Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
British Airways devaluerer Avios-opptjeningen den 28. april. Dette har selskapet informert sine medlemmer om, i en nyhetsmail som ble sent ut torsdag. I tillegg til devalueringen av opptjening av poeng, er det også andre elementer som endres. Som Silver-medlem vil man nå kun opptjene 50% i Tier Bonus.
Sist gang British Airways endret deres Executive Club-program, var i 2011. Den gangen kom endringene helt uten forvarsel. Nå har medlemmene fått 3 måneders varsel, noe som tross alt er positivt. Endringene gjelder kun for billetter som bestilles etter 28. april. For billetter som bestilles frem til da, gjelder de nåværende reglene. Reiser som gjennomføres etter 28. april, men som ble booket før det, vil tjene poeng etter gamle regler.
Endringene betyr at British Airways går fra å ha et veldig generøst bonusprogram når det er snakk om bonuspoengopptjening (Avios), til nå å bli et gjennomsnittelig og rettferdig program.
Hovedpunktene i endringene er som følger:
- Du vil tjene færre bonuspoeng gjennom å fly
- Generelt stiger prisen på bonusbillettene for premiumkabinene på medium- og langdistanserutene til British Airways
- Generelt sett faller prisen på bonusbillettene for økonomiklasse på alle British Airways sine ruter
- Sølvmedlemmene opptjener kun 50% Tier Bonus
- Det vil være mulig å oppgradere med bonuspoeng på stort sett alle billettklasser, også mange av de billigste billettklassene.
Opptjening av bonuspoeng
Endringene i bonusopptjeningen, er gjort på en måte som vi har sett før Det er stort sett de samme endringene som andre større flyselskap har gjennomført de siste par årene. Senest så vi dette da SAS endret Eurobonus-programmet med effekt 1. januar 2015.
British Airways vil belønne de kundene som betaler mer for billetten. Derfor er det de fleksible premiumøkonomi-, businessklasse- og førsteklassebillettene som faktisk vil oppleve en oppgang i opptjeningen av Avios. De aller billigste billettene vil bli redusert helt ned til 25% opptjening. Med dette er «1 mile equals 1 mile»-prinsippet brutt.
Det nye opptjeningsskjemaet fra British Airways, fra 28. april 2015
Endringer for medlemmer med Executive Club Silver-status
For medlemmer med sølvkort, vil disse endringene oppleves som en ekstra stor devaluering. Grunnen er at deres Tier Bonus-prosent settes ned fra 100% til 50%. Dette vil, sammenlignet med 2014, bety et vesentlig mindre antall Avios på kontoen med samme antall flyvninger. Dette er ikke en endring som overrasker, da det nåværende Tier Bonus-nivået lå på det samme for Silver og Gold. Dette skaper med andre ord en forskjell mellom bonusnivåene, hvor igjen lojalitet og de best betalende kundene belønnes ekstra.
Minimumsopptjeningen
I det nåværende programmet er det en minimumsopptjening på 500 Avios. Dette endres også, og settes ned til kun 125 Avios. I fremtiden må man ha minst en fleksibel økonomibillett for å opptjene 500 Avios som minimum. En økonomibillett fra Oslo til London vil fra endringene trer i kraft, kun gi 125-250 Avios på konto (før Tier bonus.)
Minimumsopptjening av Avios etter 28. april 2015
En endring som vil bli savnet av mange, er at «All Business Class»-ruten fra London City Airport til New York-JFK ikke lengre vil opptjene Avios som første klasse. I fremtiden vil det være en opptjening som en alminnelig businessklassebillett, og dermed redusert opptjening av Tier Points. Som vi har skrevet om tidligere, er Tier Points de poengene du må ha for å komme til en høyere status i programmet.
Billetter i lav- og høysesong
Det introduseres også en todelt prismodell på bonusbilletter. Det vil være forskjell på lav- og høysesong.
Priser for bonusbilletter i lav- og høysesong
Umiddelbart kan man se på dette som en positiv endring. Det betyr at det vil være mulig å få tilgang til litt billigere bonusbilletter. Hvis British Airways følger trenden, og på et tidspunkt reduserer eller fjerner de dyre drivstoffavgiftene på sine bonusbilletter, så kan dette være en go mulighet.
Finn informasjon om British Airways sin lav- og høysesong her!
Oppgradering for Avios og endringer
Med de nåværende reglene er det begrenset når man kan oppgradere billetten med bruk av Avios. Fra 28. april 2015 vil man kunne oppgradere alle billettklasser, også de laveste økonomiklassene (Q, O og G.) Prisen på oppgraderingen vil stige, da dette følger den generelle prisstigningen på bonusbilletter i premiumkabinene.
I tilfelle endringer av en bonusbillett fra høy- til lavsesongen, så vil IT-systemene til British Airways ikke være klar for å håndtere dette fra starten av. Derfor må man kontakte kundeservice for å få de riktige antall Avios i retur.
Tilgjengelighet for bonusbilletter
Som en sentral del av endringen, har British Airways opplyst at de innfører en «guaranteed availability.» De har i 2015 satt 9 000 000 bonusbilletter i omløp. Det betyr at det alltid er minst to seter i businessklasse og fire seter i økonomiklasse, når avgangen legges inn i systemet 355 dager før avreise. Dette vil gi mye bedre mulighet for å få booket en billett med Avios, og vil også bedre planleggingen for den enkelte reisende. Hvis ikke bonussetene er booket, så kan de bli fjernet 45 dager før avreise.
Konklusjon
British Airways Executive Club går fra å være et generøst program å opptjene bonuspoeng i, til å være et gjennomsnittlig bra program. Executive Club er fortsatt ikke noe dårlig program, men det er heller ikke noe å rope høyt hurra for.
Jeg vurderer det slik at Executive Club fortsatt er et bra program, men om man har et reisemønster som kun tilsier økonomiklasse til lavest mulig pris, så vil det bli vanskeligere å opptjene Avios og Tier Points. Dette vil helt sikkert redusere antall medlemmer som klarer å opprettholde sin gullstatus.
Reiser man derimot mye i premium økonomi, businessklasse eller førsteklasse, vil man ikke oppleve en endring i opptjeningen. Tvertimot, vil det være enkelte som vil oppleve å tjene flere poeng. Først når man skal bruke Avios, vil man da merke en endring, da de samme kabinklassene er blitt dyrere i uttak av bonusbilletter.
Man bør analysere sitt eget reisemønster, noe som vil gi en indikasjon om man fortsatt skal samle poeng i British Airways Executive Club, eller om gresset faktisk er grønnere på andre siden. Trenden er uansett den at alle selskaper endrer seg til å være helt eller delvis revenue-baserte bonusprogrammer. British Airways var plutselig den neste i rekken.
Opprinnelig publisert av Henrik Olsen på Bonusfeber.dk. Oversatt til norsk av Cecilie Larsen.
oveovo sier
Var det ikke slik at det nå ble mulig å oppgradere fra alle klasser unntatt Q, O og G, ikke inkludert?