Startskuddet har gått og jeg er på TRF på vei mot mitt første mål, nemlig Air Europa (UX). Starter rolig med en blanc, norwegian har fått æren av å starte ballet. @GMJSChr har sørget for at sete er varmt og jeg ønsker han velkommen tilbake til Norge. Reiseruten ser slik ut: v1 OSL-BKK ønskes å effektiviseres, men vi får se. ENDRING1: OSL-CPH 14.11.24 11:30 - 12:45, 3t. SK1467 Kommer til å redigere første innlegg ved oppdateringer av reiserute.
God start hos rødnesene, hele seteraden for meg selv. Kan man ligge i horisontalen, når man er 30+? Avgang ca på tid og 2t. 45m. Flytid.
Vel fremme på BCN T2 var det bare å busse seg over seg over til T1. Bussen tok ca 10 min og stoppet rett ved inngangen hvor Air Europa har insjekk. Fikk printet boardingkort og sjekket at mitt EBG nr var printet pp før jeg gikk mot fast lane, som ligger i andre enden av terminalen. Vell inne så var det dårlig skiltet mot lounge. Når jeg endelig fant den ble jeg også nektet adgang. Air Europa har visst en regel om at man må ha enten en connecting international flight ila dagen, eller ha kommet inn med en international flight. Slukøret med mitt skyteam elite boardingkort i hånda måtte jeg ta trappen ned i avgangshallen. Fant meg en restaurant og bestilte meg muligens Spanias tørreste hamburger. Men mat må man ha, så ned skulle den. 2t. 15m. til boarding.
Boarding med Air Europa gikk etter grupper slik det skal, egen kø for sky priority som bestod av 3 stk totalt. Noen timer før avreise tikket det inn melding om fult fly og mulighet til å sjekke inn baggasje gratis. Ble derfor overrasket når midtsete var ledig. Mulig status spilte inn her? 30 min forsinket ut, men kun 5 min forsinket inn. Ankomst 22:50 og rett i seng på et typisk 3 stjerners utdatert charter hotell 23:15 Er nå tilbake på PMI for boarding til TRF med Ryanair. 25min fra seng til gate, indikerer at jeg kunne skvist inn 30 min ekstra søvn. Har blitt tildelt midtsete, taktikken blir å boarde sist for å se om det er en ledig 3seter jeg kan gjøre krav på.
Det ble midtsete, heldigvis små personer på hver side og de prøvde heller ikke å gjøre krav på armlene. Tilbake hjemme i godstolen under 1 døgn etter avreise. Flyselskap nr 19 i parentes har sikkert de aller fleste flydd med før og er egentlig ikke en del av jakten på 1 million, men siden programmet er såpass tettpakket valgte jeg å ta det med i reisebrevet. Widerøe skal med andre ord frakte meg over fjellet for et lite opphold i nordsjøen før den virkelige utfordringen begynner 14.11 Frem til da får jeg spandere litt tid på samboer. Jeg må få takket henne for tålmodigheten og forståelsen hun viser mens jeg har jobbet for å sy sammen denne reisen og ikke minst for at hu lar meg dra. Status: 2/16 (SK/UX) Takk for følge så langt. Starter opp igjen om ca 3 uker.
Oppdatering: Turen henger allerede i en tynn tråd. Det ryktes at parat har tatt ut ytterligere 2 piloter i streik og Bristov har tatt ut 2 stk maskiner for vedlikehold hele uken. For oss i drilling på Ekofisk feltet ( ikke endel av operatørselskap) betyr det at vi havner bakerst i køen ved evt forsinkelser/kannseleringer. Pr nå er det fortsatt håp, men vi har allerede blitt flyttet 4 timer senere ikveld. Skulle vi derimot ikke komme oss avgårde ikveld henger jakten på millionen i en tynn tynn tråd. Jeg må være iland senest onsdag kveld for å rekke første fly fra Stavanger til Oslo torsdag morgen. Om ikke dette går kan jeg i teorien avslutte jakten før den har startet (sett bort ifra turen jeg nylig tok til pmi). Hvilpeulsen har steget ca 20slag og spenningen litt større enn jeg hadde håpet på.
Burde muligens fulgt opp forrige post bedre. Vi kom oss i land samme kveld og etter en natt på hotell i Stavanger bar det rett hjem. Akkurat nå sitter jeg på RE11, første steg av del 2 på denne galskapen. USA turen var hovedsaklig booket som en MR under en F&F kampanje tidligere i år. Så hva passer vell bedre enn å klemme inn AM & DL på reisen? Det blir da 2 stk nye flyselskap reisen mot millionen og jeg kan da krysse av 4/15. For å få ned totalkosten på dette trakk jeg budene mine på upgrade og er derfor 100% forberedt på plus sete over Atlanteren. Bortsett fra turen med SK i plus skal resten av gildet gjennomføres i økonomi. Har forøvrig skjedd en endring i reiseplanen, ikke så stor at jeg gidder å oppdatere første post med mer enn et notat under bilde.
Kaffe og Neste sommer i gull loungen. 10 min til boarding på crj900. Det store spørsmålet, må jeg gi fra meg koffert ved gate?
