Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
British Airways’ første Airbus A350, med det passende registreringsnummer G-XWBA, landet i helgen på London Heathrow. Dette er selskapets første fly med den nye Club Suite business class, som vi har svært høye forventninger til.
Airbus A350-1000 er det største flyet i A350-familien. G-XWBA er det første av totalt 18 fly British Airways har i bestilling. Ytterligere fire fly skal levere leveres i løpet av året.
– Vi er glade for å ønske den første av våre A350-er velkommen i flåten. Dette flyet markerer en milepæl i vårt investeringsprogram verdt 6,5 milliarder pund. Enda mer spesielt er det når vi nå får vår nye Club Suite, sier Carolina Martinoli, British Airways. – A350 er et fantastisk fly og et utmerket utstillingsvindu for britisk ingeniørkunst. Kundene våre kommer til å elske den romslige kabinen, lyset og komforten om bord.
Endelig en moderne business class
British Airways var blant de første flyselskapene som kom med business class-seter som kan legges helt flatt. Siden den gang har det imidlertid vært liten utvikling. Når oppgradering nå først kommer, er det snakk om en betydelig oppgradering. Club Suite har 1-2-1 setekonfigurasjon med direkte tilgang til midtgang og dører som kan lukkes for mer privatliv. Hvert sete har 40% mer oppbevaringsplass, WiFi og underholdningssystem som fungerer fra gate til gate, og selvsagt uttak for strøm og USB.
Hele atmosfæren i kabinen vil være en helt annen enn i den nåværende flåten. Mindre motorstøy vil gjøre det langt mer behagelig å være om bord. Høyere kabintrykk og luftfuktighet, økt takhøyde og moderne belysningen bidrar også til å gjøre turen mer behagelig og redusere jetlag. Også miljøet kommer bedre ut av det med 25% lavere CO2-utslipp enn fra forrige generasjons fly.
Oppgraderinger i alle klasser
I tillegg til de 56 nye setene i business class har de nye A350-flyene også 56 seter World Traveller Plus, som er British Airways premium economy-produkt, og 219 seter i vanlig økonomiklasse. Også her er innredningen helt ny, i tillegg til at om bord-servicen også gjennomgår en kraftig oppgradering.
Airbus A350 får imidlertid ikke noe first class-produkt. Kanskje ikke så rart siden Club Suite ser ut til å være på høyde med dagens first class hos British Airways. Det er likevel lett å spekulere i om British Airways også kommer til å kaste seg på trenden med å fase ut eller redusere first class-tilbudet.
Dubai først ut
Når flyet først kommer i trafikk skal det brukes på den relativt korte ruten mellom London og Madrid. Dette er for å gjøre pilotene og besetning godt kjent med det nye flyet. Har du noen Avios til overs du ikke vet hva du skal bruke til, er dette en god mulighet til å få være blant de første som for teste den nye flytypen.
I september skal British Airways bruke den nye flytypen på ruten til Dubai. Deretter følger Toronto, Tel Aviv og Bangalore etter hvert som flyselskapet mottar flere Airbus A350. Innen året er omme skal også to Boeing 777-maskiner oppgraderes med den nye kabininnredningen.
I løpet av 2020 vil det nye Club Suite-produktet bli tilgjengelig på enda flere langdistanseruter, etter hvert som flere nye fly leveres og den eksisterende flåten oppgraderes.
Hvilke forventninger har du til British Airways’ Club Suite? Diskuter saken i forumet vårt.
Legg igjen en kommentar