Test: SAS Business Class til Boston (Privatair)

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

SAS åpnet i slutten av mars en ny rute til Boston fra København. Denne ruten flys av en Boeing 737 Business Jet (BBJ) fra selskapet PrivatAir, og ikke av SAS sine egne langdistansefly og besetninger. InsideFlyer har testet produktet som avviker noe fra det normale Business Class-produktet hos SAS. Bli med om bord og se nærmere på hvilket produkt du kan forvente deg på denne ruten.

PrivatAirs Boeing 737 er ikke ny i SAS-sammenheng. Den har tidligere vært benyttet på den såkalte «oljeruten» mellom Stavanger og Houston – og senere på kveldsavgangen (SK 901/SK902) mellom København og New York i en kortere periode.

Men nå har flyet funnet sitt nye hjem – nemlig på SAS sin nye rute mellom København og Boston.

Flyet har tidligere vært innredet med 44 Business Class-stoler. SAS vurderte at man ikke kunne selge et såpass stort antall til Boston, og flyet er nylig omkonfigurert med 20 seter i Business Class og 66 seter i Økonomiklasse (SAS Go).

Førsteinntrykk

Førsteinntrykket man får når man kommer ombord er at flyet er mye mindre enn langdistansefly normalt er. Nettopp dette inntrykket var det mange passasjerer som tydelig kommenterte når de gikk om bord. Det er også en litt spesiell følelse å skulle krysse Atlanteren i et fly som normalt brukes på kortere europeiske ruter. Men det er både fordeler og ulemper med dette.

På Business Class synes jeg definitivt at det trekker opp. Den lille kabinen med kun 20 seter gir nesten følelsen av å fly privatfly. På vår avgang var Business Class omtrent halvfull, noe som forsterker privatfølelsen. Servicen blir mer personlig og det blir mindre uro i kabinen.

Stolene lever ikke opp til SAS sine pene, nye stoler i Business Class som finnes i deres større fly. Her tilbys det en eldre modell som minner om de gamle stolene SAS nettopp har skiftet ut. I tillegg kunne flere av dem trengt noe vedlikehold. Noe lukseriøst «hard produkt» er det ikke snakk om. Sittekomforten er dog god. I horisontal posisjon er det også helt greit, selv om det aldri blir topp komfort.

Mat og drikke

Maten og drikken om bord er helt i tråd med hva man ellers opplever hos SAS på de større maskinene. Innen avgang blir vi i Business Class tilbudt et glass champagne, juice eller vann.

For dørene lukkes serveres der et glas champagne, juice eller vand.
Før dørene lukkes serveres det et glass champagne, juice eller vann.

Kort tid etter avgang er det tid for varme nøtter og en «pre-dinner cocktail». Her er det fritt valg fra hele barkartet, noe som innebærer en del godsaker. Blant annet kan det anbefales å smake på SAS sine egne cocktails. Disse har SAS selv fått laget oppskriftene til og passer derfor godt til å bli drukket i 10 kilometers høyde. De varme nøttene som SAS introduserte for en tid tilbake er en hit. Det setter prikken over i-en og virker langt mer gjennomført enn å få en pose med nøtter utlevert. Lekkert.

Inden maden bydes på varme nødder samt en pre-dinner cocktail efter eget valg.
Innen maten bys det på varme nøtter samt en pre-dinner cocktail etter eget valg.

SAS har i den siste tiden brukt mye ressurser på å forbedre kvaliteten på maten i Business Class. Det er ingen overdrivelse å si at de har lykkes i forbedringene. Det gjelder ikke bare på denne flygningen, men generelt er det tydelig at kvaliteten er hevet betraktelig.

Til forrett var det to valg. Laks eller kylling.

Selv om jeg ofte påpeker at SAS serverer for mye laks, og da særlig i loungene deres, så valgte jeg laksen på denne flygningen. Den var virkelig god og frisk. Jeg synes ikke at kyllingen så fristende ut, men siden jeg ikke smakte på den kan det godt hende at den var god.

Jeg valgte laksen til forret, hvilket viste sig at være et godt valg.
Jeg valgte laksen til forrett, noe som viste seg å være et godt valg.
Jeg valgte laksen til forret, hvilket viste sig at være et godt valg.
Jeg valgte laksen til forrett, noe som viste seg å være et godt valg.

Som vanlig var der fire hovedretter å velge mellom. Mitt valg på denne flygningen falt på fisken. Jeg er normalt ikke en stor fan av hvit fisk på fly, da jeg ofte synes at det er litt smakløst og for ukokt. Men denne gangen ble mine fordommer gjort til skamme.

Torsken som SAS serverer med kryddersmør, hollandaisesaus og potetmos er uten sammenligning en av de beste fiskeretter jeg har fått om bord på et fly. En virkelig flott rett der fisken smakte godt og så bra ut. Den var kokt helt perfekt.

Torsk til hovedret er ofte noget som er lidt smagløst på fly. Men denne gang blev mine fordomme gjort til skamme. En af de bedste fiskeretter jeg har fået på et fly.
Torsk til hovedrett er ofte noe som er litt smakløst på fly. Men denne gangen ble mine fordommer gjort til skamme. En av de beste fiskeretter som jeg har fått på et fly.
Torsk til hovedret er ofte noget som er lidt smagløst på fly. Men denne gang blev mine fordomme gjort til skamme. En af de bedste fiskeretter jeg har fået på et fly.
Torsk til hovedrett er ofte noe som er litt smakløst på fly. Men denne gangen ble mine fordommer gjort til skamme. En av de beste fiskeretter som jeg har fått på et fly.

Dessertene er som vanlig hos SAS bestående av ost, kake, frukt samt deres egen, eksklusive Vhalrona is. Sistnevne er ikke mindre enn en sjokoladeeksplosjon i munnen.

Ostene var litt så som så. Personlig kunne jeg tenke meg at SAS satset på mer av de mange gode kvalitetsostene som man kan få fra Skandinaviske leverandører fremfor de litt kjedelige internasjonale ostene. Lokale oster kunne også vært en god signaturrett for SAS. De nåværende ostene er det ikke noe gale med, men en spesiell opplevelse var det heller ikke.

Desserten bestod af oste, frugt, kage og SAS eksklusive Vhalrona chokolade is.
Desserten bestod av ost, frukt, kake og SAS eksklusive Vhalrona sjokoladeis.

Før landing var det tid til enda et måltid. Tradisjonen tro er dette måltidet kaldt, noe jeg synes fungerer veldig bra. På denne flygningen var det kalvekjøtt.

Dessuten var det en fornøyelse å få servert skiver med Il Fornaio-brød som SAS tidligere har hatt om bord. Dette har de nå gjeninnført og er noe av det beste brødet man kan få på et fly. Jeg håper virkelig at denne brødtypen har kommet tilbake for å bli.

Kalvekød med bønner som 2. servering inden landing.
Kalvekjøtt med bønner som 2. servering før landing.

Mellom måltidene var det satt opp en liten snackbar i fremre galley. Den var ikke så innbydende som på de større flyene, men tatt i betraktning den begrensede plassen i en 737 er det et hederlig forsøk. Deilig å kunne hente litt snacks eller annet til filmen.

Snackbaren i forreste galley mellem måltiderne.
Snackbaren i fremre galley mellom måltidene.

Alt i alt fikk vi servert et virkelig godt måltid som fullt ut levde opp til forventningene og den høye kvalitet som jeg tidligere har fått på Business Class hos SAS. Det er absolutt godkjent og noe som SAS kan være bekjent av å servere. SAS ligger uten tvil i toppen blant internasjonale flyselskaper når det kommer til maten på Business Class.

Slitt kabin

Som tidligere nevnt er stolene om bord av en noe gammeldags utgave, noe som er tydelig. De kunne godt trengt en overhaling.

Flere av bordene var veldig løse, noe som gjorde det vanskelig å spise uten og balansere mat/drikke for unngåelse av søling. Mitt bord var helt umulig å spise fra og jeg måtte bytte plass under matserveringen. Dessuten var fotstøtten gått i stykker og det manglet en plate som skulle dekke over de mekaniske delene i stolen. Det var et noe sørgelig inntrykk jeg fikk av vedlikeholdet i kabinen. For øvrig hadde jeg samme problemet fra New York i desember 2015 og det var tydelig at flere andre passasjerer også opplevde dette som et problem. Det var altså ikke et enkeltstående tilfelle. Det er ikke godt nok når vi snakker om et Business Class-produkt som selges såpass dyrt som det gjør.

Elendig utvalg av underholdning

Denne maskinen fra PrivatAir har ikke et innebygget underholdningssystem som SAS har på sine større fly. Derfor får alle passasjerer utlevert en iPad med film, tv-serier og magasiner. Men for et sørgelig utvalg det er på denne Ipaden.

Ikke nok med at det er meget vanskelig å sitte med en iPad på et løst bord, så er det kun 17 filmer, 18 serier og 6 magasiner å finne på den. Det er rett og slett ikke godt nok. Til sammenligning finner man hos eksempelvis Emirates 2 000 titler i underholdningssystemet deres.

Det er faktisk altfor dårlig for å være helt ærlig. Filmene var ikke av særlig høy kvalitet og barnefilmer var praktisk talt fraværende. Nå vet jeg godt at det er meget subjektivt hvilke filmer man liker, men hverken jeg eller junior fant en film som vi orket å se. Jeg er ingen stor filmfan heller.

SAS burde virkelig få gjort noe med dette elendige utvalget eller kutte ut ordningen med iPad (og for den saks skyld også utvalget av film på deres andre langdistansefly, som også er langt under hva man burde kunne forvente).

Helhetsinntrykket er godt

På tross av at stolene og underholdningen om bord er et godt stykke under middels, så er helhetsinntrykket av turen med PriatAir til Boston godt. Kabinpersonalet var meget hjelpsomme og meget serviceminded. Deres overskudd kombinert med mat og drikke som holder et høyt nivå trekker totalopplevelsen opp. Selv om jeg til enhver tid ville valgt SAS sin nye Business Class på de større langdistanseflyene, så ville jeg uten tvil kunne reist på denne ruten igjen. Hvis jeg skal til Boston velger jeg heller en kort direkteflyvning fremfor en bedre stol.

For å sammenligne med SAS sin nye Business Class på deres større langdistansefly, kan du lese vår anmeldelse av dette produkt ved å klikke på denne linken.

 

Opprinnelig skrevet for InsideFlyer.dk av Flemming Poulsen

Oversikt

Fordeler

+ Meget god service fra kabinepersonalet
+ Virkelig god mat og drikke

Ulemper

- Slitte seter og bord
- Gammeldags stol som ikke kan legges helt flatt
- Elendig Utvalg av film og tv-serier

Sete

Mat/Drikke

Service

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Alt i alt en god flygning. Maten og servicen er helt i toppklasse, men stolene hører en annen tid til og lever ikke opp til hva man kan forvente som et Business Class produkt i dag.

3.4

Kommentar

  1. Frank sier

    Hei og takk for en interessant anmeldelse!
    Hvordan var det med støy ombord? Både fra den nye economy class der bak og generelt med denne maskinen på såpass lang flytur? Hvilket sete satt du på? Hvordan var toalettene ombord og hvor mange var tilgjengelig for business class?

    • Flemming Poulsen Flemming Poulsen sier

      Støjen er som i en vanlig 737 – og kan godt opleves lidt højere end på et normalt langrutefly. Selv bruger jeg Bose støjreducerende headset når jeg rejser – og jeg oplevede det derfor ikke som et problem. Man hører ingenting fra economy kabinen. Der er en væg og gardin mellem de to kabiner.

      Jeg og familien havde 2A-C-D. På række 1 er der betydeligt mere benplads, men personligt synes jeg der er lidt flere forstyrrelser fra galley på forreste række.

      Der var 1 toilet til de 20 business class passagerer forrest. Bagerst er der to toiletter til Economy. Alle toiletter er helt standard på 737 og er dermed ikke særligt store.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *