Hvem har ansvaret for streiken?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 15. juli 2022.

?

Hvem har ansvaret for streiken og ulempene for de reisende?

1. Pilotene

63 vote(s)
    42.0%
  2. SAS-ledelsen

28 vote(s)
    18.7%
  3. Delt ansvar

47 vote(s)
    31.3%
  4. Traadstarter

12 vote(s)
    8.0%
  1. oggaman

oggaman Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Å sammenligne piloter og leger er kanskje litt spesielt? Relativt stor forskjell på antall år med utdanning.

2. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,433
    Bonuspoeng:
    183
    Enig.
    Ellers er jo begge høytlønnede og blir på sett og vis rævkjørt av arbeidsgiver, men der slutter det.

En SAS-pilot jobber 6-700 timer i året omtrent. En lege jobber fort tre ganger så mye og med mindre betaling og verre turnus...

At legene ikke protesterer mer har jeg egentlig aldri skjønt. Jeg var til og med gift med en. Utfordringen er jo at det i hovedsak kun er en arbeidsgiver (Staten). Og skal du bli spesialist så MÅ du gjennom en gitt mølle hos samme arbeidsgiver. Streike kan de heller ikke (i teorien så kan de jo det, men praksis er noe annet) så da blir det vrient.

Sånn sett er det lettere for piloter

3. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,344
    Bonuspoeng:
    113
    Det ser jo ut til å være sånn at det ikke kan være et flyselskap med "den nordiske modellen" for arbeidlivet. Dersom det er riktig at det er internasjonalt marked så kan jo ikke sas betale nordiske lønninger og ha nordiske goder hvis alle andre ikke har det. Da må i tilfelle vi som flyr med dem betale mer for flybillettene og vi må velge å betale mer fordi vi støtter dette. Gjør vi det ?

Sånn sett er det de reisende sin feil at det ble streik :) ....ledelsen har bare prøve å bringe sas i konkurransedyktig situasjon.

4. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,433
    Bonuspoeng:
    183
    Men hva er denne såkalte "nordiske modellen"? Lurer oppriktig altså
    Samarbeid mellom ansatte og ledelse? Her har i så fall både arbeidsgiver og ansatte sviktet.

SAS må jo være konkurransedyktige internasjonalt (hvis de skal operere internasjonalt) og da må jo noe gjøres.
    Jeg henviser igjen til avtalen med Link/Connect der de ansatte er fagorganiserte, samarbeider med ledelsen og ser ut til å ha fått gode vilkår. (Tas hensyn til barn, medbestemmelse på turnus etc.)

At pilotene selv har ordnet det sånn at hver gang man bytter jobb så starter man på bunn av rangstigen får de svare for selv (og så spør ikke om du det her, men likevel). Det låter hvert fall litt hult når de snakker om solidaritet og rettigheter når de sørger for at alle som starter i selskapet starter på bunn, uavhengig av erfariing.

Insomnia4u and Eddie47 like this.
  5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,577
    Bonuspoeng:
    183
    Den "nordiske modellen" er et relativt vellykket PR-stunt. I alle fall når begrepet brukes av svært godt lønnede piloter i en internasjonal bransje som SAS opererer i.

Alle som har fulgt med på SAS vet at pilotene har streiket omtrent ved hvert eneste hovedoppgjør, altså i snitt annethvert år. Eller 6 ganger på 12 år, som Anko sa det.

Hver gang har ledelsen gitt etter, og det + mange gamle avtaler har gjort at SAS for lengst er forbi det punktet hvor de er konkurransedyktige.

milehigh and anders82 like this.
  6. nonstop

nonstop Medlem

Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    @tobeornot999 Den nordiske modellen er et vel-etablert vitenskapelig begrep for å beskrive visse kjennetegn og fellestrekk ved de nordiske landene, spesielt når det gjelder organisering av arbeidslivet. Så noe PR-stunt, nei det er det ikke.

