Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Denne artikkelen ble sist oppdatert 26.09.14!
I denne artikkelen skal vi forsøke å lage en guide for hvordan du får mest ut av KLM og Air France sitt bonusprogram – Flying Blue. Vi oppfordrer alle til å lese, og gjerne kommentere videre i vårt forum.
KLM og Air France (AF) deler bonusprogram og dette heter altså Flying Blue, senere omtalt som FB.
KLM/AF er medlemmer av SkyTeam-alliansen som også innebefatter flyselskaper som:
– Aeroflot
– Alitalia
– China Airlines
– Delta
– Kenya Airways
– m.fl.
Om du har medlemskap i FB vil dette også kunne gi deg fordeler om du reiser med noen av de andre selskapene i alliansen (mer om dette senere). Se en komplett oversikt over medlemmer på www.skyteam.com.
GENERELT OM FLYING BLUE
– Flying Blue opererer med kvalifiseringsperiode fra 1. januar til 31. desember for alle medlemmer.
– Poengene kalles «miles» og er gyldige «for alltid» så lenge det ikke er mer enn 20 måneder siden siste kvalifiserende flygning. Det vil si at du må minst ta en poenggivende flygning med et av selskapene i SkyTeam pr. 20 mnd for at poengene ikke skal utløpe/forsvinne.
– Flying Blue opererer med fire nivåer: Ivory (standard medlemskap), Silver, Gold og Platinum.
POENG FOR BRUK – MILES
FB omtaler sine bonuspoeng som «miles». Man skiller mellom «Level Miles (LM)» og «Award Miles (AM)». Litt i likhet med Eurobonus vil alle Miles man tjener være tilgjengelige for reisebestilling (bonusreiser) og oppgradering. Flying Blue opererer med at alle Miles du opptjener vil legges inn på kontoen din som «Award Miles», mens antall «Level Miles» samtidig føres opp som en egen saldo. Hvert år vil saldoen av Level Miles i utgangspunktet nullstilles.
Eksempel: Du reiser fra Oslo til Amsterdam med en billett som gir 100% opptjening. Du vil da få kreditert kontoen din med 750 Award Miles, hvorav 750 av disse også er såkalte Level Miles. Det vil si at du har 750 poeng for bruk, samtidig som din saldo Level Miles er 750.
Eksempel 2: Du reiser fra Oslo til Amsterdam med en billett som gir 100% opptjening og har Sølvkort hos FB. Sølvkort gir 50% ekstra Award Miles (mer om dette senere). Du vil da få kreditert kontoen din med 750 + 375 = 1125 Award Miles, hvorav 750 er Level Miles. Det vil si at du vil få 1125 poeng for bruk, men din saldo Level Miles vil kun øke med 750.
Hvor mange poeng opptjener du?
Flying Blue har flere nivåer av opptjening av miles basert på billettklasse og det er verdt å merke seg at de billigste billettklassene ofte kun gir 25% opptjening. Flying Blue opererer også med billetter som gir 50 og 75 prosent opptjening. Dette er, etter vårt skjønn, et av de absolutt største ankepunktene mot Flying Blue som program. Om man eksempelvis kjøper en billett fra Oslo til Amsterdam på kampanje kan man risikere å sitte igjen med skarve 187 Award Miles/Level Miles for denne reisen, eller 374 for en tur/retur-billett. Eurobonus gir til sammenligning 100% opptjening på alle billetter i SAS GO (økonomiklasse). Flying Blue er derfor et program som krever at du reiser relativt mye med dyrere billetter/fullflex-billetter for å opptjene nok miles til å ta ut gode bonusturer.
For billetter i Business Class er opptjeningen også variabel, fra 125% og opp til 250% for de dyreste billettene. Billetter i First Class / La Premiere gir 300% opptjening. I tillegg kommer eventuell bonusopptjening for elitenivåene (mer om dette lengre ned).
Du kan bruke kalkulatoren til Flying Blue for å regne ut hvor mange Miles du opptjener. Husk at du må se hvilken billettklasse/bookingklasse du reiser i, ettersom det varierer hvor mange poeng du får avhengig av dette. Du finner kalkulatoren her: LINK
Carried over Level Miles
FB har innført såkalte «Carried over Level Miles» for de med sølvkort eller høyere. Det vil si at du får eventuelle Level Miles du har opptjent over nivået du innehar med deg til neste kalenderår. Altså: Sølvkort krever 25.000 Level Miles, mens Gull krever 40.000. Om du på et kalenderår har opptjent 30.000 Level Miles vil du få med deg 5000 Level Miles inn i neste opptjeningsår, og dermed gjøre det lettere å beholde medlemsnivået ditt, eventuelt nå et høyere nivå. Du må ha foretatt minst én kvalifiserende flygning inneværende år for at dette skal gjelde. Dette er en virkelig bra fordel med FB kontra mange andre bonusprogrammer.
NIVÅER
Som nevnt innledningsvis er FB delt inn i fire nivåer; Ivory (standard medlemskap), Silver, Gold og Platinum. Kravene for (personer bosatt utenfor Frankrike/Monaco) å oppnå de forskjellige medlemskapene er som følger (pr. år):
Silver: 25.000 Level Miles eller 15 kvalifiserende flygninger
Gold: 40.000 Level Miles eller 30 kvalifiserende flygninger
Platinum: 70.000 Level Miles eller 60 kvalifiserende flygninger
Du vil få tildelt aktuelt medlemsnivå med en gang du har nok Level Miles eller flygninger og beholder nivået ut inneværende år, samt hele påfølgende år.
Vi vil under gjennomgå de viktigste fordelene med de forskjellige nivåene for oss som er bosatt i Skandinavia. Les alt om nivåer og fordeler hos Flying Blue: LINK
Ivory:
– Mulighet for å opptjene og bruke Miles for både flygninger og oppgraderinger
– 50% på første bagasje på Europeiske flygninger (KLM har innført betaling fra første bagasje for ikke-medlemmer)
– Rabatter hos enkelte partnere (bla. leiebil)
Silver:
– Elite Bonus 50% (du får 50% ekstra Miles (Award Miles) godskrevet til din konto for hver flygning).
– Carry over Level Miles (les mer ovenfor).
– Bedre tilgjengelighet på bonusbilletter i Business Class
– Egne innsjekkingsskranker på de fleste flyplasser
– 1 ekstra bagasje uten ekstra kostnad
– (Delvis) SkyPriority (prioritet på innsjekk, bag drop og boarding). Fra 1.1.16 blir dette nedjusert, så man får egen boarding for sølv som er etter de med SkyPriority, men før alle andre!
– Prioritet ved immigrasjon og sikkerhetskontroll (kun innen Schengen fra 1.1.16) på Schipol (Amsterdam).
– Prioritet på venteliste/standby
– 25% rabatt på Economy Comfort hos KLM/Delta
Gold:
– Elite Bonus 75%
– SkyPriority inkl. immigrasjon og sikkerhetskontroll på alle flyplasser som tilbyr dette
– Adgang til lounger og mulighet for å ta med en gjest
– Garantert sete i Economy på langdistanseflygninger
– 50% rabatt på Economy Comfort hos KLM/Delta
– Gratis «Seat Plus» på flygninger med Air France
Platinum:
– Elite Bonus 100%
– «Platinum for Life» etter 10 sammenhengende år som Platinum-kunde
– Gratis Economy Comfort hos KLM/Delta
SKYTEAM ELITE / ELITE PLUS
I likhet med Star Alliance har også SkyTeam elitenivåer som går på tvers av de forskjellige flyselskapenes bonusprogram. Disse omtales som SkyTeam Elite og SkyTeam Elite Plus. For FB vil sølvkort gi SkyTeam Elite-status, mens gull- og platinumkort vil gi status som SkyTeam Elite Plus.
Fordeler som SkyTeam Elite er blant annet:
– én stk ekstra bagasje / 10 kg ekstra bagasje.
– priortert innsjekk, sikkerhetskontroll, immigrasjon, boarding etc.
– prioritet på venteliste
– mulighet for å velge enkelte seter/preferred seating
Fordeler som SkyTeam Elite Plus er i tillegg:
– gratis tilgang til lounger (+ gjest)
– garantert plass ved bestilling 24 timer før avgang
– priority-tag på bagasje
– én stk ekstra bagasje / 20 kg ekstra bagasje
BRUK AV POENG
I likhet med de aller fleste bonusprogrammer kan poeng benyttes til både bestilling av reiser og oppgradering av eksisterende bestillinger (vilkår gjelder). FB har fått kritikk for høye avgifter/fuel surcharge (YQ) også på egne flygninger. Dette gjør at man ofte må betale ganske mye i slike ekstrakostnader når man ønsker å benytte sine hardt opptjente miles. En fordel man finner hos KLM/AF er at man kan finne bonusreiser som er litt dyrere enn vanlig, men hvor tilgjengeligheten er høyere. AF/KLM er kjent for å være notorisk dyre på enveisbilletter, men på poengreiser får du faktisk enveisreiser til 50% av t/r-kostnaden. Vurder likevel sterkt om du vil bruke poengene dine på «vanlige» reiser i økonomiklasse. Her kan det lønne seg å betale billetten på vanlig måte, med mindre du ikke har interesse for å fly langdistanseflygninger.
Classic Award / Flex Award
Flying Blue opererer med to typer bonusbilletter, hhv. Classic og Flex. Om flyet er utsolgt for Classic Award seter kan du booke Flex Award sete for en høyere pris. Tilgjengeligheten på bonusseter (både Classic og Flex) hos FB oppleves som ganske god sammenlignet med mange andre selskaper. Dette gjelder alle billettklasser, utenom Første klasse (La Premiere), hvor det virker det som om det kun er Flex Award seter som er mulig å bestille. Prisen for disse billettene blir derfor svært svært høye. Flex Award seter kan bookes så lenge det er ledige seter på flyet og man vil derfor nokså ofte finne bonusbilletter, så lenge man er villig til å bruke ekstra poeng.
Priseksempler ved bruk av bonuspoeng (tilfeldig dato i juni):
Economy: Paris – New York t/r. 67.500 miles + ca. 1500,- i avgifter/skatter.
Economy: Paris – Shanghai t/r. 112.000 miles + ca. 1400,- i avgifter/skatter.
Business: Paris – Shanghai t/r. 200.000 miles + ca. 4000,- i avgifter/skatter.
Business: Paris – New York t/r. 135.000 miles + ca. 3800,- i avgifter/skatter.
La Premiere: Paris – New York t/r. 325.000 miles + ca. 4000,- i avgifter/skatter.
La Premiere: Paris – Hong Kong t/r. 520.000 miles + ca. 4000,- i avgifter/skatter.
BEST BRUK AV POENG?
For best bruk av poengene bør du se på to ting. Det første er såkalte «Promo Awards». Et kjapt søk viser at det nå tilbys 25% rabatt på destinasjoner som Boston og Vancouver i økonomi, samt 50% poengrabatt i World Business Class til Toronto og Montreal. Det vil si at en t/r Montreal/Toronto koster deg 62.500 miles i WBC (+ avgifter). Som hos andre flyselskaper er det selvsagt begrenset antall ledige seter til disse prisene, men her er det muligheter for å gjøre en god deal om man er tidlig ute. Legg merke til at YQ-avgiften ofte er en del høyere i WBC enn økonomiklasse.
Det andre du bør vurdere å bruke poeng på er: Oppgradering til en høyere klasse på langdistanseflygninger. Det er for kort tid siden åpnet opp for å oppgradere med flere billettklasser enn tidligere, samtidig som man differensierte hvor mange poeng som kreves basert på dette. Det koster for eksempel fra 15.000 (billettklasse Y) til 45.000 (billettklasse L & Q) miles for å oppgradere til World Business Class på en flygning fra Paris/Amsterdam til New York. Med utrullingen av bla. KLMs nye WBC vil dette være god bruk av poengene om tilgjengeligheten er tilstede (gjenstår å se hvordan dette blir med en ny WBC med lavere antall seter). KLM (muligens også AF) er ganske langt fremme når det gjelder bruk av teknologi ombord, så purser har med seg en iPad hvor hun/han får opp din status og om billetten din kan oppgraderes med poeng. Er det ledig kan du altså i verste/beste fall oppgradere etter at du har kommet ombord. Det anbefales dog å forsøke å få oppgradert seg tidligere i prosessen, enten via nettsidene eller sosiale medier/kundeservice. Da har du både større sjanse for å lykkes, samt at du får tilgang til fordelene som Business Class gir på flyplassen.