Fikk beholde baggasjen i et ellers smekk fult fly. Enkel servering med noe som minte meg mer om et polarbrød brettet på midten med noe coleslaw lignende innhold, nøtter og øl. Jobber meg igjennom siste sesong av neste sommer før jeg starter på citadel honey bunny senere på turen. Boarding SK939 15:00, det er ifølge awardfares smekk fult i både biz og Plus. Frem til boarding skal jeg ordne meg et globalt esim og laste ned MPC appen slik at jeg muligens kan spare litt tid på LAX.
Spennende God tur videre! Turen min til USA og Mexico forrige helg gikk uten noen som helst problemer. Håper for deg også.
Ingeborg Viking skal fly meg til Los Angeles ikveld. Hu gjemte seg godt bak brua men fikk tatt et bilde. Sist jeg fløy med henne var hjem fra Washington DC i august 23, da på sete 1H. Denne gang sitter jeg på andre siden og et stykke lenger bak. 20A, der altså. Snart pushback så får vi se hvor kulinarisk middagen blir når vi kommer opp i luften.
Vell fremme i Los Angeles og fant etter litt fomling shuttle bussen til hotellet. Kjapp insjekk og en god gammel hybeldusj før jeg gikk til nærmeste bar for litt forfriskninger. @Wiolenze ser ut til å ta ansvar for å få Ingeborg Viking tilbake til CPH denne gangen. Enkleste immigrasjon til USA jeg noensinne har hatt. Ingen spørsmål, kun et kjapt 'hello sir' fra mannen bak disken. Litt mer info fra flyturen kommer senere.
CPH-LAX: Har aldri flydd plus klasse på longhaul før så var spent på opplevelsen her. Enkelt amenety kit med skyggelapp, tannkost og ørepropper pakket inn i en skobag som var rullet sammen. Sete så forøvrig bra ut, men nei. Mulig at all polstring i seteryggen min var ødelagt men denne klumpen føltes som en biljard ball som poket meg i ryggen under hele flyturen. Styr unna 20A på fly SE-RSE. Strømuttak for lading pekte rett ut i sete. Noe som førte til at man fikk hele strømadapteren i låret om man ønsket å lade uten å blokkere hele sete med skjermen som man måtte vippe frem. Benpuffen var også hard og alt for kort, selv for meg på 183cm. Maten var derimot godkjent, fikk først valget mellom kylling m/pasta eller torsk. Jeg gikk for kyllingen: Det var dog kun 3 kyllingbiter gjemt i den kremete ostesausen med mer enn nok pasta. God på smak. Crew var fremme med drikkevogna flere ganger og det var ingen problem å bestille noe om man huket tak i dem når de gikk forbi. Mid flight snaks, litt juice, nøtter og sjokolade. Før landing fikk vi servert enda en kyllingrett, kald forøvrig. Denne var sammenlignet med middagen fullastet med kylling, så her kunne de spredd ut kjøttinholdet litt. Varme rundstykker ble servert til begge måltider. God smak på maten og absolutt godkjent for et plusmåltid. På denne turen fikk jeg også oppleve 2 solnedganger og 1 soloppgang. Ved takeoff København var solen på vei ned i horisonten. Denne solnedgangen fulgte vi ganske lenge før det en liten stund ble total mørke. Et sted over canada tok vi solen igjen og vi fikk fult dagslys, før solen atter engang forsvant ned i horisonten og vi startet innflyvning til LAX i mørket. Landet ca 40min etter rutetid.
Ankomst LAX Hadde gått til innkjøp av et globalt simkort mens jeg satt i lounge på gardemoen. Test utført både på OSL og CPH, esim fungerte bra begge steder. Da jeg derimot ankom LAX fikk jeg ikke esim til å fungere. Ble derfor ikke mulig å bruke MPC (jeg fant heller ikke køen for dette), så måtte tilbringe 40 min i vanlig kø. Ingen spørsmål og rett igjennom immigrasjon. Uten 4g leitet jeg i blinde etter shuttle bussen som skulle frakte meg til hotellet. Jeg stod lenge på nedre nivå, altså arrivals men så ved en tilfeldighet en buss som lignet på den jeg skulle ta på øvre nivå. Rotet meg opp på departure og fant etterhvert bussen. Kun meg og en pilot ombord som passasjerer. En uber skulle hatt 32 dollar for samme turen så her sparte jeg nok noen kroner med å velge hotel med shuttle inkludert. Fremme på fairfield inn & suites gikk innsjekk kjapt. Hadde fått rom i 8etg i det vestlige tårnet. 'Just follow the butterflies at the wall' var beskjeden fra reseptionisten. Sommerfuglene ledet meg til venstre, høyere og langt frem før en heis stod gjemt I enden av korridoren. Greit rom å tilbringe natten i. Kjapp hybeldusj og kom meg avgårde til fots, hadde sett meg ut et bryggeri 5 minutter nede i gata. Sugar monkey brewery, god øl og god musikk. De hadde også en stand med pizzaovner i uteserveringen men den pakket de desverre sammen idet jeg ankom. Siste pizza som ble servert så derimot meget god ut. Tilbake på hotellet og tidlig til sengs, noe som også fører til tidlig oppe (03:00). Prøver å skvise inn en time eller to til før jeg går ned til frokost, som også var inkludert.