deres langrutefly. Og det med god grunn. For det er snakk om en betydelig forbedring i forhold til det tilårskomne produktet som SAS hadde tidligere. Det var en nødvendig og etterlengtet oppgradering hvis SAS skulle ha et produkt som kunne måle seg med konkurrentenes.
Selve setet er naturligvis en viktig del av opplevelsen for kunden. Muligheten for å kunne sove ombord og være uthvilt når man kommer frem er et viktig kriterie for de fleste forretningsreisende når de skal velge hvilket flyselskap de flyr med. Og her kan vi allerede nå avsløre at SAS har fått et virkelig godt produkt. Kanskje blant de aller beste som tilbys i Europa.
Men også det såkalte «bløte» produktet, det vil si mat, drikke og service er noe som har fått et betydelig løft i det siste. Det kommer vi tilbake til litt senere i denne testen.
Vi har tidligere testet SAS Plus produktet på langrutene, men denne gangen går vi en kategori opp og ser nærmere på SAS’ beste produkt.
Oppgradere fra SAS Plus
Vår reise ble bestilt flere måneder før avreise da SAS hadde en fornuftig kampanje på SAS Plus-billetter over Atlanteren. Umiddelbart etter bestilling bestemte jeg meg for å prøve sjansen for en oppgradering via OptionTown. Det forlangte de ca. 250 euro for. I alt 500 euro for hele reisen ble betalt i januar og så var det bare å krysse fingrene for at den gikk gjennom. Men så lett skulle det dessverre ikke gå.
En liten måned før avreise ble det offentliggjort at samarbeidet med OptionTown opphørte og siste dag for oppgraderinger ville være dagen før min avreise. Men det skulle komme en ny mulighet for å oppgradere via en auksjon der man kan by på å bli oppgradert til en bedre klasse. Den nye tjenesten skulle introduseres to dager før min avreise, noe som passet godt med at jeg kunne rekke å gi mitt bud innen de 48 timene før avgang som var fristen. Så lett skulle det heller ikke gå med den nye servicen. SAS’ oppgraderingsauksjon ble forsinket og nå var gode råd dyre.
Til alt hell var det mulig å oppgradere på flyplassen før avgang ved å betale med penger eller EuroBonus-poeng. Jeg valgte å betale 2 499 svenske kroner for å oppgradere reisen fra Plus til Business mellom Stockholm og Los Angeles. Ulempen med å oppgradere på flyplassen er at man ikke opptjener bonuspoeng for den oppgraderte klassen, men kun for den opprinnelige bookingklassen. Oppgraderer du på forhånd tjener du altså flere bonuspoeng.
Boarding
Helt som forventet ble Business Class-passasjerer og de kundene som har status i EuroBonus og Star Alliance invitert til å boarde flyet først. Dette praktiseres av de fleste flyselskap og hvis man allikevel er ute i god tid, er det noe som jeg personlig setter stor pris på da det gir litt mer ro og å ha god tid til at finne sig til rette innen avgang. Umiddelbart etter jeg kom ombord tilbød personalet å henge jakken min i skapet og bød på en velkomstdrink i form av champagne, appelsinjuice eller vann.
Stolen
Der er ingen tvil om at SAS’ nye Business Class-sete hører til blant de absolutt beste i markedet. Det er kun fire seter i bredden av kabinen og får du vindusplass, sitter du helt uforstyrret. Spesielt stolene på rad 2 og 4 er ekstra private da du sitter helt ut mot vinduet og har et bord mellom deg og midtgangen. Det gir nesten følelsen av å sitte i sin egen lille mini-suite. På rad 6 har man samme konfigurasjon, men her sitter man rett foran galley og derfor kan man risikere litt forstyrrelser fra forberedelsene på kjøkkenet.
Hver stol er utstyrt med en stor HD-skjerm, USB- og stikkontakt, et lite sidebord med gode muligheter til å legge fra seg ting, samt støyreduserende hodetelefoner. Hodetelefonene er ikke av noen superkvalitet, så hvis du er vant til at bruke for eksempel Bose støyreduserende hodetelefoner, vil du nok bli skuffet og bør heller ta med dine egne.
Setet kan legges helt flatt ned når du skal sove og her ligger du med føttene inne i et «hull» under setet foran deg. Generelt er setet veldig komfortabel, men det kan virke litt klaustrofobisk når man har føttene inni hullet foran og at det også godt kan bli varmt i løpet av natten.
Videre er stolen utstyrt med massasjefunksjon og innstillinger for hardhet som du selv kan justere underveis.
Hver passasjer får utlevert et teppe og en pute fra Hästens. Teppet er virkelig behagelig, men at kvalitetsproduktet Hästens kan akseptere at deres produkt blir presentert med en så dårlig pute inni trekket, overrasker meg. Her savner jeg virkelig en skikkelig pute à la dem man tidligere hadde i SAS’ gamle Business Class for et par år siden. De nye er rett og slett for tynne og flate – og det kunststoffyllet som er i dem er ikke er særlig behagelig. Det sender et litt billig signal, dessverre.
Alt i alt er det tross alt en virkelig behagelig opplevelse som er milevis bedre enn de gamle kabinene og hører hjemme i toppen av de produktene som flyselskapene i dag tilbyr på Business Class. Ikke helt på høyde med for eksempel Qatar Airways Business Class, men helt klart et virkelig godt sete.
Eksklusive drikkevarer kun hos SAS
SAS har gjennom de siste par årene hatt fokus på å forbedre tilbudet og kvaliteten av mat og drikke ombord. Og la meg avsløre med en gang at her har de gjort en god jobb! Det er tydelig å se i menyen at SAS har forsøkt å skille seg fra konkurrentene ved tilby flere ting som kun finnes ombord hos SAS, spesielt når det gjelder drikkevarer. Et unikt samarbeid med Mikkeler-bryggeriet gjør at SAS kan tilby sine egne øltyper, og det var tydelig at de var veldig populære ombord blant passasjerene.
Blue Skies-ølen, som er en såkalt «SkyHigh Pale Ale», er intet mindre enn fantastisk god og min favoritt blant de forskjellige typene som SAS og Mikkeller har produsert. Den kan man også smake på i SAS Plus og kjøpe på SAS Go samt på kortrutene. Utover det tilbys det også en øl som er eksklusiv for SAS Business Class. Denne skiftes ut med jevne mellomrom og kan ikke kjøpes i butikken.
På min tur var det «SAS Alive» ølet som er litt amerikansk i typen med en god humle. En lettdrikkelig øl som både var spennende å smake på og ikke minst at det er et friskt pust at man får tilbudt drikkevarer som ikke kan smakes andre steder enn ombord hos SAS. Tidligere har SAS blant annet tilbudt en Sweet & Sour-øl samt en portertype.
På cocktailkartet forsøker SAS også å skille seg ut. Her finner du flere drinker som er laget spesielt for å bli servert på SAS Business Class, med blant annet «Air Born» som varmt kan anbefales.
Men jeg kunne godt ønske meg litt bedre rød- og hvitviner. Ikke at de var dårlige, men i forhold til det øvrige produktet synes jeg det ville kle helhetsinntrykket med litt mer interessante viner. Men det er naturligvis meget subjektivt.
Mat- og drikkeserveringen
Før matserveringen blir det tilbudt en «before dinner drink» samt varme nøtter servert i en liten porselen-skål. Det er en deilig liten snack før maten og det at nøttene serveres varme, er en liten detalj som settes pris på.
Kort etter er det tid for serveringen av maten. Her kan man velge mellom to forretter, tre hovedretter og et utvalg av desserter – herunder is, ost, kake og frukt.
Jeg valgte and til forrett samt «braised deer cheeks» til hovedrett. Begge deler smakte fortreffelig og minnet mer om et restaurantmåltid enn om flymat. Det er naturligvis alltid begrensninger for hva man kan tilberede i et fly-kjøkken, men jeg synes både kvaliteten og serveringen var super. Spesielt det at hovedretten og brødene var glovarme (hvilket ikke alltid er tilfellet) utgjorde en stor forskjell.
Jeg kan også godt like at serveringen foregår fra en liten tralle hvor alle rettene er «utstilt» så man kan se utvalget før man bestemmer seg for hva man ønsker å spise. Det eliminerer risikoen for at man velger «feil» rett. Nok en fin liten detalj som gjelder både for serveringen av forretten, hovedretten og dessertene.
Ca. 75 minutter før landing var det så tid til flyvningens andre måltid. Denne gang var der ikke noe å velge mellom og det ble servert en ganske velsmakende kald lakserett til alle. Tilhørende fikk vi også varmt brød og en virkelig god ostekake. Denne gangen hadde det gått litt for raskt med å varme brødene, og de var lidt gummi-aktige. 2 minutter mer i ovnen hadde gjort det helt perfekt.
Underholdningssystemet
Da jeg anmeldte SAS Plus gikk jeg litt i detaljer med SAS’ nye underholdningssystem, som faktisk er veldig bra. I hvert fall kvaliteten på skjermen og betjeningen av den. Men utvalget av film og serier er virkelig dårlig og meget begrenset. Det er synd at de investerer i et så godt underholdningssystem og så sparer på innholdet. Jeg har nå flydd et par turer med SAS på langrutene de siste par månedene og selv om det har skjedd noen marginale endringer i utvalget siden min forrige reise, var det veldig vanskelig å finne noe interessant å se på. Og endringene fra måned til måned er meget begrensede, og det samme problemet at det kun finnes en enkelt episode av de fleste seriene. Dessverre er det ikke mulig å bruke den innebygde skjermen til å se film fra sin egen tablet eller smartphone, hvilket ellers ville ha vært bedre enn å sitte med bordet oppslått for å bruke sin medbragte tablet.
Her har SAS noe å jobbe med og det er heldigvis enkelt å løse og kunne vært «prikken over i’en» på dette ellers flotte produktet.
Servicen ombord
På denne flyvningen var jeg så heldig å ha et svenskbasert kabinpersonale som var i absolutt toppform. Under hele flyvningen var de ytterst imøtekommende og meget synlige. Der ble proaktivt budt på drikke og snacks flere ganger underveis. Purseren tok seg også god tid til å snakke med alle Business Class-passasjerene for å forsikre seg at de hadde en god reise og alt annet av hva de behøvde. Ingen tvil om at den lille ekstra oppmerksomheten fra personalet var med til å gi et enda bedre helhetsinntrykk enn produktet i seg selv. Personalet var tydelig stolte av den nye kabinen og ikke minst det nye Business Class-produktet, og det ble da også nevnt flere ganger i annonseringene. Et personale som er stolte av sin jobb smitter av på passasjerenes opplevelse og er den lille «x-faktor» som kan gjøre en allerede god opplevelse enda bedre.
Dessverre er det ikke alltid man er så heldig som på denne flyvningen, men alt i alt har jeg på mine seneste mange reiser hatt en generell god opplevelse av SAS-personalet. Denne gang ga de «det lille ekstra» som etterlater alle passasjerene i godt humør og med følelsen av å bli både sett og verdsatt fordi man flyr med SAS. Tommel opp til det svenske kabinpersonalet på denne flyvningen!.
Skribenten har selv betalt sin billett med SAS.
Legg igjen en kommentar