Leiebil: Volvo V70 D2 fra Sixt på trønderske landeveier

Volvo V70 bak venstre

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Ny tur til Trønderriket med kone og barn krever bil med plass – og Sixt på Værnes mente at en Volvo V70 burde kunne duge til jobben. Sixt kunne by på denne til ca. 3500,- fra tirsdag kveld til søndag ettermiddag, inkludert 500 km kjørelengde og 500 Eurobonus-poeng.

Jeg ankom Værnes en tirsdagskveld, og skrittet over til utleieskranken ute ved parkeringshuset. Damen i skranken til Sixt var som vanlig i denne skranken i godt humør, og hun kunne berette at den bestilte «VW Passat eller tilsvarende» materialiserte seg i form av en V70. Sixt sin avdeling med parkeringsplasser ligger lengst inne i parkeringshuset, noe som er en liten ulempe om man har mye bagasje – noe vi også hadde med to kofferter og en Prampack med barnevogn.

La det være sagt med en gang – V70 er en bil som byr på mye plass. Bagasjerommet på 575 liter er ikke klasseledende (Mercedes E-klasse byr til sammenlikning på 695 liter), men rommet er oversiktlig og lett å utnytte med god bredde, rette vegger og god høyde. I baksetet er det også massevis av plass, og bakovervendte barneseter er ikke noe stort problem i V70.

Volvo V70 front

Volvo V70 i nåværende versjon så dagens lys i 2007 (men som 2008-modell), og er i stor grad basert på Fords EUCD-plattform (Volvo var eid av Ford den gangen) – en plattform som blant annet også forrige generasjon Ford Mondeo står på. Volvo har sørget for å oppdatere V70 fortløpende i livssyklusen, men på enkelte områder greier ikke V70 å skjule at det er en aldrende modell.

Og der man ser tydeligst alderen er i interiøret. Det i all hovedsak oversiktlig og med en kjølig skandinavisk stil undertegnede liker godt, men selve utformingen har tiden løpt ifra og V70 fremstår her som både gammel og kjedelig. Midtkonsollen til Volvo har mange og dels små knapper, noe som forsterker inntrykket av modellens alder, men de mest brukte funksjonene er enkle å finne utav og kan på sedvanlig Volvo-vis betjenes mens man har på seg hansker. En kuriositet som også avslører alderen er Volvos definisjon av keyless. På de fleste moderne biler i dag innebærer keyless at man kan ha nøkkelen i lomma og starte bilen. I Volvo V70 må nøkkelen settes inn i dashbordet, der det morsomt nok er skrevet keyless, før man kommer noen vei. Min leiebil hadde forøvrig gått drøyt 26.000 km, men hadde allikevel enkelte lyder i interiøret – dette burde være unødvendig av en premiumprodusent.

Volvo V70 midtkonsoll

Ute på veien viser V70 seg fra en betydelig bedre side, og slektskapet til Mondeo blir tydelig. Volvo har på en forbløffende måte greid å få en 7 år gammel modell til å fremdeles føles fresh når man kjører, og kombinasjonen av kjøredynamikk og kjørekomfort er meget bra. V70 danser lekende lett i svingkombinasjoner på ujevne veier fra Orkdal og mot Valset og man får inntrykk av at man kjører en betydelig lettere bil enn V70 faktisk er. Mye av hemmeligheten ligger i en presis og direkte styring, men også understellet følger opp med et solid grep. Spennende blir det imidlertid ikke, effektivt er ordet.

Men også kjørekomforten fortjener skryt. Lavt støynivå både fra hjul og motor og en fjæring som svelger både små og store ujevnheter overbevisende. Fjæringen er lagt godt inne på den komfortable siden, og er sånn sett tro mot V70-tradisjonen. Når man i tillegg legger på Volvos komfortable seter, så har man en opplagt langtursbil.

Volvo V70 instrument

Motoren er en D2, noe som vil si en 1,6-liters dieselmotor som yter 115 hk / 270 NM. Denne oppleves som grei når man kjører med bilen tom, men blir fort for svak med passasjerer og bagasje. Selv om bilens karakter passer fint til moderate motorer, så blir D2 rett og slett litt snau for en bil på drøyt 1,6 tonn. Den manuelle girkassen er lettsjaltet og presis, og er godt tilpasset norske forhold.

Alt i alt et ålreit leieforhold der V70 overbeviser på flere viktige områder, men der den også avslører hvorfor den snart skal skiftes ut. Ny modell er forventet i 2016.

Sixt3

Oversikt

Fordeler

Rimelig leiepris.
Komfortabel.
Stor plass.

Ulemper

Gammelmodig.
Svak motor.

Komfort

Kjøreegenskaper

Service

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Godt egnet for familie på tur med bagasjebehov og endel kilometre foran seg. Burde hatt noe større motor, men utover det fungerte det bra. Hyggelig prisnivå fra Sixt på en stor bil.

3.9

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *