Test: Philippine Airlines Business Class Bangkok – Manila

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Philippine Airlines er Filippinenes nasjonale flyselskap og er et flyselskap få her i våre hjemlige trakter har flydd med. Flyselskapet sto inntil nylig på EU sin svarteliste på grunn av sikkerhetskrav, men har blitt renvasket og åpnet for ca et år siden en rute til London og det planlegges senere også rute til Paris.

I tillegg flyr selskapet til Honolulu, Los Angeles, San Fransisco og New York (via Vancouver) i USA for å nevne de lengre rutene. Selskapet har også mange ruter innen Asia i tillegg til Dubai og Abu Dhabi og tre destinasjoner i Saudi-Arabia. De sistnevnte hovedsakelig på grunn av at det finnes masser av filippinske arbeidere i disse landene. Av langdistansefly opererer selskapet 6 Boeing 777-300, 6 Airbus A340-300 og 15 Airbus A330-300.

Vår utsendte medarbeider, Roar, fikk muligheten til å teste dette flyselskapet i Business Class fra Bangkok til Manila i november, og her er hans tilbakemeldinger i denne testen.

Philippine Airlines flight PR731 har avgang fra Bangkok kl 1315 og lander i Manila ca 3 timer senere, kl 1815 lokal tid. Selskapet har 3 daglige avganger mellom disse byene, hvorav en er med en Airbus A330-300, mens de to øvrige er med Airbus A321 eller A320.

Vår avgang var med en Airbus A330-300 i Business Class, som består av 3 rader hvor setene står 2-2-2. Totalt 18 seter, mens det finnes 27 seter i Premium Economy og 323 seter i Economy Class.

Innsjekking i Bangkok gikk fint. Det var ingen kø i den dedikerte innsjekken for Business Class og vi fikk utdelt fast track invitasjoner for å komme raskere gjennom pass- og sikkerhetskontroll. Der var det ingen kø i det hele tatt, så det gikk raskt og effektivt.

Philippine Airlines inviterte sine Business Class passasjerer til å benytte Louis Tavern lounge som er en felles lounge for flere flyselskaper. I tillegg kan man betale seg inn i denne. Denne ligger så å si i krysset mellom E, F og G pirene. Vi rakk et lite besøk i denne loungen. Den fremstår dessverre som gammel og nedslitt. Det var heller dårlig utvalg av både mat og drikke.

Da det nærmet seg avgangstid, var det ikke langt til gaten som lå på G-piren. Ombordstigningen hadde allerede startet da vi kom frem, så det var bare å gå rett om bord.

Flyet var stapp-fullt så de eneste setene som var ledig i Business Class kabinen var vårt sete-par som var ut mot vinduene.

Ikke mer enn vi hadde satt oss, ble det budt på litt drikke. Vann eller juice var å finne på brettet, men som de rutinerte passasjerene vi er, spurte vi om et glass Champagne kunne la seg servere. Bare øyeblikket senere var betjeningen tilbake med to glass Champagne. Usikker på hvilket merke som ble servert, men den var veldig god.

Setene på denne Airbus A330-300 var oppgradert i forhold til hva de har hatt tidligere. Nå skulle det være slike fancy ligge-flat seter som mange andre flyselskaper har. Men disse må vært kjøpt fra en «absolutt-laveste-pris» leverandør. For merkeligere seter i en Business Class har jeg sjelden sett. Enda godt at det kun var for en 3 timers tur og ikke for en 12 timers.

Som bildet viser, er setene i par av 2. For å få mer plass, har de laget dem slik at han ved vinduet sitter litt lenger foran og litt høyere enn han ved midtgangen. Dermed blir han ved vinduet liggende høyere enn han ved midtgangen, for å utnytte den smale plassen i konsollen foran, som bildet viser. En ganske så håpløs gjennomføring. Se hvis begge ligger flatt nede, vil personen innerst ikke komme seg ut uten å vekke personen i nabosetet og han må reise seg for å slippe han innerst forbi.

 

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Setene hadde ikke et integrert tv-basert underholdningssystem, men det ble delt ut iPads til alle passasjerer i Business Class. Det inneholdt dog ingen inflight show så man kunne følge med på hvor langt man var kommet, og det var begrenset utvalg i filmer.

Så startet serveringen. Menyen så slik ut:

Bilde6

I utgangspunktet ikke noen dårlig meny. Det startet greit med 2 satay-spyd av svinekjøtt i peanuttsaus.

Bilde2

Deretter ser også bildet av hovedretten innbydende ut. Men det var bare langt fra bra.

Bilde3

Som neste bilde viser, var det mer sener og trevler enn kjøtt. Det var direkte vemmelig og totalt uspiselig.

Bilde4

Så ble det iskrem til dessert med en grei cognac til. Snusen til venstre var medbrakt og ikke delt ut ombord….

Bilde5

Etter maten var ferdig var det rundt en time igjen av flighten og de ble brukt til å slappe av og få seg et par drinker. Det var jo tross alt ettermiddag og ferie.

Landingen i Manila gikk greit, og Philippine Airlines har egen terminal på flyplassen i Manila. Vi forlot flyet som noen av de første. Med bare noen få folk foran oss, måtte vi ikke vente mer enn et par minutter i kø for pass-kontroll og deretter var det ikke mange minuttene før bagasjen lå på båndet. Deretter gjennom tollen og man var ute i den Filippinske varmen og til maset fra taxisjåfører som gjerne vil ha tur.

Hovedbilde: Wikipedia.commons.com. Øvrige bilder: Roar

Oversikt

Fordeler

+ Enkel innsjekk
+ Hyggelig og hjelpsom betjening
+ God drikke

Ulemper

- Setene
- Hovedretten
- Mangel på underholdningssystem og inflight show

Sete

Mat/drikke

Service

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Sete og servering er langt fra topp, men sammenlignet med en 3 timers tur i Europa er det ikke så verst. Men sammenlignet med pris og kvalitet er det ingen tvil om at man for samme beløp får en mye bedre opplevelse med Thai Airways på samme strekning. Og det vil jeg nok foretrekke neste gang.

2.8

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *