Tips og triks ved forsinket bagasje

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

De fleste har nok opplevd det. Du står tålmodig og venter ved bagasjebåndet på bagen din. Du har sett den samme oransje kofferten gå rundt og rundt på båndet 14 ganger. Så stopper båndet. Den oransje kofferten er selvsagt ikke din. Du ser deg rundt og oppdager at du står der mutters alene, bagasjeløs i et fremmed land.

For de fleste er dette en sterkt uønsket situasjon, men her skal jeg fortelle deg hvordan du kan snu slike opplevelser til noe positivt!

Jeg, som er en reisevant person med bonusfeber, ønsker forsinket bagasje velkommen med stor glede. Du leste riktig. Jeg håper faktisk at bagasjen min blir forsinket! Hvordan kan man håpe på noe slikt, tenker du sikkert nå. Svaret er: reiseforsikring! De fleste reiseforsikringer lar deg handle klær for et visst beløp dersom bagasjen er forsinket mer enn en gitt tid. Beløpet er vanligvis rundt 2-3000 kr, og forsinkelsestiden er vanligvis 4 timer. (Sjekk vilkårene i din egen reiseforsikring for detaljer om dette.) Oversatt til klartekst betyr dette: shopping bonanza!

For å starte med det åpenbare: pakk det viktigste i håndbagasjen. Hvis du skal på et karneval noen timer etter ankomst, så pakk for all del Supermanndrakta i håndbagasjen.

Bagasjen er borte – hva nå?

Det første du skal gjøre er å gå til skranken som håndterer tapt/forsinket bagasje. Denne skal befinne seg i samme område som bagasjebåndene. Her presenterer du bagasjelappen din som du fikk ved innsjekk, 0g du blir bedt om å beskrive bagasjen din ut ifra en plansje med bilder av forskjellige bagasjetyper. Etter noen ganger husker du nummer- og bokstavkombinasjonen på din type bag, så du trenger ikke se på bildene lenger. Deretter får du en Property Irregularity Report (PIR). Dette er dokumentasjonen du skal bruke opp mot reiseforsikringen, så ta godt vare på denne.

Deretter er det bare å hoppe inn i en taxi og si «kjør meg til det største og beste shoppingsenteret i by’n».

Og her kommer gladnyheten som de færreste vet om: I tillegg til vanlig helårs reiseforsikring, har mange også reiseforsikring gjennom sine kredittkort, dersom du har betalt reisen med kortet. I tillegg har mange reiseforsikring gjennom jobben eller gjennom medlemskap i organisasjoner. Du kan altså være dobbelt- og trippelforsikret uten å tenke over det. Hvilken betydning har dette? Jo, det har en betydelig betydning. Det har en betydelig betydning som betyr at du kan shoppe enda mer! Dersom du har to reiseforsikringer, kan du handle klær for max beløp hos begge reiseforsikringene. Dette fordrer selvsagt at du kjøper forskjellige klær på forskjellig forsikring. Du kan altså ikke sende de samme kvitteringene inn til to forskjellige forsikringsselskaper. I tillegg må du informere de respektive forsikringsselskapene om at du benytter flere enn én forsikring. Det finnes som regel et eget felt for dette i skjemaene du må fylle ut.

Eksempel:

Du har helårs reiseforsikring hos Europeiske, og du har betalt flybilletten med et Eurocard Platinum. Bagasjen din er forsinket, og har ikke dukket opp etter fire timer. Du kan da handle klær for følgende beløp:

Europeiske: 3.000 kr

Eurocard Platinum: 10.000 kr

Du kan altså handle klær for inntil 13.000 kr i dette scenarioet! Da gjør det vel ikke noe om mokasinene og Marius-genseren ankommer med et senere fly. Som en tilleggsbonus får du ofte toalettsaker av flyselskapet, og noen ganger penger å kjøpe klær for.

Vær obs på at klærne må være kjøpt før du får bagasjen din tilbake. Du må selvsagt fremlegge kvitteringer på kjøpene. Forsikringsselskapene vil gjerne ha bekreftelse på når bagasjen ble levert, så husk å be om dette. Vær også klar over at kompensasjon for forsinket bagasje kun gjelder på utreise, og ikke ved ankomst til hjemsted.

Du tenker kanskje nå: «Hvordan kan jeg sørge for at bagasjen blir forsinket?». Vel, det er vel strengt tatt ikke mulig å garantere noe slikt, og hvis det fantes en slik metode ville vi neppe ha skrevet om den her. Men dersom du ønsker å øke sannsynligheten for at bagasjen blir forsinket, kan det være greit å følge disse tipsene:

– Jo flere bager du sjekker inn, jo mer øker sannsynligheten for at en av dem blir forsinket

– Fly Economy Class for å unngå Priority-tag på bagen

– Har du gullkort, så unngå Priority-tag ved å ikke legge det inn i bestillingen. (Bonuspoeng kan uansett etterregistreres.)

– Bestill connecting flights med kort overgang. En connection på 45 minutter i Frankfurt burde gjøre susen.

– Be til høyere makter, bruk law of attraction eller lignende.

Del gjerne denne artikkelen med noen du synes trenger en ny garderobe. Har du kommentarer eller egne erfaringer rundt dette, setter vi pris på ditt innspill i kommentarfeltet under artikkelen, eller i vårt forum.

Happy shopping!

Kommentar

  1. Ståle sier

    Jesus, for en smakløs artikkel. Dette er vel det nærmeste man kommer oppfordring til forsikringssvindel. Skikkelig lavmål å publisere sånt søppel. Har redaktøren sovet i timen? Og takk for at du bidrar til dyrere forsikring for oss alle.

  2. Henning sier

    Takk for din tilbakemelding. Vi i Bonusfeber.no ønsker å opplyse folk om ting de bør vite vedrørende reising. Dette inkluderer temaer som hvordan fly på første klasse til prisen av økonomi, hvordan bo gratis på hoteller, hvordan få oppgradert leiebil, samt opplysning om forbrukerrettigheter som artikkelen ovenfor er et eksempel på. Jeg fikk ideen til artikkelen da en kamerat i forrige uke fikk levert sin bagasje et døgn etter ankomst, og ikke ante hva han hadde krav på. For øvrig ringte jeg Europeiske før jeg skrev artikkelen, og en bekjent som har jobbet flere år i forsikringsselskap godkjente artikkelen før publisering. Rettigheter ved forsinket bagasje er en gjenganger i mediene, og er omtalt i de fleste store aviser og blader, som for eksempel Dine Penger, Nettavisen, Dagbladet og DinSide.

    • Adrenalin88 sier

      Det er svindel og prøve å benytte seg av to reiseforsikringer på samme reise…Jeg vil anbefale deg å sjekke dine kilder litt bedre neste gang.

    • Adrenalin88 sier

      Hei.
      Tror kanskje du har skrevet artikkelen litt feil her når jeg ser etter slik at det lett kan mistolkes. Så lenge du oppgir til begge selskapene at du har meldt skaden til begge selskapene, så vil det jo være ok og du vil kunne få erstatning, men dersom du ikke oppgir at du har reisedekning i flere selskaper så vil det bli ansett som svindel.

      • Henning sier

        Jeg poengterer dette i kommentarfeltet, men jeg har for ordens skyld oppdatert artikkelen og lagt til følgende setning: «I tillegg må du informere de respektive forsikringsselskapene om at du benytter flere enn én forsikring. Det finnes som regel et eget felt for dette i skjemaene du må fylle ut.»

  3. Kim sier

    Takk for en informativ og humoristisk skrevet artikkel! Digget måten den var skrevet på! Visste ikke at man kunne «bruke» begge forsikringene, så dette skal jeg huske på den gangen jeg mister bagasjen.

  4. Henning sier

    Takk for hyggelig tilbakemelding. Egentlig er det jo logisk at man kan bruke alle forsikringene man har, for man har jo betalt for dem. Vær obs på at forsikringsselskapene ofte har et eget felt for dette i skjemaene sine, hvor de ber om dine polisenumre hos eventuelle andre forsikringsselskaper.

  5. Henning sier

    Nei, men du må må ha handlet før du får bagasjen tilbake, og tidligst etter at det har gått 4 timer. (Vilkårene kan variere i forskjellige forsikringsselskaper.)

  6. Adrenalin88 sier

    Dette medfører ikke riktighet er jeg redd. Dersom du forsøker å benytte deg av to reisedekninger så vil dette blir oppdaget garantert, og du vil bli tatt for svindel og ende opp med å ikke få noenting og også bli kastet ut av det forsikringsselskapet du er i.
    med andre ord, meld kun til en reiseforsikring selv om du kanskje er dekket av to. Dersom du har reisedekning gjennom jobb så er det ikke alltid man må tegne egen reisedekning da du også kan være dekket på privat reiser og overalt ellers, da skal du heller ikke tegne en. Selskapene kan ikke vite om du er dekket et annet sted fra før, derfor spør de i et skjema. Hvis du ikke gir korrekte opplysninger om dette så blir det ansett som svindel…

    Med vennlig hilsen ei som vet hva hun snakker om.

  7. Adrenalin88 sier

    Altså, dersom du melder skaden til begge selskapene og informerer begge selskapene om at du har gjort det, så vil du kunne få erstatning, men dersom du ikke opplyser begge selskapene om dette så blir det ansett som forsøk på svindel.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *