Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Mandag morgen forventes det at den store fusjonen mellom American Airlines og US Airways trer i kraft.
Hvorfor er dette så interessant for oss reisende? I utgangspunktet vil det ikke skje noe nytt i kommende uke, og de to selskapene vil forsatt operere som individuelle selskaper i den neste måneds tid. Så inntil videre skal man forsatt gjøre alt i det respektive selskap, så reiser med US Airways skal sjekke inn hos US Airways og vice versa.
Men fra starten av januar – nærmere bestemt 7. januar så vil de første tydelige tegn på en sammenslåing vise seg. Da forventes det at de to bonusprogrammene begynner å arbeide mer sammen med opptjening av poeng i mellom dem og muligvis også at det kan bookes awards på tvers av de to selskaper. Det forventes også at det kommer noe mere tydelig info på priority check in og priority boarding. Dette er forventningene, men nærmere detaljer er ennå ikke offentliggjort.
I slutten av mars kommer den største endringen når US Airways forlater Star Alliance og går over i OneWorld. Dette vil bety at det fra dette tidspunkt ikke er mulig å opptjene poeng på US Airways Dividend Miles på Star Alliance reiser og samtidig at man ikke kan booke US Airways awards på Star Alliance ruter. Dette er nok en av de største endringer i og med at US Airways Dividend Miles har være mye brukt til å kjøpe eller dele miles for så å booke business eller first class billetter, da de var meget konkurransedyktige rent prismessig. Vi har her på Bonusfeber skrevet flere ganger om dette og det er også diskutert i vårt forum.
Så hva bør man gjøre hvis man har poeng på sin US Airways Divident Miles konto? Det kommer an på om man vil benytte seg av det nåværende setup og booke en bonusreise på et av Star Alliance selskapene innen det er for sent. Man kan saktens bestille en reise etter mars pr nå, dog er det litt usikkert hva som vil skje om man vil endre billetten etter slutten av mars. Men får man booket nå og får sitt billettnummer så er den sikker nok. Det andre alternativet er å vente på at man kan overførere sine poeng til American Airline AAdvantage og på den måte benytte poengene der eller i OneWorld. Det forventes å være samme metode ble benyttet ved sammenslåingen av BMI og British Airways tidligere.
Vi på Bonusfeber forventer ikke at det skjer mye mer i relasjon til å agere som ett og samme selskap før tidligst i slutten av 2014 eller starten av 2015. Oppgaven er simpelthen for stor og vil ta lang tid. Men masser av tiltak vil bringe de to selskaper tettere og tettere sammen. Så selv om det legale er på plass mandag, så går det lang tid før kundene ser noen store endringer.
Der kan leses mere om fusjonen her
[box style=’note’] Still spørsmål eller diskuter fusjonen med andre på bonusfeber. Klikk her[/box]
Legg igjen en kommentar