Endringer på AMEX kortene

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Lars J, 22. jan 2025.

Tags:
  1. VikingFlyer

VikingFlyer Medlem

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Viktig å være obs på dette: Jeg mener å huske det sto noe om refundering av poeng når jeg bestilte kortet men kunne ikke finne det igjen. Når man begynner oppsigelseprossessen dukker dette opp:

Attached Files:

• amex.JPG
      amex.JPG
      File size:
      47.4 KB
      Visninger:
      110
    Preference liker dette
  2. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Forresten, og som følge av denne, er det fortsatt mulig å betale med AmEx på servicesenteret til Ruter?
    Jeg har hatt lett omsetning over 300K de siste årene, men vurdere å pushe det litt ekstra etter 1 april ;)

3. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,612
    Bonuspoeng:
    113
    Så nettopp (i går) et innlegg på FB med bilde fra chat med Amex om at det er fritt frem for å avlutte kort uten problemer, og teksten omkring betaling for poeng ved tidlig avslutning av kortet er også fjernet fra vilkårene, så jeg tror ikke dette gjelder lengre.

eventyrer liker dette
  4. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    93
    Det har jo ikke noe med denne endringen å gjøre i det hele tatt? Du må nesten ta turen innom hos Ruter å spørre eller sjekke for å finne ut av det. Forøvrig aksepteres Amex i Entur appen, og deres automater.

5. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Så klart min personlig mening, men jeg tror at denne endringen gjør definitivt attraktivt å bruke AmEx mer for alle de som har vært over grensen på 2CT i året.
    Så da blir det ganske fornuftig for meg å høre hvor jeg kunne bruke AmEx i fremtiden.
    Kanskje må gjenopplive en gammel tråd til dette?

6. VikingFlyer

VikingFlyer Medlem

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Vel, dette dukket opp akkurat nå i dag da jeg skulle si opp premiumkortet på Amex-sidene. Jeg tar ikke sjansen på å si opp på bakgrunn av et bilde av en chat på Facebook når dette fortsatt står på Amex sin offisielle side.

Attached Files:

• amex.JPG
      amex.JPG
      File size:
      47.4 KB
      Visninger:
      58
  7. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,167
    Bonuspoeng:
    113
    Har amex kontroll på når folk har periode hos SAS?
    Eller regner de alle fra 01.01?

8. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,167
    Bonuspoeng:
    113
    Fra chatt nå i dag:
    SmartSelect_20250124_134928_Amex NO.jpg

sss, sday and NoLimit like this.
  9. VikingFlyer

VikingFlyer Medlem

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Samtidig må jeg trykke "godtar" på at mottatte poeng blir belastet hvis jeg sier opp, man kommer ikke forbi det punktet så her gir de motstridende informasjon.
    Dette sier litt om nivået hos Amex og det blir nok siste gang jeg har et kort derfra.

10. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,812
    Bonuspoeng:
    183

Tror man kan si opp via chat inne i appen..?

11. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,612
    Bonuspoeng:
    113
    Er du redd for det så chat selv med de og ta kopi av dialogen så er du sikret..

Insomnia4u liker dette
  12. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,016
    Bonuspoeng:
    183
    Et det noen som vil kjøre sak på dette i forbrukerrådet mot Amex? Her er det klinkende klart ett lovbrudd som har sjedd fra Amex sin side, og skal så godt jeg forstår forklare hvorfor.

Slik jeg ser det så har de lov til å endre på de 20.000 poengene de gir på Amex Elite som de gir, da de gir poengene ut til dem som har signert for inneværende peride, DVS i April for alle som er i inneværende periode på dette kortet da, så det punktet er innefor lovens rammer. Her får alle medlemmer en tilsvarende avtale eller bedre som konpensasjon på endringen for inneværende år. Så for Amex Elite kunder så har de fulgt loven.

