Endringer på AMEX kortene

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Lars J, 22. jan 2025.

Tags:
  1. rgn

rgn Medlem

Likes mottatt:
    142
    Bonuspoeng:
    43

Dette var ikke helt rett frem !? Med opptjeningsperiode til 28.02.2025 og mottatt 20 000 nivåpoeng i høst. Vil jeg da motta nye 20 000 nivåpoeng i min nye opptjeningsperiode som begynner før 1.4.2025 når endringen trer i kraft, eller vil jeg da kun få nivåpoeng for kjøp fra 1.4.2025?

Cumulus, Lnbre and Fersk1 like this.
  2. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    942
    Bonuspoeng:
    93
    Da blir det nedgradering til Classic for en årlig sydentur til sør Europa i SAS business, så ble valget om å forlenge gullkort i *A enda enklere selv om det resulterer i kjøp av turer i premium/business for penger. Jeg reiser uansett ikke mer enn en langtur i året lenger, så jeg overlever nok:)

3. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    66,933
    Bonuspoeng:
    293
    Godt spørsmål..

rgn liker dette
  4. holmen

Likes mottatt:
    66,933
    Bonuspoeng:
    293
    Har allerede brukt 60k i januar, så det er litt surt å ikke få nivåpoeng for den summen. Og noen av utleggene kunne jeg lett ha utsatt til etter 1/4. Men men, sånn er det noen ganger. Får gå for nivåpoeng fra SAS MC i stedet frem til da.

Lars J liker dette
  5. holmen

Likes mottatt:
    66,933
    Bonuspoeng:
    293
    Lurer på om de ikke har skjønt at ikke alle har opptjeningsperiode 1/1-31/12?

6. rgn

rgn Medlem

Likes mottatt:
    142
    Bonuspoeng:
    43
    Når jeg leser dette igjen må jeg innrømme at jeg tolker det dithen at alle som ikke har mottatt 20 000 nivåpoeng i den (nåværende) kvalifiseringsperioden de er inne i per 31.3.2025 vil motta 20 000 poeng rundt 1.4.2025.

"Jeg har fortsatt ikke mottatt mine 20 000 nivåpoeng for min nåværende EuroBonus-kvalifiseringsperiode (per 31. mars 2025). Får jeg dem ikke med byttet? Hvis du fortsatt ikke har mottatt dine 20 000 nivåpoeng for din nåværende EuroBonus-kvalifiseringsperiode (per 31. mars 2025), vil du motta dem rundt 1. april 2025. (Vær oppmerksom på at dette er en engangsoverføring som kun vil skje i 2025 på grunn av overgangen fra årlige nivåpoeng til variable nivåpoeng)."

Cumulus and Maggie like this.
  7. holmen

Likes mottatt:
    66,933
    Bonuspoeng:
    293
    Chattet med Amex, og etter mye om og men, så fikk jeg et klart svar på at

"NEI, man tjener ikke level points på spend før 1/4".

8. MariusJS

MariusJS Medlem

Likes mottatt:
    210
    Bonuspoeng:
    43
    Har ventet på en god en, men det blir vel neppe før endringene trer i kraft...

Edit: Misset siste runden med 100k selvsagt :oops:

9. rgn

rgn Medlem

Likes mottatt:
    142
    Bonuspoeng:
    43
    Du spurte ikke tilfeldigvis om dette med opptjeningsperiode og 20 000 poeng også?

10. Fersk1

Fersk1 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Hvordan blir dette hvis jeg oppgraderer til Elite fra Premium nå. Jeg vil ikke tjene nivåpoeng på forbruk før april. Men hva med februar og mars? Får jeg ikke nivåpoeng for disse to månedene i det hele tatt, eller får man hele eller en forholdsmessig andel av disse 20 000 fra de "gamle" reglene?

11. holmen

Likes mottatt:
    66,933
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, eller jeg sa jeg hadde fått i mon periode som startet 1/8. SÅ for meg var det at jeg har fått 20k, og kan få mer i inneværende periode siden jeg tjener level points etter 1/4. Men ikke før 1/4.
    Så fro deg med periode som slutter FØR 1/4, så vet jeg dessverre ikke.

rgn liker dette
  12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,957
    Bonuspoeng:
    293
    De nye vilkårene gjelder fra 1. April så du får 20 000 nivåpoeng umiddelbart hvis du ikke har hatt Elite før. Og så nivåpoeng etter forbruk fra 01.04.

