Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Emirates CEO og President, Tim Clark har arbeidet i kommersiell luftfart siden 1972 . Da den 23 år gamle Briten startet i selskapet British Caledonian, ble det fart i sakene. I 1975 flyttet han til olje-emiratet Bahrain og arbeidet i Gulf Air. Allerede i1985 var han på plass i Dubai, UAE hvor han ble rekruttert av teamet som skulle bygge opp Emirates airlines. Hans første stilling i Emirates var som sjef for planlegging.
I dag er han President/CEO i Emirates, og i en periode på ti år var han også administrerende direktør i Sri Lanka Airlines . Det var frem til 2008, mens Emirates fortsatt kontrollerte 40 prosent av selskapet. Men aksjeposten gikk tapt da den Srilankiske regjeringen tok tilbake kontrollen av flyselskapet. Emirates fikk aldri fornyet sin driftskontrakt med selskapet.
Tim Clark ble President/CEO i Emirates allerede i 2003 etter å ha tilbrakt 18 år på å bygge opp et luftfarts imperium. Hans nærmeste sjef er Emiren, H.H. Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum.
I tillegg til flyselskapet og andre styreverv, leder Tim Clark Emirates Airline Foundation, som er en non-profit organisasjon som har hjulpet med å gi humanitær bistand til barn i nød over hele verden. Clark ble utnevnt til Commander of the British Empire (KBE) i 2014 for sin tjeneste til den britiske velstand og til luftfarts industrien.
Nå er den erfarne lederen passert 66, men har ikke flagget at han ønsker å gå over i pensjonistenes rekker, men som InsideFlyer tidligere har skrevet om, har selskapet rekruttert Luftfartens Wonderboy, som kanskje overtar roret?
A380 – fallende popularitet
Mer enn et tiår etter sin jomfrutur er Airbus A380 et viktig interesse punkt for passasjerer og bransje interessenter. Oppmerksomheten kan kanskje sidestilles med da Boeing 747 ble introdusert flere tiår tidligere. Mange av flyselskapene som har investert i superjumboen har slitt med å tjene penger på drift av flyet. Som vi tidligere har skrevet om her på InsideFlyer, er det etterhvert flere selskaper som prøver å selge / avhende sine A380.Imidlertid har dobbeltdekkeren ikke noen større tilhenger enn Emirates Airlines. Av 319 bestillinger til Airbus fabrikken, har 140 av dem har kommet fra det Dubai-baserte flyselskapet. Til sammenligning, har Singapore Airlines «kun» plassert den nest største ordren med 24 fly.
Hvorfor elsker Emirates A380 flyene ?
«Kødannelse på flyplasser rundt om i verden blir bare verre» sier Emirates President Sir Tim Clark i et lengre intervju med «Business Insider». «Og større fly er en løsning for på denne utfordringen.»
Emirates forretningsstrategi består i å lede store masser av folk-til sin base i Dubai, for deretter å sende dem videre til ulike destinasjoner over hele verden. Ifølge Sir Tim Clark, er A380 en mulighet for å unngå flaske-halsproblemer ved de større flyplassene rundt om i verden. Det begynner å bli utfordringer med landings rettigheter og slots, og her tillater superjumboen flyselskapet å øke antall passasjerer med færre fly.
«Det fungerer bra for vår nettverksstruktur på langdistanse til langdistanse forbindelser,» fortalte Emirates Senior Vice President for fly-operasjoner Hubert Frach til «Business Insider» i et intervju.
«Det tillater oss å tilby effektive forbindelser mellom utviklingsland og byer i «etablerte økonomier.»»
Færre A380 til midt-Østen
«Siden den økonomiske resesjonen, har flyselskaper verden rundt vært drevet av risiko averse styrer som ikke ønsker å bruke over USD 400 millioner på en enkelt maskin» sa Clark.
«Her har vi ikke det (risiko averse «styrer» red. anm), det er bare meg og min sjef (Emirates Group leder H.H. Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum).»
Som en følge av dette har nabo emiratets Abu-Dhabis, vel-finansierte selskap Etihad begrenset sin flåte av A380 til bare 10 fly.
«Nei, vi er ferdig nå, vår fremtid ligger bare i to-motorteknologi – de er mye mer effektive og kostnadsbesparende» sier Etihad CEO James Hogan .
Airbus fabrikken i Toulouse lever fortsatt av A380, og fortsetter videre med sin viktigste kunde.
«Vi tar en leveranse på ytterligere 50 eller fler A380,» sa Clark. «Så holder vi iallfall produksjonslinjen igang.» avslutter Sir Tim Clark.
Legg igjen en kommentar