Vi besøker London Heathrow Terminal 2 – The Queens Terminal

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Den 4 juni 2014 åpnet Dronning Elisabeth den nye terminal 2 på London Heathrow. Det er nesten utelukkende flyselskapene i Star Alliance som benytter denne terminalen.

Terminalen er designet av den kjente arkitekten Luis Vidal og er på 40 000 kvadratmeter. Dette er bare halvparten av størrelsen til nest største terminal, og langt unna den største, terminal 5 som er på hele 350 000 kvadratmeter. I 2014 håndterte terminal 2 alene 6,2 millioner passasjerer. Og det mens den åpnet halveis ut i året, og de ulike flyselskapene flyttet inn jevnt utover sommer og høst. Til sammenligning håndterte terminal 5 31,6 millioner passasjerer.

Det er stort sett Star Alliance selskapene som benytter terminal 2. Noen få unntak er det. Irske Air Lingus, tyske German Wings og Virgin’s Little Red (innenriksflyvninger) benytter også terminal 2.

LHR t2 2

Bildet over er ikke av beste kvalitet, men gi en grei oversikt over den firkantede terminal 2A i bakgrunnen og den avlange terminal 2B i forgrunnen. Terminalen ute til høyre (som nesten går inn i terminal 2) er den gamle terminal 1 som skal avvikles i løpet av 2015.

Innenfor terminalens dører kommer man inn i den store hallen hvor man sjekker inn til sin flight.

IMG_5598

Alle flyselskapene har sine egne områder, men det fokuseres på at man egentlig kan få hjelp i alle lukene, og det finnes flere skranker med «Passanger assistance» som dekker alle flyselskapene. Området er delt opp i 4, merket A til D. SAS holder til på grensen mellom C og D.

I midten av terminalen er gjennomgang til sikkerhetskontrollen. Denne er såpass stor at det sjeldent er store kø problemer her. Men det finnes en egen fast track for first og business class passasjerer samt passasjerer med sølv, gull eller høyere status kort hos Star Alliance flyselskapene. Det er vel å merke seg at dette er vel det eneste stedet passasjerer med sølvkort har permanent tilgang til fast track.

Inngangen til Fast Track
Inngangen til Fast Track

Vel gjennom sikkerhetskontrollen åpner en stor og luftig hall seg. Det første man møter på er en skjerm som viser avganger og hvor lang tid det tar å gå til de forskjellige stedene.

IMG_5602

Deretter kommer man ut på et platå hvor man kan se ned i hovedhallen, mens det ligger butikker og spisesteder både oppe og nede.

IMG_5603 IMG_5604 IMG_5605

Dette er så den delen som heter terminal 2A. Fra denne terminalen går flighter til europeiske destinasjoner. Stort sett med små fly. Det vil si Boeing 737 og Airbus 319/320/321 og dess like. Terminalen inneholder en stor duty free butikk, flere spisesteder (den kjente kjøkkensjefen Heston Blumenthal har sin egen restaurant her inne), diverse spesialbutikker samt lounger for Lufthansa og Air Lingus samt en Premium Plaza lounge man kan kjøpe seg tilgang til.

Her er noen flere bilder fra terminal 2A

IMG_5620 IMG_5621 IMG_5622

Jeg hadde nok forventet meg en mye større avgangshall, men på den andre siden var den veldig oversiktlig og lett og finne frem i.

Terminalene 2A og 2B er forbundet med en underjordisk tunnel. For å komme ned til tunnelen får man kjøre ned UK’s nest lengste rulletrapp.

 

Laaaaaaang rulletrapp
Laaaaaaang rulletrapp

Vel nede er det rullebånd i tunnelen. Og bra er det for det er langt å gå. Du skal nok regne med minst 10 minutter for å ta turen fra 2A til 2B. Og skal du tilbake igjen må du regne med 15 minutter da rullebåndet kun går den ene veien.

IMG_5624

På den andre siden er det flere runder med rulletrapper for å komme opp i avgangshallen. Her finnes ikke like mange butikker og restauranter som i 2A, men en dutyfree butikk og bladsjappe pluss en kafe ligger sentralt der man kommer opp fra rulletrappen.

Terminalen er avlang og det er gater på begge sider av bygningen. Herfra er det flest langdistansefly og såkalte «widebody» fly som opererer. United Airlines har mange daglige flighter ut av London Heatrow og de har også sin egen lounge her. Den er delt inn i en del for deres Global First class passasjerer og en for Businessclass passasjerer. I tillegg har Singapore Airlines egen lounge (også dem med en First class del og en Business class del) og Air Canada har sin egen lounge her. Singapore har opp til 4 daglige avganger til Singapore, hvorav 2 med Airbus A380 og 2 med Boeing 777. Air Canada har også flere daglige avganger til flere destinasjoner i Canada. Av andre operatører fra terminal 2B har Thai Airways 2 daglige til Bangkok med 747-400. Dog har de ikke sin egen lounge, men deres passasjerer kan bruke de før nevnte lounger avhengig av reiseklasse eller kortstatus.

På denne linken kan du finne terminalkart over hele terminal 2.

Du vil også snart få lese om våre besøk i de ulike loungene på terminal 2.

Kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *