Test: SWISS Boeing 777-300 Business Class Zürich – London

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Selv om jeg fikk prøve Swiss sin nye Senator Lounge, var planen for denne dagen noe helt annet. Nemlig å teste Swiss sitt nye flaggskip, den splitter nye Boeing 777-300 på en tur fra Zurich til London Heathrow.

Swiss har satt inn sin nyeste maskin på denne ruten nå frem til sommeren slik at de kan trene piloter og cabincrew mer effektivt før det settes inn på langrutene som planlagt. I tillegg til London er det flere andre destinasjoner som får besøk av dette store flyet fremover. Vi nevner Barcelona, Geneve, Frankfurt og Hannover i tillegg til London Heathrow. Så heldigvis fikk jeg sjansen til å prøve dette nye flyet da jeg allikevel hadde planlagt en weekend i London.

Flyet til London stod klart ved Gate E19, hvilket ikke er langt fra loungen. E19 befinner seg en etasjen under de andre gatene. Boarding for avgangen som planmessig skulle gå 10:05 startet kl 09:45 med priority boarding for Swiss sine Business Class passasjerer samt Star Alliance gull-medlemmer.

SWISS Boeing 777 Business Class Priority Boarding

Ved flydøren ble jeg møtt av flere crew-medlemmer somm var tydelig stolt av sitt nye tripple-seven fly. Allerede ved første blikk, kunne man se at interiøret var førsteklasses og jeg kunne slå fast at dette likte jeg godt.

SWISS Boeing 777 Business Class Eingangsbereich

Business Class på den nye Boeing 777-300 har i likhet med Swiss sine Airbus A330 og A340 delt opp Business Class i to avdelinger. Rett bak 2 rader med First Class, har man en mini-avdeling med kun 2 rader Business Class, deretter en galley og toaletter og deretter at den største kabinen med Business Class-seter med 11 rader.

SWISS Boeing 777 Business Class Seatmap
Seatguru Map

 SWISS sin Boeing 777-300 Business Class består av såkalte Lie Flat-seter, som er satt opp i en såkalt forskjøvet modell. Mens den ene raden er 1-2-2 er neste 2-2-1. hver rekke har altså et sete som står alene. Ideelt for den som reiser alene, men er nok populært så det er vanskelig å sikre seg. Fra før vet vi at slike seter holdes av til Swiss sine kunder som har gullkort i deres bonusprogram Miles & More. Er du glad i å se ut av vinduet, bør du unngå radene 11 og 14 da disse ikke har noe vindu.

SWISS Boeing 777 Business Class - Kabine

Jeg hadde sete 12K, som er et enkelt-sete ved vinduet på høyre side. Denne type sete kalles ofte for en trone da man sitter som en konge i midten med store flater på begge sider av stolen. Alle enkeltsetene i Business Class er av denne typen, og derfor populære.

SWISS Boeing 777 Business Class - Thron Sitz

Av setene som står i par av 2, er det en forbedring i forhold til tilsvarende seter på Swiss sine andre langdistansefly. Her finnes det for eksempel en avdeler som gir mere privatliv om du ikke kjenner sidemannen.

SWISS Boeing 777 Business Class - Zweier Sitz

I midtraden av seter er det også gjort en forbedring på den nye maskinen. Her har man laget en bedre avdeling av plassen føttene stikker inn under setet foran når man ligger nede.

SWISS Boeing 777 Business Class - Kabine

TV-skjermene på den nye flytypen er betydelig bedre enn dem som er i de andre av Swiss sine langdistansefly. Skjermen har en behagelig størrelse og bildekvaliteten er mye bedre.

SWISS Boeing 777 Business Class - Monitor

Mitt sete 12K har store flater til oppbevaring av personlige ting.

SWISS Boeing 777 Business Class - Ablagefläche

Også enkeltsetene er utstyrt med en skjerm for å få mer privatliv.

SWISS Boeing 777 Business Class - Sichtschutz

Kontrollene for setet finnes i en touch-skjerm som er gjemt under et deksel. Her finner man også enheten for å styre underholdningssystemet.

SWISS Boeing 777 Business Class - Bedienelemente

Noen sittestillinger er forhåndsinnstilt og kan velges via en knapp.

SWISS Boeing 777 Business Class - Bedienelemente

Tilbudet på underholdningssystemet kan sammenlignes med det Lufthansa har. Men hos SWISS Boeing 777-300 Business Class finner man  James Bond Collection som en del av tilbudet.

SWISS Boeing 777 Business Class - Entertainment System

Ved setet finner man også en informasjonsbrosjyre som viser hvilken betydning HB-JNA har for SWISS uog hvorfor det er lakkert med det motivet man ser på flyet.

SWISS Boeing 777 Business Class - Informationskarte

Flyturen til London var egentlig ganske vanlig. Det var naturligvis en del trafikk i kabinen, da det var mange som ville ta bilder av den noe uvanlige Business Class’en på denne ruten. Som måltid på denne turen fikk vi en linsesalat.

SWISS Boeing 777 Business Class - Snack

Toalettene på Swiss sitt nye Boeing 777-300 var overraskende små. Man kan vel forvente at når flyet blir satt inn på langrutene, så vil man kunne finne flere velværeprodukter her inne i forhold til den korte turen til London.

SWISS Boeing 777 Business Class - Toilette

Og etter 1 time og 20 minutter landet vi i London.

Personlig liker jeg den nye SWISS Boeing 777-300 Business Class veldig godt. Det innebygde setet er ikke mitt foretrukne Business Class sete, som er det som er installert i Qatar, Cathay, American & Co, men jeg vil si at det kommende nye SWISS kommer på en god andreplass. Utforminen av kabinen liker jeg veldig godt. Alt i alt: Godt gjort SWISS.

Opprinnelig skrevet for InsideFlyer.de av Stefan Hager.

Oversikt

Sete

Service

Mat

Drikke

Underholdning

Innredning

Overall Rating

Konklusjon

Den nye SWISS Business Class på denne flytypen er definitivt veldig bra. Det har blitt gjort klare forbedringer i forhold til den gamle Business Class-versjonen. Jeg gleder meg til å teste produktet på langrutene.

4.3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *