Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Air Canada mottok før helgen sin første Airbus A220. Flytypen, som er designet og bygget i Canada, skal brukes på ruter innenriks og til USA fra januar 2020.
Før helgen mottok Air Canada sin første av totalt 45 Airbus A220-300. A220-300 er den største modellen av denne flytypen og vil hos Air Canada ha totalt 137 seter, fordelt på 12 seter i business class og 125 seter i økonomiklasse. Flyselskapet har også annonsert de to første rutene som skal betjenes av den nye flytypen, som begge er ruter til USA.
San Jose og Seattle
Air Canada skal blant bruke Airbus A220 til å erstatte sine Embraer 190-fly, som skal fases helt ut i løpet av 2020. De nye flyene skal til å begynne med brukes på eksisterende ruter fra Montreal og Toronto, men de nye flyene åpner også nye markeder fra Air Canada. De to første nye rutene som annonsert er være Montreal til Seattle og Toronto til San Jose. Begge rutene vil være helårsruter med daglige avganger, med første avgang 4. mai 2020.
– Dette flyet vil være banebrytende for Air Canada, siden det rett og slett ikke finnes noen konkurrenter i dette segmentet. A220 vil styrke vår posisjon både innenriks og på ruter til USA, og være medvirkende til fortsatt vekst. Våre kunder vil får glede av innovative designfunksjoner og en romslig kabin. Våre kunder som skal videre til internasjonale destinasjoner vil få en nærmest sømløs kabinopplevelse med A220, som byr på servicenivå og komfort som nærmer seg våre store fly, sier Mark Galardo, Vice President of Network Planning at Air Canada. – De to nye rutene vi har annonsert er de første av mange muligheter som åpner seg med A220.
Nytt interiør, underholdningssystem og WiFi
Air Canadas nye Airbus A220-300, tidligere kjent som Bombardier C Series 300, er bygget ved Airbus-fabrikken i Mirabel, Quebec. Air Canada vil være det første flyselskapet i Nord-Amerika til å ta i bruk den største varianten av A220, som har en rekkevidde på 3 200 nautiske mil.
Om bord er kabinen innredet med 2+2 seter i business class og 2+3 seter i økonomiklasse. De nye økonomiklasse-setene vil være de bredeste i Air Canadas flåte og bagasjehyllene vil også være langt større enn det vi finner i andre fly av tilsvarende størrelse.
I motsetning til hva vi er vant med fra europeiske flyselskaper, vil alle setene være utstyrt med et topp moderne Panasonic eX1 underholdningssystem. Underholdningssystemet vil blant annet by på premium-innhold fra Bell Media, Crave og Stingray. Hvert sete er i tillegg utstyrt med strømkontakter og USB type A og type C. Alle fly vil også få høyhastighets internett.
Vi har tidligere testet Airbus A220 i SWISS business class.
Foto: Air Canada
Legg igjen en kommentar