@anders82 Særlig er trepartssamarbeidet mellom staten, arbeidsgivere og arbeidstakere ansett for unikt for den nordiske modellen. Dette innebærer statens regulering av medbestemmelse, representasjon, avtaler og konflikthåndtering, sammen med et felles system for forhandlinger av avtaler. Alle de nordiske landene er små åpne økonomier med konkurranseutsatt sektor. Hvordan mener du dette stiller seg annerledes for flyselskaper?

@anders82 @oggaman Det finnes vel ingen korrelasjon mellom lengde på utdannelse og hvor mye man tjener, eller hvilke rettigheter man skal ha som arbeidstaker? Dette har jeg aldri hørt før, så dere kan kanskje begrunne dette? Leger står i en særstilling med høy lønn hvor pengene kommer fra det offentlige (Staten er ofte ikke arbeidsgiver, men feks Spekter). Historisk har grupper som prester, sorenskrivere, professorer tjent svært godt i det offentliges tjeneste. I dag er det bare leger som har bevart dette.

milehigh and Kristian like this.
  7. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,433
    Bonuspoeng:
    183
    Det har jeg vel heller ikke sagt? Men det er gjerne en viss korrelasjon mellom lengde på utdannelse og inntekt. I det store bildet. En ingeniør med bachelor tjener jo mer enn en som jobber som maskinfører for eksempel. Og så er det mange andre eksempler på det motsatte selvsagt.

Jeg har heller ikke påstått at lengde på utdannelse medfører bedre rettigheter. Poenget mitt er at pilotene i SAS har det relativt greit. Med god lønn. Ja det kan alltid bli bedre, men å si at de er rettighetsløse er jeg ikke enig i. Det sier jo også sitt når man har streiket 6 ganger på 12 år (og ja, alle streikene var ikke like store, men poenget står seg) Det er jo heller ikke sånn at de blir løsarbeidere uten sikker inntekt og pensjon hvis man endrer strukturen i SAS. Mitt inntrykk er at fagforeningene i SAS har fått styre butikken med gamle avtaler og gode vilkår. I dagens flybransje ser det ut som dette ikke er bærekraftig. Da må noe gjøres. Og jeg synes det er sjokkerende at en fagforeningsleder sier at han er villig til å kjøre arbeidsgiveren sin i grøfta fordi man er rykende uenig i hvordan det skal være

Spekter er vel bare arbeidsgiverforeningen Staten bruker som sin forlengede arm, men du må gjerne motbevise det. Rent formelt så er vel legene på norske sykehus ansatt på sykehuset de jobber. Som igjen er regionale foretak som igjen eies av AS Norge. I mitt hode er det å jobbe for Staten, men en enkel byggingeniør forstår ikke alt.
    Leger har kanskje høy lønn krone for krone, men det er lenge siden de var noen form for lønnsadel. Om noe så mener jeg de har alt for dårlig betalt med tanke på jobben de gjør og hvilke rettigheter de har/ikke har som arbeidstaker
    En overlege ved OUS har minstelønn på 890 500 (hentet fra Legeforeningen). Ingen dårlig lønn, men de fleste har hvert fall 10 års erfaring etter utdanning. Og ikke minst, de går gjerne på midlertidige ansettelser i årevis.I følge Legeforeningen (tallet er fra 2014 så det kan ha bedret seg) er en lege i snitt 42 år før de ansettes fast. Det er ganske ille synes nå, men dette ble en digresjon fra streiken

Uansett, pilotene i SAS blir hverken rettighetsløse eller slaver med andre vilkår. Og er det så jævlig i der de er så er det jo fritt frem å søke jobb andre steder. Problemet er jo bare at de har gjort det sånn for seg selv at da starter de på bunn hos den nye arbeidsgiveren

8. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,433
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for godt svar. Den nordiske modellen er et begrep jeg har hørt mye, men aldri fått helt taket på så den avklaringen var nyttig

