Turkish Airlines’ første Boeing 787-9 Dreamliner er i luften

Turkish Airlines Boeing 787-9 Dreamliner

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Turkish Airlines vil i løpet av de neste fire årene utvide flåten med inntil 30 nye Boeing 787-9 Dreamlinere. Med den nye flytypen lanseres også et helt nytt kabininteriør og den første flyturen går allerede 8. juli.

Turkish Airlines har per i dag 25 bekreftede ordre på den nest største Dreamlineren, Boeing 787-9. I tillegg har det tyrkiske flyselskapet opsjon på ytterligere fem fly. Flyene skal leveres i perioden 2019 til 2023. Den aller første flyturen vil gå fra Istanbul til Antalya allerede om en uke. Den første ordinære internasjonale flygningen vil gå til Denpasar (Bali) 17. juli, en rute som er ny av året for det tyrkiske flyselskapet.

Turkish Airlines Boeing 787-9 Dreamliner Istanbul
Den første Dreamlineren ankommer Istanbul Flyplass. Foto: Turkish Airlines

Gjennom sommeren skal flytypen brukes på flere internasjonale ruter til blant annet London, Dubai, Washington DC, New York, Atlanta, Mexico City, Cancun, Bali, Amsterdam, Delhi, Panama City og Bogota. Innen utgangen av august vil Turkish Airlines ha seks Boeing 787-9-maskiner i drift.

– Turkish Airlines har hatt en formidabel vekst de siste årene, både gjennom å utvide rutenettverket og å støtte tyrkisk luftfartsindustri. Vi er stolte over at Turkish Airlines nå starter et nytt kapittel med 787 Dreamliner, sier Ihssane Mounir i Boeing. – Vi er sikre på Dreamlinerens overlegne drivstoffeffektivitet, ytelse og komfort vil styrke flyselskapets renommé som et femstjerners flyselskap.

Nye, moderne kabiner

Det er knyttet store forventninger til Turkish Airlines nye business class, som lanseres med den nye flytypen. Den nye business class-kabinen vil ha en 30 seter i en moderne 1-2-1-setekonfigurasjon, noe som betyr direkte tilgang til midtgang fra alle setene. Setene kan selvfølgelig legges helt ned og tilbyr både komfort og privatliv. De nye business class-setene leveres av Stelia Aerospace og er skreddersydd for Turkish Airlines. Setet ser ut til å være bygget på Stelia Solstys III-setet, som vi blant annet kjenner fra Singapore Airlines’ Dreamliner-flåte.

Turkish Airlines 787-9 Dreamliner Business Class
Turkish Airlines nye business class-sete

Turkish Airlines ser ut til å ha valgt et svært godt business class-sete og vi gleder oss til å få muligheten til å teste det.

Også underholdningssystemet er oppgradert med 18’’ store berøringsskjermer med full HD i business class.

Økonomiklasse vil få totalt 270 seter i en 3-3-3 layout. Seteavstanden vil være 31 tommer, noe som er ganske generøst, og kan lenes seks grader bakover. I de første seks flyene vil underholdningssystemet i økonomiklasse bli levert med 12’’ skjermer. Deretter økes skjermstørrelsen til 13 tommer.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Mer moderne og effektiv flåte

Boeing 787-9 Dreamliner regnes for å være blant de beste på drivstoffeffektivitet og rekkevidde, og vil bli satt inn på eksisterende og etterhvert nye ruter for Turkish Airlines i tiden fremover. I tillegg har flyselskapet også 25 Airbus A350-fly i bestilling, som skal tas i bruk fra og med neste år.

Turkish Airlines Airbus A350

– Turkish Airlines har forpliktet seg til å hele tiden utvide utvalget av tjenester både på bakken og i lufta, samtidig som vi skal utvide nettverket vårt og dekke flere internasjonale destinasjoner enn noe annet flyselskap i verden. Med dette som mål er vi svært glade over å nå nye horisonter med vår nye 787-9 Dreamliner, som skal fly fra vårt nye hjem på Istanbul flyplass, sier M. İlker Aycı i Turkish Airlines. – Flyet overlegne teknologi, drivstofføkonomi og komfort vil bidra til at Turkish Airlines fortsatt er førstevalget for våre kunder og sikre våre lojale kunder en fantastisk reiseopplevelse i mange år framover.

Det spekuleres og diskuteres allerede rundt Turkish Airlines nye business class-kabin i forumet vårt.

Forsidefoto: Boeing

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *