Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Inntil nå har British Airways vært et av de flyselskapene som virkelig har tatt hardt i når det gjelder skyhøye gebyrer for eksempel ved valg av sete. Dessuten gikk de også først ut blant de tradisjonelle selskapene med å innføre billetter som ikke inkluderer bagasje i Europa. Nå strammer de gebyrskruen enda hardere til.
Fra den 26. mars i år er det nemlig ikke lenger mulig å velge sete på de billettene som ikke inkluderer bagasje. Her vil du fremover automatisk bli tildelt et sete ombord. Du kan dog velge å betale for setevalg ved booking eller check-in.
Ikke engang ved online check-in vil det være mulig å endre sete uten å betale for det.
Du er altså tvunget til å betale hvis du vil ha bare den minste innflytelse på hvor du vil sitte i flyet og ikke risikere at havne i et midtsete på bakerste rekke.
Det mest overraskende er at disse regler også gjelder for British Airways statusmedlemmer i Executive Club samt for OneWorld statuskunder. På alle andre billettkategorier har statuskunder mulighet for å velge sete uten å betale gebyr, men det er det altså slutt på nå hvis det er en billett som ikke inkluderer bagasje.
Hvorfor British Airways ikke velger å gi statuskunder samme mulighet på disse billettypene som på andre, er overraskende. For det første så gjør det status mindre interessant og for det andre gjør det selskapets totale produkt langt mere uoversiktlig og i tråd med lavprisselskapene. Man burde i det minste ha mulighet for å endre sete ved check-in, som statuskunde. Selv visse lavprisselskaper tillater at man kan endre sete ved check-in på flyplassen.
I forveien er British Airways et av de selskapene, som tar de høyeste gebyrer for setevalg. På langrutene koster det omkring 300 kroner pr. person pr. vei å velge standardsete på forhånd, hvis du ikke har status og reiser på økonomiklasse. Det blir jo fort penger av det, hvis man er flere som reiser sammen.
Vi kan frykte at British Airways med vilje tildeler midtseter på de bakerste rekker til denne billettypen og dermed forsøker å “tvinge” kundene til å betale et gebyr ved check-in for å endre sete når de så oppdager at de har fått tildelt flyets dårligste plasser. Av gode grunder vet vi enda ikke hvordan British Airways vil tildele seter i praksis. Men ikke desto mindre gir det grunn til å frykte det.
Opprinnelig skrevet for bonusfeber.dk av Flemming Poulsen
Legg igjen en kommentar