Tusenvis av British Airways Executive Club-kontoer sperret

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Uten forvarsel har British Airways etter sigende sperret tusenvis av Executive Club-kontoer. Mange kunder har i dag opplevd å ikke kunne logge inn på deres konto på ba.com. Den eneste beskjeden er at British Airways ikke lengre kan gjenkjenne medlemsnummeret.

British Airways har simpelten bare sperret disse kontoene, uten å si et eneste ord. Ingen email er sendt til de berørte. Det er heller ikke kommet noen annonsering i sosiale medier som Twitter eller Facebook. Kun stillhet, stengte kontoer og manglende bonuspoeng.

Dette skærmbillede er der åbenbart tusindvis af British Airways Executive Club medlemmer som ser lige nu.@Dette skjermbildet er det eneste som tusenvis av British Airways Executive Club-medlemmer ser for øyeblikket

Selv hadde jeg tilgang til kontoen min tidligere i dag, men nå på kvelden er den stengt. Etter et par forsøk med å få sendt en mail for å tilbakestille passordet mitt, så lykkedes jeg i å få tilgang til kontoen igjen. Men alle poengene mine er forsvunnet!

Alle pint mangler efter jeg langt om længe fik adgang til den spærrede konto igen.

Ved en nærmere gjennomgang av kontooversikten min, så kan jeg se at British Airways rett og slett har fjernet poengene mine i dag:

Uddrag af mit kontooversigt idag.

Hva betyr så «Ex-Gratia?» Altså, utover det at British Airways mener de vil ta fra meg alle bonuspoengene mine.

Ex gratia (/ˌɛks ˈɡreɪʃiə/;[1] also spelled ex-gratia) is Latin for “by favour”, and is most often used in a legal context. When something has been done ex gratia, it has been done voluntarily, out of kindness or grace. In law, an ex gratia payment is a payment made without the giver recognising any liability or legal obligation. Kilde: Wikipedia

I følge Wikipedie så betyr det altså «by favour.» British Airways mener oppriktig de har gjort meg en tjeneste ved å ta fra meg alle poengene mine, uten å gi meg beskjed. Jaha, ja.

I følge denne tråden på FlyerTalk så er dette et problem som har rammet veldig mange. Mange har allerede ringt til British Airways, og de som har kommet gjennom på telefonen har fått forskjellige forklaringer på årsaken. Den mest logiske er dog at det er snakk om en forholdsregel på grunn av mistanke om hackede kontoer.

Hva skal jeg gjøre for å få poengene mine tilbake?

For det første, så må du trykke på «Forgotten PIN/Password» øverst i høyre hjørne. Deretter mottar du en mail hvor du kan nullstille passordet ditt. Når det er gjort vil du kunne logge inn på kontoen igjen.

Kontoen vil dog være nullstilt – det vil vises som at du ikke har noen poeng på konto.

De opplysninger vi har per nå (vi har ikke lykkes å komme gjennom på telefon til BA) er at man må ringe til British Airways for å få poengene sine tilbake. Man vil bli stilt noen sikkerhetsspørsmål for å verifisere at kontoen er din. Hvor lang tid det går innen poengene er tilbake på konto, er uvisst. Flere har fått beskjed om at det vil ta mellom 24 og 48 timer. Med det antall medlemmer som er berørt av dette, ville det ikke overraske meg om det tar betydelig lengre tid.

Dette er ikke godt nok, British Airways!

At British Airways tar noen forholdsregler for å unngå misbruk av kontoer er selvfølgelig veldig bra. Det er bedre å være proaktiv, enn og måtte rydde opp etter at skaden har skjedd. Det at de uten forvarsel sperrer kontoer og fjerner poeng uten å gi beskjed, er allikevel ganske kritikkverdig.

Det burde ikke vre noe problem å sende en mail til de berørte, hvor man kommer med klar informasjon når man forsøker å logge inn på kontoen sin, eller oppdatere hjemmesidene og sosiale medier med brukbar informasjon. Det er tross alt de færreste av medlemmene som frekventerer sider som Bonusfeber og FlyerTalk, hvor denne informasjonen er tilgjengelig.

Har dette skjedd med deg? Del dine erfaringer på Bonusfeber-forumet!

Opprinnelig publisert på Bonusfeber.dk av Flemming Poulsen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *