Etihad Business Class (Jet Airways Airbus A330-200)

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Du lurer sikkert på hvorfor overskriften sier Etihad mens det er bilde av et Jet Airways-fly. Det skal jeg komme tilbake til mot slutten av artikkelen.

Kuala Lumpur – Abu Dhabi

Denne flyvningen skulle ta meg fra Kuala Lumpur til Abu Dhabi i Business Class, med en Etihad Airbus A330-200. Dette er en nattflyvning som forlater Kuala Lumpur på det ukristelige tidspunktet 03:25 på natta, med ankomst Abu Dhabi 06:45. Flyturen er beregnet til 7 timer og 20 minutter. Dette skulle bli min første tur med Etihad, så jeg gledet meg litt.  Etihad opererer ikke med First Class på denne strekningen, så Business Class var den høyeste klassen på denne flyvningen. En av fordelene med Etihad Business Class er Etihad Chauffeur Service, som kjører deg gratis til og fra flyplassen. Det skulle vise seg at dette ikke gjaldt i Kuala Lumpur, så min transport ble derfor en vanlig taxi.

Vel ombord ble jeg litt overrasket over interiøret og seteformasjonen. Setene var nemlig i fiskebeinformasjon (1-1-1), hvilket gjør at setene er skråstilte. (Se skisse på Seatguru.com her.) Dette lignet ikke på de setene jeg hadde sett på bilder av Etihad Business Class på internett.

Mitt sete: Sete 1A
Mitt sete: Sete 1A
Setet til sidemannen
Setet til sidemannen

Jeg ble umiddelbart litt skuffet over denne layouten. Jeg kunne ikke se ut vinduene, men jeg kunne derimot se sidemannen veldig godt. Det omvendte hadde vært å foretrekke. Hadde jeg visst om dette på forhånd, hadde jeg nok valgt et sete ved vinduene på motsatt side, for å unngå stirrekonkurranse med sidemannen. Uansett, jeg ville ikke dvele for lenge ved dette. Klokka var over tre på natta, og målet var bare å få i seg litt mat og drikke før horisontalen skulle inntas. Champagnen lot ikke vente på seg, her i form av en Lanson Black Label

Lanson Black Label
Lanson Black Label

Setet tilbyr rikelig med plass til legemet, men de høye veggene på hver side pluss ingen mulighet til å se ut vinduene, gjør at man får en viss klaustrofobisk følelse. Det er også ganske lite plass til å gjøre av personlige eiendeler. Setet kan heldigvis legges helt flatt som en seng.

Greit med plass
Greit med plass

Setet hadde også massasjefunksjon, og en «do not disturb»-knapp.

Setefunksjoner
Setefunksjoner

Det ble også gitt et amenity kit, men det var ingen tøfler eller pysjamaser slik som på Qatar Airways Business Class.

Amenity kit
Amenity kit

Siden Lanson Black Label ikke er noen favoritt, fortsatte jeg med rødvin etter takeoff, samt noen nøtter før maten.

Segla 2008 Margaux og nøtter
Segla 2008 Margaux og nøtter

Menyen bar preg av at dette var en nattflight, så det var ikke lagt opp til noen grandios servering. For min del falt valget på en steak sandwich, som ikke var noen særlig kulinarisk höjdare.

Steak sandwich
Steak sandwich

På dette tidspunktet hadde klokken passert 04.00 på morgenen, og setet mitt ble derfor konvertert til seng. Jeg sovnet raskt, og sov veldig godt helt frem til frokost. Jeg hadde ikke noen overdreven matlyst da jeg våknet, så jeg nøyde meg med en brødkurv og en kopp te før landing.

Frokost
Frokost

Selv om jeg var litt skuffet over setene og maten, må jeg gi skryt til et meget hyggelig og serviceinnstilt crew. Underholdningssystemet virket veldig bra, uten at jeg studerte dette i detalj. Skjermen var i hverfall bra, og utvalget var variert.

Flyet ble parkert ute på tarmac, så vi måtte gå ned flytrappa og spasere til terminalbygget. Da jeg tilfeldigvis snudde meg og så på flyet, la jeg merke til at det sto Jet Airways på det. Dette hadde jeg ikke langt merke til ved boarding, da det hadde vært mørkt i Kuala Lumpur. Jeg synes dette var ganske merkelig, og måtte selvsagt undersøke saken nærmere. Det viste seg da at Etihad har kjøpt opp 24% av Jet Airways, hvilket trolig forklarer saken.

Mens vi spaserte til terminalbygget sto solen opp, og jeg fikk tatt dette bildet:

Soloppgang i Abu Dhabi
Soloppgang i Abu Dhabi

Da bagasjen var hentet og immigrasjon og toll passert, gikk turen til Etihad Chauffeur Service hvor jeg hadde booket transport på forhånd. Disse kjører deg hvor som helst i Emiratene, noen som er en veldig god deal hvis du skal langt. Jeg skulle ikke så veldig langt, men det var uansett fint å slippe å betale for kjøreturen.

[box style=’note’] Oppsummering

Positivt:
– Vennlig og serviceinnstilt crew
– Gratis sjåførtjeneste
– Bra underholdningssystem

Negativt:
– Middelmådig kvalitet på mat og drikke
– Begrenset utvalg i menyen
– Litt klaustrofobiske seter uten mulighet for å se ut vinduene [/box]

[box style=’info’] Quickfacts

Rute: EY 413 KUL-AUH
Flytype:
Airbus A330-200
Sete:
1A
Klasse:
Business Class
Internett ombord:
Nei
Hjemmeside:
Etihad Airways[/box]

Diskutér gjerne erfaringer med Etihad Airways i vårt forum.

Menyer:

20140217_03124120140217_03125720140217_03130220140217_03133420140217_031208

Hovedbilde: Lord of the Wings (Flickr) / Creative Commons

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *