Endringer på AMEX kortene

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Lars J, 22. jan 2025.

Tags:
  1. Nordlys

Nordlys Medlem

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har hatt Elite fra september. Har fått nivåpoeng og kampanjepoeng. Når jeg kan si opp uten represalier?

2. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,495
    Bonuspoeng:
    93
    Da har jeg bestilt SAS Amex Classic og sagt opp Premium-kortet. 6000 kr/år for Elite når man bare er interessert i én CT for bruk i business kan ikke jeg forsvare. Da er det mer fleksibelt å kjøpe billetter tror jeg.

furlong liker dette
  3. ArthurDent

ArthurDent Veteran

Likes mottatt:
    5,965
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kan ikke helt se for meg at dette passer mitt forbruksmønster på flyginger, men kan i det minste konstatere at "jeg traff planken". Årets 20' for AmEx elite er allerede i boks, og med mindre noe uforutsett skjer, når jeg LTG i løpet av (opptjenings)året.
    Da får jeg ta bestikk og vurdere kortfloraen min ;)

tafta and Upsaker like this.
  4. interface87

interface87 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    531
    Bonuspoeng:
    93
    Det har blitt rapportert at de har fjernet bindingstiden og at folk har sagt opp uten problemer.

5. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,601
    Bonuspoeng:
    113
    Endringen skjer 1.4 og Amex reklamer fortsatt med 20k nivåpoeng så jeg forutsetter at alle som tegner Elite i Q1 får de 20k.

Rapolo liker dette
  6. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    414
    Bonuspoeng:
    63
    For å svare meg selv: jeg oppgraderte til Elite i går, og i dag var de 20k statuspoengene inne. Så det stemmer. Det var egentlig veldig greit, da kan jeg fortsette være en unconcious traveller fram til jeg starter min neste kvalifiseringsperiode.

jonss, Preference and natto like this.
  7. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,475
    Bonuspoeng:
    183
    Skulle klart å argumentere for avtalebrudd her. Forutsatt at vilkårene ikke tar forbehold om slike endringer.

Løsningen du skisserer er en veldig god løsning, som jeg finner det merkelig at AMEX ikke har valgt å gå for. Alternativt kunne de innført dette fra 01.01.25.

Skarven liker dette
  8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,220
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skjønner jo som vanlig ikke en dritt!
    Regner med at jeg får en grundig innføring i løpet av helgen.

Har opptjeningsperioden 01.01 til 31.12
    Får jeg 20 000 nivåpoeng i april + nivåpoeng for spend etter 01.04?

Egentlig har jeg større spørsmål å ta stilling til i øyeblikket: det er 16 grader ute og det vil bli 26 grader om 3 timer.
    Skal jeg ta på shorts?

9. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,397
    Bonuspoeng:
    93
    Punkt 7 i vilkårene beskriver retten til å endre betingelsene. De må varsle minst to mnd i forkant. De er nok dekket av dette.

Norwegian_Traveller liker dette
  10. thrain

thrain Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Når amex reklamerer for dette i september med kampanjer i september er det vanskelig å rekke en ct innen utgangen av året, og tilsvarende på tre mnd i 2025. Simpel villedende markedsføring. Jeg sier opp mitt kort

Preference and NoLimit like this.
  11. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,891
    Bonuspoeng:
    113
    Funnet frem kalkulatoren, med dagens forbruk ville gebyret til SAS Amex Elite være over 3 prosent av omsetningen jeg har på dagens kort.

Jeg klarer en companion ticket, men koster mer enn den smaker hvis jeg ikke får brukt den på business. Er ikke mange andre fordeler enn poenginntjeningen. Litt urettferdig å sammenligne med de amerikanske kortene, men Delta SkyMiles Platinum Amex henter du fort inn gebyret med ulike krediteringer for forbruk, hotell, Uber og mer. Tilsvarende kunne gjort kortet verdt det.

Har du høyere omsetning, så går dette fint og Amex vil holde på deg. I mellomsegmentet av forbrukere tror jeg Amex ikke svarer seg.

Mulig jeg ikke går i nok butikker som tar Amex. Det var dagens tanketømming.

Du har jo sluttet å fly, du trenger ikke skjønne dette!

12. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    309
    Bonuspoeng:
    63
    Hvor fikk dere melding om disse endringene i betingelser? Jeg har ikke fått den...

13. marekz

marekz Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    428
    Bonuspoeng:
    63
    Skal ha blitt sendt på mail. Jeg har heller ikke fått den.

(Om ikke den kommer innen utløpet av måneden, er det fint, da har de jo ikke overholdt varslingsfristen sin for endringen. Men, den kommer nok..)

14. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    66,933
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk mail i dag. Lenge etter at det var masse skriverier om det.

15. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    93
    Da var mitt premium kort sagt opp med en lang melding i "forklaringsfeltet" om hvorfor. Pr nå er det ikke aktuelt for meg med Elite, men det kan jo vurderes en gang i fremtiden.

16. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,448
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk den i morges. 08:00 på slaget. Med andre ord lenge etter det ble annonsert i andre kanaler.

17. Thomas123

Thomas123 Senior Medlem

Likes mottatt:
    500
    Bonuspoeng:
    93
    De som vet, de vet. Spot on!

18. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,798
    Bonuspoeng:
    183
    At noen velger å hoppe på en kampanje i september og ikke å klarer å bruke 150,000 for å opptjene CT kan nesten ikke AMEX lastes for. Man må ta noe ansvar for hva man gjør. Det er flere som kjører gjennom 4 CT'er i løpet av et år, så det er fullt gjennomførbart å opptjene en CT på 4 måneder, men det er selvsagt ikke for alle.

Om det så skulle være avtalebrudd, hvilket det mest sannsynlig ikke er siden de har lagt inn endringsvilkår i avtalen. Du står fritt til å si opp avtalen uten oppsigelsestid, og det økonomiske tapet du har lidd er noen måneder med medlemsavgift á 135,- NOK.

19. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,475
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke fritt frem å ensidig endre avtalevilkår selv om man har inntatt et forbehold om dette i avtalen. Amex hadde kommet mye bedre ut av dette omdømmemessig om de hadde iverksatt dette fra 01.01.25. For min del ville jeg da sørget for å ha Elite fra denne datoen, og ikke hatt 50.000 i spend pr 24.01 som jeg ikke får benyttet mot opptjening av en CT som kan brukes i C.

cothom, ari1000, Oppirumpadi and 9 others like this.
  20. marekz

marekz Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    428
    Bonuspoeng:
    63
    Det økonomiske tapet er en ting, og det er neglisjerbart. De som likevel hadde Premium-produktet, hadde en forventning og ikke minst en avtale om å kunne tjene opp en C-CT ut året, ikke ut mars.

Der bommer Amex, rett og slett.

Del denne siden