Om du har hatt Elite allerede er det litt vanskeligere å si. Er det over 12 måneder siden sist får du mest sannsynlig umiddelbart, men det kan jo hende du ikke får før den måneden du fikk sist du hadde kortet og da er det ikke like rett fram hva som skjer.

rgn and MariusJS like this.
  13. MariusJS

MariusJS Medlem

Likes mottatt:
    210
    Bonuspoeng:
    43
    Tolker det som at man får hele som vanlig?

Fersk1 liker dette
  14. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,032
    Bonuspoeng:
    183
    For min del er ikkje dette så ille brukar minst 300k på kortet(x2 CT). Så skjønnar eg det jo litt er jo folk som har spekulert i å sei opp kortet etter 20k status poeng er inne på konto. Det er forståelig nok dårlig butikk for amex, nokon år så har eg trengt desse status poenga for å opprettholde diamond. Andre år ikkje.

Insomnia4u liker dette
  15. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    401
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har brukt 200k på DNB før 1. mai (periode ut april) om jeg trenger statuspoengene, og eventuelt ventet til etter 1. mai om ikke. Kan holde det igjen i 4 mnd med Curve uansett om nødvendig.
    Etter 200k spend, så har jeg to år nå brukt BillKill for å betale restskatt for umiddelbar en eller to CTer.

Etter opptjent CT(er) har jeg brukt SAS MC på videre spend pga statuspoeng.

Nå blir det å småregne litt mer. Kan muligens dra ut litt mer spend på DNB, slik at jeg tar 200k der også ved hjelp av handler som jeg ikke kan bruke Amex på, så blir alt som er mulig å bruke Amex på tatt med dette. Totalt sett så blir jeg ikke så berørt av dette. Blir muligens litt bedre for meg faktisk.

kongenamundsen and turaga008 like this.
  16. turaga008

turaga008 EBD | OWS | *AG

Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg bruker hovedsakelig SAS MC Premium for opptjening, og ca 150k på Amex Elite for én årlig CT + de 20k statuspoengene. Hvis jeg må flytte all spend over til Elite for å oppnå de samme 20k nivåpoengene så vil det strekkes tynt mtp opptjening av nivå/status. Si jeg har pluss minus 600-650k årlig spend, hva er den greieste måten for meg å fortsette å nå gull (eller diamant som nå blir vanskelig uten de 20k fra Elite) etter denne endringen?

Blir det rett og slett å spare store betalinger til 2X weekends og ellers flytte alt forbruk over til Amex, med unntak av kjøp der Amex ikke kan brukes?

Jeg bor for øvrig i UK, og får da litt mer poeng med MC her enn ved kjøp i Norge. Og har også en UK Amex Gold for oppsparing og konvertering til Emirates/Singapore/Qatar osv.

17. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    513
    Bonuspoeng:
    93
    Her må man vel nesten se om man tror man trenger mer nivåpoeng i inneværende opptjeningsperiode eller ikke, gitt at det er spend i NOK på andre ting enn SAS. Amex Elite gir jo tross alt mer bonuspoeng enn SAS MC.

Det er dog åpenbart lurt på utsette Amex-spend til etter 1/4 om man kan i alle tilfelle.

holmen liker dette
  18. sovehue

sovehue Medlem

Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Finner ikke dette på nettsiden. Har du link? Mest sannsynlig dropper jeg hele Amex siden premium ikke kan booke business med CT og Elite er muligens for dyrt, men greit å ha det som alternativ. Synd at Amex kutter CT biz, de kunne heller økt omsetningskravet.

EgilSk and 1884derby like this.
  19. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,037
    Bonuspoeng:
    93
    Tar også gjerne en link til den kampanjen... premium som jeg har nå tapte jo sin verdi.

20. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    93
    sovehue and magnusant like this.

Del denne siden