Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Flyselskapet British Airways var tidligere i år rammet av datatrøbbel forut for en populær utfartshelg i England. Er flyselskapet kommet helskinnet gjennom krisen og hvordan ser framtiden ut? Dette er noe av det selskapets administrerende direktør Alex Crux snakker om i et intervju på World Travel Market i London, hvor InsideFlyer var tilstede.
British Airways har i snart 100 år vært et stolt og sterkt flyselskap, basert på personlig service, kvalitet og effektivitet. Flyselskapet lytter hele tiden til passasjerenes behov og ønsker, og særlig kundeopplevelsen er viktig for dem. Bagasjehåndteringen har vært markedets beste i ti år og det er selskapets ambisjon å være passasjerenes førstevalg.
Konkurransepreget marked
Flypassasjerer elsker billige billetter og det er ingen hemmelighet at British Airways befinner seg i et utfordrende marked med beinhard konkurranse. Konkurransen er økende og kommer spesielt fra lavprisselskapene, men også større selskaper som Emirates og Qatar er sterke utfordrere på langdistansemarkedet. Det holdes hele tiden øye med hva konkurrentene foretar seg, og Alex Cruz sender ut konkurrentinformasjon til sine medarbeidere tre ganger hver dag. Konkurranse er sundt og utfordrende for BA og motiverer selskapets medarbeidere til å yte den beste servicen ovenfor passasjerene.
Systemhavariet i vår kom på verst tenkelig tidspunkt forut for en langhelg hvor mange passasjerer skulle ut og reise. Systemhavariet ble forårsaket av en underleverandør og rammet flyselskapet hardt. British Airways har imidlertid kommet gjennom krisen og har lært av den. Problemene har fått British Airways til å fokusere på IT og nye investeringer i teknologi. Selv om man håper at dataproblemer av denne typen skal skje igjen, kan man aldri sikre seg 100% mot feil. Skulle det imidlertid oppstå større problemer, er flyselskapet bedre rustet til å takle problemene enn noen gang før.
Nødvendige oppgraderinger
British Airways streber etter å være i forkant av utviklingen, og vil i løpet av de neste fem årene investere 45 milliarder britiske pund på en større oppgradering av hele selskapet. Kundeopplevelsen skal effektiviseres, blant annet ved hjelp av ny teknologi og nye apper. Kvaliteten skal løftes og ansatte skal etterutdannes for å sikre at alle har nødvendige kvalifikasjoner. Man vil forsøke å automatisere flere prosesser, slik at passasjerene blir mer selvhjulpne. Ressursene som frigis skal brukes til å forbedre kundeopplevelsen på andre områder. Kabinene skal oppgraderes og servicenivået skal forbedres, blant annet ved at alle passasjerer får tilbud om en andre servering av mat og drikke.
2019 blir et spesielt år
I 2019 lanseres nye ruter til Nashville (Tennesse), Korsika og Seychellene. I alt vil det bli åpnet 38 nye ruter og man håper at det gode samarbeidet med spesielt London Heathrow Airport fortsetter, som er flyselskapets hjemmebase. Alex Cruz sier i den forbindelse at han tror Heathrow kan bli Europas beste flyplass og at flyplassen er gode til å støtte opp om British Airways. Cruz kommer imidlertid også med ros til de andre flyplassene i London, Gatwick og London City. Nå avventer man effekten av Brexit-forhandlingene og satser på å komme seg helskinnet gjennom prosessen.
2019 blir et spesielt år for British Airways når flyselskapet feirer 100 års-jubileum. Man vil gjerne feire de neste hundre årene også og det kommer garantert ikke til å gå rolig for seg!
Artikkelen er oversatt fra en artikkel av Lene Marie Seitzberg for InsideFlyer.dk.
Legg igjen en kommentar