Flyselskapene (i mitt hode hvert fall) konkurrerer jo i et helt annet marked enn for eksempel norske entreprenører (selv om dette har endret seg kraftig de siste årene). Om det stiller seg så mye annerledes for flyselskap enn industri? Tja litt. Jeg har ikke oversikt over hvor mange selskaper som flyr fra OSL ot ut i verden, men bare til London så konkurrerer SAS med hvert fall 3 andre. Skal man da lokke passasjerer så må man ligge i samme sjikt prismessig eller tilby noe annet/bedre.
    Når konkurrentene også driver med en helt annen kostnad i bunn enn SAS så må jo noe gjøres. Og det har man vel forsøkt med å opprette Link/Connect.
    Og jeg ser ikke helt hvordan dette skal stride med den nordiske modellen? De blir jo ikke slaver eller løsarbeidere? De er organisert og jeg tviler på at SAS slipper unna Staten Norge (sikkert avhengig av hvor de registrerer seg, dette kan jeg ikke nok om) sitt regelverk om arbeidsmiljø etc.

tobeornot999, RoadKing and Eddie47 like this.
  9. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,220
    Bonuspoeng:
    293
    Det var da voldsomt …. er enig med deg!
    Godt du har god tid på jobben.. ..

anders82 and tobeornot999 like this.
  10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,178
    Bonuspoeng:
    293
  11. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    18,352
    Bonuspoeng:
    293
    Du finner nok andre fagforeninger som har streiket tilsvarende som de som SAS pilotene er innlemmet i.

Ikke at det hjelper noe for oss som er avhengig av tjenester levert av andre …:)

12. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,038
    Bonuspoeng:
    113
    Litt på siden, men ved forrige korsvei satt jeg i loungen på OSL og hørte deler av toppledelsen i SAS omtale de ansatte i ordlag som ikke egner seg på trykk - synes det også til en viss grad det kom frem i media under streiken nå. Det er ekstremt dårlig stil og jeg oppfatter det som veldig useriøst.
    Jeg tror det er på tide med en stor utskiftning og reduksjon i ledelsesleddet..

anders82, jgroneng and tobeornot999 like this.
  13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,577
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, dèt er aldri OK i noe som helst selskap. Selv om det dessverre ofte skjer.

Og det er langt verre en dårlig stil, vil jeg si. Det er mer en indikasjon på at den delen av ledelsen som opererer slik ikke skulle vært ledere.

anders82 and watchaddicted like this.
  14. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    18,352
    Bonuspoeng:
    293
    En kommentar fra en tidligere kollega da vi på begynnelsen av 2000-tallet jobbet i et stor norsk telekom-firma lokalisert på en nedlagt flyplass i Bærum:

«Oj, nok en omorganisering. Jaja, da får noen nye sjefer vi må lære opp».

For så si det på en annen måte; sjefer kan erstattes over natta. En hel avdeling, det tar nok et par år …

15. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,038
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig! Svenskene sliter også med en forretningskultur som er preget av spisse albuer og ovenfra og med holdninger. Det blir ikke gode relasjoner mellom ledelsen og de ansatte ut av slikt.

Ledelsen i SAS må skjønne at man må bygge opp under det leddet som produserer pengene. Man trenger fornøyde ansatte for da får man også fornøyde kunder. Det kan gjøres på så mange måter. Hvis ledelsen for eks ønsker å redusere de faste lønnskostnadene, hvorfor ikke kjøre en overskuddsdeling med de ansatte hvor de for eks blir belønner ut fra hvor fornøyde kundene er? Det gjøres for eks i Southwest Airlines i USA. Det er et lavprisselskap, men de har fornøyde ansatte og dermed fornøyde kunder.

anders82, jgroneng and tobeornot999 like this.
  16. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,433
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk litt tid til overs i lunsjen kan man si :)

Som du vet er jeg en mann av få ord, men det bar visst mye å si her

RoadKing liker dette
  17. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,433
    Bonuspoeng:
    183
    Er jo ikke bra

det forsterker jo bare inntrykket av at sas har en stor opprydningsjobb i alle ledd.

Også et godt poeng du har med at fornøyde ansatte gir fornøyde kunder. Vi får håpe Anko og co klarer å rydde opp og få SAS på fote igjen, men jeg har mine tvil

Del denne siden