Kredittkort i USA uten statsborgerskap

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av mariusberg89, 29. nov 2023.

1. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,487
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skrev den bare ut selv fra nettsiden til Tello, fikk aldri noe i posten der.

2. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,102
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde ITIN på plass før bankkontomøtene, og jeg tror at det hjalp med å overbevise kundebehandleren om legitimiteten. YMMV.

3. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,487
    Bonuspoeng:
    113
    Det tror jeg nok aboslutt vil hjelpe ja, så om man ikke har noen umiddelbare besøksplaner til USA kan det være lurt å søke om ITIN i god tid, slik at man har det klart til dagen bankmøtet kommer.
    Min ITIN søknad tok noen måneder før jeg fikk godkjent, så jo tidligere man søker jo bedre

oslo.to.unknown liker dette
  4. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,621
    Bonuspoeng:
    183
    Hmf, var litt sent ute med å bestille abb, så jeg får ikke første regningen før jeg reiser :confused::confused::confused:

5. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    66,933
    Bonuspoeng:
    293
    Legger du bare inn en amerikansk adresse på Tello? Eller hvordan funker det?

6. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,487
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, adressen du legger inn der må være "din" adresse. Så enten adressen til en venn/familie, eller adressen til mail forwarding tilbyderen din.
    Standard er vel at Tello sender ut sim kortet til den adressen også, men man kan endre til eSim med en gang om man vil

holmen liker dette
  7. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    ITIN expirer vel etter noen år hvis man ikke leverer amerikansk selvangivelse. Hva skjer da, kan man ikke lenger søke om nye kort?

8. MarkSS

MarkSS Medlem

Likes mottatt:
    1,019
    Bonuspoeng:
    93
    Liten kortanbefaling for de som har mulighet for å skaffe seg US kort, få deg et Charles Schwab Visa Debit.

Åpnet konto hos de og søkte om dette for noen uker siden, og har vært kjempefornøyd. Det er ikke et kort jeg bruker for daglige kjøp, men utelukkende for kontantuttak. Schwab refunderer nemlig alle ATM-fees som minibanken du tar ut ifra legger på. Så selv om du bruker en Euronet minibank som tar 10€ i gebyr får du dette refundert av Schwab, og betaler alltid bare det beløpet du faktisk tok ut. Selvsagt ingen valutapåslag, årsgebyr, e.l.

Virkelig vært en lifesaver for meg på eb millionaire reisen jeg la ut på og var i land hvor det var cash som gjaldt. Spesielt nå som Curve har sluttet med gratis uttak. Deilig å ikke måtte prøve å finne store banker/sammenlikne gebyrer, siden det er samme hvilken minibank man bruker. Kundeservicen deres har og vært fantastisk de gangene jeg har vært i kontakt med de.

AirMags, kiev, kongenamundsen and 4 others like this.
  9. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Har du US kort (med US adresse) eller internasjonalt? Man kan også åpne konto med internasjonal adresse og få det samme visa kortet. Men man må skyte inn 25k (i etf, aksjer, cash etc) da.

Schlandy liker dette
  10. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,102
    Bonuspoeng:
    93
    Er det i det hele tatt mulig som Non-Resident Alien å søke om USA-versjon av kortet hos Schwab?

11. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har kortet (som internasjonal), og så vidt jeg vet er det det samme som ved USA addresse.

12. MarkSS

MarkSS Medlem

Likes mottatt:
    1,019
    Bonuspoeng:
    93
    Har deres US kort, var ingen krav til innskudd ved åpning. Signet up med en bonus som og ga 101$ i div. S&P500 aksjer. Schwab er også en fin plattform om man ønsker å investere kurtasjefritt i USA eller andre markeder, men ikke noe man må gjøre for å få kortet.

13. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Fylte du ut W9 eller W8ben? For det er det jo litt forskjell om man er skattemessig bosatt i USA eller ikke når det handler om en broker. Schwab må jo holde igjen dividends etc hvis man ikke er tax resident i USA.

14. MarkSS

MarkSS Medlem

Likes mottatt:
    1,019
    Bonuspoeng:
    93
    Måtte ikke fylle inn noe skjema annet enn standard personinfo online. Valgte norsk borger, ble ikke spurt om tax status. Gikk veldig automatisk på mitt SSN.
    Måtte bare laste opp en kontoutskrift som proof of address.

15. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,102
    Bonuspoeng:
    93
    At du har SSN er vel vesentlig her, da :p

NoLimit liker dette
  16. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Men lurer på hvordan det funker da, hvis du feks får dividends fra aksjer, etfs, som skulle vært withheld. Da må du vel fylle ut 1040-NR selvangivelse, hvis ikke så er det vel tax evasion i IRS sine øyne (selv om det nok fins mye større fisk i havet).
    Schwab tilbakeholder også renter på brukskontoen hos meg (selv om jeg trodde ikke det skulle være withholding på det), så det er jo lett uansett å få noe income som ihvertfall Schwab mener er skattbare i USA

17. MarkSS

MarkSS Medlem

Likes mottatt:
    1,019
    Bonuspoeng:
    93
    Skatt på slike inntekter generert i USA må selvsagt skattes av til IRS, så skattemelding leveres. Om man ønsker å holde et ITIN aktivt må man uansett levere skattemelding så vidt jeg har skjønt det? Og de med SSN som er permanent må levere de skatteårene de har skattbar inntekt. Om skatten betales gjennom skattemeldingen eller gjennom det som ble witheld skal ikke gjøre noe forskjell så lenge riktig beløp blir betalt.

18. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Broker er ansvarlig for å identifisere og rapportere NRA og deres inntekt til IRS. Så hvis du ikke allerede har signert på en W9 så kommer det kanskje etterhvert vil jeg tro. IRS stoler vel ikke på at NRA nødvendigvis leverer riktig skattemelding, derfor har brokeren også et ansvar. Uansett, interessant å høre hvordan Schwab håndterer det.
    Vil dog tro det er en risk når/hvis de spør om W9 og du leverer W8ben at de lukker kontoen, hvis du ikke da overfører til en en intl konto, med min 25k innskudd.

19. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,810
    Bonuspoeng:
    93
    Etter søken på en søndags ettermiddag, og kveld - etter mulighet for å spare til bonusturer med Emirates - havnet jeg på denne tråden.

Lang historie kort så gikk jeg denne konseptuelle omveien hit: Emirates / Skywards / Aeroplan / Amex Reward / stopp. Norge er jo det pottittlandet når det gjelder kredittkortfordeler! Lawd!

Jeg ser at hele utfordringen min løses ved mulighet til å benytte et amerikansk kredittkort (pluss at det er gøy å ha noe som ikke alle andre har :D).

Det er plenty informasjon i denne tråden her til at jeg har bestemt meg for å gi dette et forsøk. Jeg har akkurat booket ny tur til USA i juli, så delen med fysisk oppmøte løses også greit! Jeg kjenner noen yankees som sikkert kunne stilt med postadresse også, så den biten løses evt. også greit.

Jeg ser siste posten er fra november. Er det noen oppdateringer som det er greit å få med seg her? @nick5000 @MarkSS @steve0
    Eller er det bare å kjøre på, være kreativ, og høste inn alle de deilige kredittfordelene? :cool:

AirMags and oslo.to.unknown like this.
  20. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis man skal prøve å få til konto/kort ved et besøk, stemmer det at det «enkleste» er å søke ITIN fra Norge og ha det på plass før man reiser over og prøver å åpne bankkonto?

Del denne siden