Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
I en bransje hvor pris stadig er det mest effektive virkemiddelet for å tiltrekke seg nye kunder, blir det stadig vanskeligere å skille seg ut. Avatar Airlines vil i tillegg til pris bruke Jumbojetens popularitet for å vinne kunder, men er det nok?
De siste årene har mer eller mindre veletablerte flyselskap gått under i et omfang vi aldri har opplevd maken til. Da er det beundringsverdig at nye aktører likevel har mot til å prøve seg. Avatar Airlines lover billettpriser fra $19 til $99 amerikanske dollar og gratis bagasje, setevalg og WiFi. Det mest oppsiktsvekkende er likevel at det nye flyselskapet mener de skal greie dette ved å bruke et av markedets minst kostnadseffektive fly, Queen of the Skies, Boeing 747.
Flyselskapet leter nå etter investorer og søkte denne uken om amerikansk driftstillatelse.
If you want to be a Millionaire, start with a billion dollars and launch a new airline.
– Sir Richard Branson, grunnlegger av Virgin Atlantic
Punkt-til-punkt med Jumbojet
Boeing 747, populært kalt «Jumbojet» er fortsatt en svært populær flytype blant passasjerene. Flytypen så dagens lys i 1969 og var egentlig en «stopgap»-løsning fra Boeing i påvente av en nært forestående revolusjon innen supersonisk luftfart. Denne revolusjonen kom imidlertid aldri og 50 år etter sin første flygning er flytypen fortsatt i bruk over hele verden. Blant flyselskapene er den imidlertid ikke spesielt populær og de fleste flyselskaper har faset ut flytypen eller planlegger å gjøre det i nær fremtid. Passasjerutgaven av Boeing 747 er ikke lenger i produksjon. Dette gjelder ikke bare Boeing 747, men også andre passasjerfly med fire motorer, som for eksempel Airbus A380.
Avatar Airlines forretningsidé er å gjøre punkt-til-punkt-flygninger innenriks mellom de største markedene i USA med en flåte bestående kun av Boeing 747. Målet er å hente nok kapital til å kjøpe 14 brukte Boeing 747-maskiner, og øke flåten med 30 nye Boeing 747-8i i løpet av 3-5 år. Den veksten skal skje ved at selskapet børsnoteres og tilføres ytterligere kapital.
Innredes med 581 seter
I følge Avatar Airlines skal det være mulig å oppnå lønnsom drift ved installere hele 581 seter i sin Jumbojet. 539 av disse setene vil være i økonomiklasse, mens øvre dekk vil 42 seter i det selskapet kaller Office Class. Argumentet for å bruke Boeing 747 er at du trenger mindre drivstoff og mindre besetning enn å fly det samme antall passasjerer med mindre flytyper.
I en presentasjon for potensielle investorer viser selskapet hvordan de vil oppnå lønnsomhet ved en gjennomsnittlig kabinfaktor på 84% og netto billettpris på $64 dollar.
I tillegg skal selskapet tjene penger på flyfrakt, salg av ekstraprodukter og salg av reklameplass i kabinen og på flykroppen.
Bli medeier for $75 000
Har du tro på prosjektet kan du bli medeier i Avatar Airlines for den nette sum av 75 000 amerikanske dollar. Vi ønsker selvfølgelig at Avatar Airlines skal lykkes, men er likevel litt tilbakeholdne med å komme med en klar kjøpsanbefaling.
Foto: Avatar Airlines
Andreas| sier
Dette er ren svindel. Barry er en notorisk ‘con-man’ og dette har pågått i over 25 år. Google ‘Family Airlines’.