Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det er åpenbart høysesong for oppgradering av om bord-produktene i britisk luftfart om dagen. For bare et par uker siden offentliggjorde British Airways sitt banebrytende Club Suite-produkt. Nå følger også Virgin Atlantic med en solid oppgradering av sin Upper Class.
Det har lenge vært ventet at Virgin Atlantic skulle komme med en oppgradering av business class-produktet sitt, som flyselskapet selv kaller Upper Class. Den nye kabinen introduseres med flytypen Airbus A350-1000 som leveres allerede i år.
Virgin Atlantic sin rute til New York blir den første som flys med Airbus A350-1000 og den nye kabininnredningen. Flyselskapet har totalt 12 slike fly i bestilling.
Reverse herringbone med en vri
Den nye business class-kabinen har selvfølgelig 1-2-1 setekonfigurasjon med 44 seter fordelt på 11 rader. Dette oppsettet burde gi god romfølelse i et såpass stort fly som Airbus A350. Setene leveres av Cirrus NG, som du også finner om bord hos bl.a. American Airlines og Cathay Pacific.
Midtsetene i nye Upper Class er arrangert annerledes enn i et tradisjonelt omvendt fiskeben-layout. I stedet for at du sitter med hodet nærmest midtgangen og bena i vinkel mot midten, har Virgin gjort en egen vri hvor du sitter med overkroppen nærmere midten med bena mot midtgangen. Dette kan være en fordel når man reiser sammen med noen, siden man lettere kan kommunisere med den som sitter i setet ved siden av deg. Midtsetene har en skillevegg som kan brukes dersom man reiser alene eller ikke er av den pratsomme typen.
De nye setene har noen likhetstrekk med British Airways sin nye Club Suite, men gir mindre privatliv. Setene har ikke dører som kan lukkes helt igjen, men en «halvdør» som både skal gi ekstra privatliv og fortsatt gi kabinbesetningen mulighet til å yte god service.
Selve setet er 51 cm bredt og kan legges helt ned til en 208 cm lang seng. Hvert sete vil ha individuell stemningsbelysning, forbedret leselys og underholdningssystem med 18,5’’ TV-skjerm.
The Loft – ny Upper Class lounge
Virgin Atlantic dropper den tradisjonelle Upper Class-baren til fordel for et nytt loungeområde ved hoveddøren. Loungeområdet som kalles The Loft vil ha sitteplasser til åtte og ha en 32’’ TV-skjerm hvor man kan se filmer eller sport med bluetooth hodetelefoner.
Premium og økonomiklasse
Virgin Atlantic introduserer også en helt nytt premium økonomiklasse med de nye flyene. Premium økonomi er produkt som stadig blir mer populært, både blant reisende og blant flyselskapene. Virgin Atlantic har åpenbart tro på at tilbudet vil bli populært og installerer hele 56 seter, noe som er det samme antallet seter som vi finner i SAS sine langdistansefly. Langt mer enn det flyselskaper som Lufthansa og Air Canada har.
Premium økonomiklasse vil få romslige og behagelige, skreddersydde. Sammenlignet med vanlig økonomiklasse får du langt mer lagringsplass og underholdningssystem med 13,3’’ skjerm.
Tradisjonell økonomiklasse vil også få helt nye seter med justerbar nakkestøtte for optimal komfort. Det helt nye underholdningssystemet vil ha 11,6’’ skjermer og skal kunne styres med mobiltelefonen din. Kabinen vil ha en 3-3-3 setekonfigurasjon og vil derfor være ganske romslig til økonomiklasse å være i det store flyet. Setene er 44cm brede og seteavstanden er 31-34 tommer (79-86 cm)
Solid oppgradering
Jeg har foreløpig ikke hatt gleden av å fly Virgin Atlantic, og har derfor ingen erfaring med dagens om bord-produkt. Skal jeg dømme ut ifra bildene ser det imidlertid ut som en solid oppgradering. I motsetning til en del andre flyselskaper har ikke Virgin Atlantics nye business class dører som kan lukkes helt igjen. Hva som er best er egentlig litt smak og behag. Personlig foretrekker jeg faktisk å kunne se mine medpassasjerer når jeg reiser alene.
Virgin Atlantic sier de etter hvert også vil bygge om sin eksisterende flåte. InsideFlyer vil selvfølgelig gjøre vårt beste for å komme med anmeldelse av nye Upper Class så snart vi kan!
Foto: Virgin Atlantic
Legg igjen en kommentar