Det punktet som er ganske sikkert ulovelig er å retrospektivt endre kontrakteten på hva som skal til å tjene inn en CT på Amex Premium på inntjeningen av CT så lenge opptjeningsperioden er i gang. Det betyr at alle som har hatt kortet per 1.1 2025, og frem 21 Januar så har folk som meg brukt dette kortet på feil grunnlag. Det betyr at folk som meg har hatt spend på dette kortet ut i fra ett grunnlag som ikke stemmer overens med virkeligheten. Jeg hadde aldri hatt dette kortet hvis CT-Billetten min ikke kunne brukes på Business Class :mad: Så jeg har en spend på 30.000 kroner til ingen nytte på dette kortet o da og jeg har brukt penger på å signere BillKill som følge av dette. Dette ville jeg aldri har gjert for en Eco-Billett glem det!!! .... Så denne delen er ulovelig! Så for Amex Premium kunder har de gitt blaffen i loven og bare kjørt på og latt folk bruke kortet i tre uker på ett grunnlag som ikke stemmer overens med virkeligheten, så her kan SAS få problemer som følge av dette.

Last edited: 24. jan 2025
    Kniven and FlyMCO like this.
  13. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg er like frustrert som deg av samme grunn (har Premium-kort kun for å opparbeide CT til bruk på business, brukt BillKill nå i januar osv), men jeg ser gjerne en bedre begrunnelse og anvendelse av juridisk metode for hvordan du har konkludert med nettopp dette. Å bare konkludere at det er ulovlig "å retrospektivt endre kontrakten" når endringen som nå er annonsert først trer i kraft frem i tid (fra 01/04) er jo i beste fall misvisende, men også direkte feil.

Har du noen henvisning til den loven du mener AMEX har brutt/gitt blaffen i? Synes du her bare fremstår sytete uten at du i noen særlig grad underbygger påstanden din med annet enn egne følelser.

Mavo, DanH, tafta and 10 others like this.
  14. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,194
    Bonuspoeng:
    93
    Trodde ikke du hadde behov for ebpoeng eller CT lenger jeg? ;)

Fra spøk til alvor så har de nok 100% dette på det rene på sin side. Du signerte avtalevilkårene når du mottok dette kortet. Om du finleser de så finner du nok en klausul om at de når som helst kan velge å avslutte ditt kundeforhold eller å gjøre om på reglene rundt poengopptjening når det skulle passe de.

Last edited: 24. jan 2025
    AirMags, Darkcho, Skarven and 2 others like this.
  15. zark

zark Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    For Gull: 200k på DNB Mastercard med Eurobonus upgrade for 20.000 nivå, 234k på Amex Elite for 14.000 nivå, 1kr pr måned på SAS MC for 6000 nivå, og 5000 nivå fra Concious Traveler.

Så 434012 kr i forbruk på kredittkort, 10298 kr i kostnader for å ha de kortene, og inntil 900 kr i Biofuel for Concious Traveler.

Om omsetning normalt er 200k må du se på om Billkill Master kan hjelpe.

16. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,818
    Bonuspoeng:
    183
    Nei.

SundalBonus liker dette
  17. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,016
    Bonuspoeng:
    183
    Da ble Amex nedgradert til reserve!
    Amex.jpg

furlong and Spielhaug like this.
  18. a3t

a3t Medlem

Likes mottatt:
    211
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har litt utfordringer med å forstå kompensasjonen til Amex.

Får 20 000 poeng i November hvert år, mens min EB opptjeningsperiode går frem til 28/2.

Kan jeg konkludere med at jeg får en ny dose med poeng i April?

flyr mye, og klarer 300’ på amex, pluss 1 mill på sas mc hvert år, og amex kortet har sikret meg diamant de siste årene.

19. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    2,046
    Bonuspoeng:
    113
    Nei da har du fått dine 20.000 i inneværende opptjeningsperiode. Neste gang du får levelpoints blir 8 mai hvor du får basert på spend i april.

20. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,868
    Bonuspoeng:
    183
    FAQ kan også tolkes slik at alle som ikke har mottatt nivåpoeng i perioden de er inne i per 31. mars vil få en ekstra utbetaling 1. april.

Hvis du fortsatt ikke har mottatt dine 20 000 Nivåpoeng for din nåværende EuroBonus-kvalifiseringsperiode (per 31. mars 2025), vil du motta poengene rundt 1. april 2025.

Formålet med overgangsordningen må vel være at ingen skal få avkortet periode for inntjening under nytt regime.

Del denne siden