Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Selv om en løsning på problemene med Boeing 737 MAX ser ut til å være på vei, koster flyet stadig Boeing mange milliarder dollar i tap. Fremdeles står mer 400 737 MAX-fly på bakken over hele verden.
Boeing har gjort betydelig avsetninger for å kompensere flyselskapene som bruker 737 MAX. Flyprodusenten kommer sannsynligvis til å få bruke for disse pengene. Det er også mye som tyder på at Boeing nå må stanse produksjonen av flyet inntil videre.
Federal Aviation Agency
Boeing arbeider tett med de amerikanske luftfartsmyndighetene FAA. Løsningen ligger i en oppdatering av Boeing 737 MAX’ programvare. Denne oppdateringen er under utvikling og testet regelmessig. Når denne oppdateringen er sertifisert og kan implementeres, må piloten sannsynligvis også måtte få opplæring. Man har stadig ikke noe nøyaktig tidspunkt for når den nye oppdateringen kan rulles ut på alle fly. Mange flyselskaper som bruker 737 MAX har allerede skjøvet på datoen for når flyet kan settes i trafikk igjen.
Erstatningskrav
Boeing bokførte siste kvartal et tap på om lag tre milliarder dollar. Dette skyldes i all hovedsak en avsetning på fem milliarder dollar til 737 MAX-problemet. Mange flyselskaper over hele verden må holde flyene på bakken, blant annet er Norwegian, TUI og Southwest Airlines hardt rammet. TUI har blant annet kunngjort at de må bruke mange millioner på leasing av erstatningsfly.
I tillegg har Jet Airways en ordre på 125 fly som sannsynligvis blir annullert, ettersom flyselskapet ikke lenger er i drift.
Etter hvert som produksjonen faller øker også produksjonskostnadene. Det er derfor en reell mulighet for at produksjonen av 737 MAX vil stoppe helt opp inntil videre.
Fortsatt tillit til Boeing
Problemene for Boeing stopper ikke med 737 MAX. Også selskapets nye 777-modell har utfordringer med blant annet motorene og første levering er allerede blitt utsatt flere ganger.
På tross av dette er det også lys i enden av tunellen. Under Paris Air Show inngikk IAG, som blant eier British Airways og Iberia, en intensjonsavtale om å kjøpe 200 737 MAX-fly. I tillegg ser 787 Dreamliner ut til å klare seg bedre enn forventet og Boeing forventer nå å tjene mer på denne modellen enn først antatt.
Denne artikkelen ble først publisert av Christian for InsideFlyer.nl.
Legg igjen en kommentar