Hva bør du ikke bruke poeng på?
Det anbefales absolutt ikke å benytte poeng for å kjøpe oppgradering til Economy Comfort, ekstra bagasje eller inngang til lounger. Det samme gjelder Europe Business Class, med mindre du har gode grunner for å ønske fordelene det gir deg på f.eks. flyplassen. Opplevelsen ombord er ikke verdt kostnaden! Alle disse tingene koster etter min mening mye mer enn det smaker og hardt opptjente poeng vil raskt få bein å gå på!
MER INFO / KONKLUSJON?:
Hva vil vi konkludere med angående Flying Blue som bonusprogram? Flying Blue har både positive og negative sider ved seg. De gir Sølvkort/Gullkort ved lavere antall miles enn eksempelvis SAS Eurobonus, men til gjengjeld får du svært lite miles på billige billetter. Fordelene, spesielt som sølvmedlem, er relativt sett bedre sammenlignet med Eurobonus Silver. Overføring av Level Miles til neste år og Elite Bonus er også veldig bra fordeler med programmet. Fordelene med status er generelt veldig gode, spesielt på hovedflyplasser i Frankrike/Amsterdam. Sølvnivået til Flying Blue er ganske bra sammenlignet med bla. Eurobonus. Du får mer med FB Silver enn EB Silver etter min mening og får du sølvkort får du stort sett de fleste fordeler du «trenger», med unntak av loungetilgang.
På den annen side er opptjening av miles på billige billetter en skikkelig akilleshæl. Man kan risikere å fly mange flygninger og sitte igjen med svært lite miles for bruk om man flyr på billige billetter. Sånn sett er kanskje Flying Blue et bedre program for de som reiser på fullflex/fullprisbilletter. Noen vil hevde at man får mer igjen ved å velge Delta sitt bonusprogram om man reiser mest på billige billetter. Det kan være verdt å sjekke ut hva som er best for ditt reisemønster. Les mer om denne diskusjonen på vårt forum: LINK
Flying Blue/KLM har dessverre en dårlig nettside. Informasjon om vilkår, billettklasser og andre ting som faktisk er viktige for opptjening av poeng/bruk av poeng er vanskelig/umulig å finne. Dette gjør det krevende å finne ut hvilken billettklasse man har. Et tips her er å bruke Twitter/Facebook for å få hjelp. De er ofte raske til å svare.
Hva er dine erfaringer med Flying Blue? Diskuter videre i vårt forum: LINK
NB! Resurs Bank tilbyr nå et kredittkort tilknyttet Flying Blue som gjør at du kan opptjene poeng ved bruk av kortet. Les mer om dette her: LINK
NB! Det gjøres oppmerksom på at dette er en veiledende guide og fullstendig informasjon og vilkår finnes på de offisielle nettsidene til Flying Blue. Vilkår kan ha blitt endret uten at det er oppdatert i denne artikkelen!
JTLygren sier
Flying blue Petroleum er også en del av FB. Hvis man jobber for ett selskap som er godkjent av KLM ,som ett selskap som jobber i denne industrien kan kan få kortet etter søknad.
Det tar ca 1 uke å få søknad behandlet og så kommer ett oppdatert FB kort i posten.
Fordel er business class innsjekk og Lounge tilgang i Amsterdam og Paris.
Kravet er at du må fly minst en tur til en petruleums destinasjon pr år ( vet at BGO, KRS, SVG) er slike i Norge samt en hel rekke destinasjoner i utlandet.
JTLygren
Johnny Vårdal sier
I working offshore on drillingship and I flying 90% With KLM and ask defore a petroliumcard. I am a craneoperator Word wide. Hope You cane give me one then I have sometimes long waiting on airports. Best recards Johnny Vårdal.
Jan sier
Talk for meget velskrevet og informativ artikkel om Flying Blue.
Johnny Vårdal sier
I will ask for petrolumcard then I work for Golden Energy Offshore some Craneoperator Wold wide and they use KLM. My best regards Johnny Vårdal flying blunr. 2103770221.