Få vite din rating som passasjer hos Uber

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

De fleste som har testet sjåførtjenesten Uber vet at man må gi sjåføren en rating (karakter) etter hver tur, med fra 1 til 5 stjerner. Men visste du at sjåførene også må rate sine passasjerer etter hver tur? Her viser vi deg hvordan du kan få vite din egen rating.

Dersom du ikke er kjent med Uber, kan du lese vår guide til Uber her. Vi har også testet Uber i Oslo, som du kan lese om her.

Når man bestiller en bil gjennom Uber-appen, vil man se hvilken rating sjåføren har. Det er lite sannsynlig at du vil se sjåfører med spesielt lav rating, for disse vil bli innkalt og eventuelt suspendert av Uber når ratingen blir for lav. Når det gjelder passasjerene derimot, kan det forekomme at man har svært lav rating. Da kan sjåførene velge å avvise passasjerens forsøk på å bestille. Så hvis du ofte sliter med å få bestilt bil selv om det er biler tilgjengelig, bør du kanskje vurdere å finne ut hva din rating er. Din egen rating synes nemlig ikke i appen, så den må du finne ut på annet vis. Slik går du frem:

Åpne Uber-appen, gå inn i menyen, og velg «Help».

Uber1

 

Deretter velger du «I’d like to know my rating».

Uber3

Så får du opp følgende vindu, og trykker på «Submit»:

Uber2

En annen måte å få vite sin rating på, er å spørre sjåføren din neste gang du kjører med Uber.

Les også: Uber med VIP-program.

Jeg fikk vite at min rating var 4.7, hvilket skulle tilsi at jeg ikke står i fare for å bli utelukket som passasjer med det aller første. Det betyr også at jeg må ha fått dårligere rating enn 5 ved minst én anledning, noe som fikk meg til å tenke igjennom når det kunne ha vært. Jeg går alltid inn for å være høflig og møte opp når bilen ankommer, så jeg kan strengt tatt ikke komme på noen spesielle turer som skulle tilsi dårlig rating. Nå har jeg brukt Uber veldig mye over hele verden, så det er ikke lett å huske alle turer. Rating-systemet med stjerner er uansett ikke så veldig forklarende, og kriteriene for karaktersetting varierer nok veldig fra bruker til bruker. Selv gir jeg alltid 5 stjerner hvis det har vært en helt normal tur uten noen negative hendelser.

Så hvordan kan man unngå å få dårlig rating?

Uber har noen tips i så måte:

– Sørg for at du oppgir riktig posisjon når du skal hentes.
– Respekter maksimalt antall personer i bilen.
– Behandle bil og sjåfør med respekt.
– Vær klar når bilen ankommer.

Uber har for øvrig skrevet en bloggpost om ratingsystemet som kan leses her.

Les også: Tjen SPG Starpoints med Uber.

Dersom du ennå ikke har lastet ned Uber-appen, kan du få 60 kroner i kreditt for din første tur ved å registrere deg på denne linken: https://get.uber.com/invite/cvy9l
(Undertegnede får da også 60 kroner i kreditt.)

Hvilken rating har du, og hvilke kriterier bruker du når du rater en Uber-sjåfør?

Bli med i diskusjonen i vårt forum.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *