Air France-KLM vurderer Airbus A220

Air France-KLM

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Air France-KLM vil legge fram regnskapstall for første halvår 31. juli. Det spekuleres i den forbindelse i at en ny flybestilling også vil bli annonsert. Dette forutsetter naturligvis at selskapet kommer til en enighet med flyprodusentene før den tid, ifølge den franske avisen La Tribune. Det bekreftes også igjen at Airbus A380 lever på lånt tid.

Ifølge kilder skal både Airbus A220-300 og Airbus A320neo være aktuelle flytyper for kort- og mellomdistanseruter. Air France betjener i dag disse rutene utelukkende med fly fra Airbus A320-familien, hvor alle modellene fra A318 til A321 er representert. Det er kun datterselskapet Transavia som fly med Boeing 737-800.

Airbus A220 har mange sterke sider

Med tanke på Air France-flåtens alder er det ingen tvil om at det må fornyelser til i løpet av de neste årene. Airbus A220, tidligere kjent som Bombardier C-series, har en rekke fordeler. Flytypen er rimeligere både i innkjøp og drift. Airbus A220-300, som er den største modellen, kan frakte inntil 149 passasjerer. Det amerikanske flyselskapet Delta Air Lines har satset hardt på A220 og har bestilt 95 fly som blant annet skal erstatte den aldrende MD-88/90-flåten.

Delta Air Lines Airbus A220-100. Foto: Chris Rank/Rank Studios 2018)

Ifølge noen kilder vil en eventuell Airbus-ordre bestå av både A220 og A320neo.

Boeings 737 MAX skal visstnok stå på Transavias ønskeliste. Det er imidlertid lite sannsynlig at det kommer noen ordre før problemene med denne flytypen er løst. For øyeblikket står alle 737 MAX-fly på bakken verden over etter to alvorlige ulykker på kort tid.

Airbus A380

Selv om Airbus A380 enda ikke er avskrevet, er det tydelig at administrerende direktør Ben Smith ønsker å kvitte seg med disse flyene innen 2023-2024. Ifølge La Tribune er Smith misfornøyd med superjumboens vedlikeholdsbehov og uregelmessighet, og ønsker seg mindre og mer drivstofføkonomiske fly. Boeing 787 og Airbus A330neo vil på sikt ta over for A380-ene, og muligens vil også Airbus A350-1000 spille en viktig rolle.

Air France Airbus A380
Air France Airbus A380 Foto: Air France

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *