hvor mange kredittkort har du?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av eliashg, 03. mars 2025.

Tags:
  1. eliashg

eliashg Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    jeg har 5 kredittkort nå og har god kontroll selv i et excelark.
    Men må jo innrømme atj eg tenkte når er det nok kredittkort? :D

prøver å sette sammen de beste tilbudene sammen.

Og hvilke kort har du?

2. DJasko

DJasko Pharmacist

Likes mottatt:
    112
    Bonuspoeng:
    33
    SAS Amex Elite (Overalt der de tar amex utenom Norgesgruppen)

SAS MC Premium (Til bruk når DNB SAGA er omsatt for 200 000 kr)

DNB SAGA MC m/Upgrade (Inntil 200k omsetning for 20k nivåpoeng)

Trumf Visa kredittkort (Bruker den til å handle via Trumf pay for å få 3% trumf til vanlig og 5% ved trippeltrumf).

Strawberry MC (Av og til, minst 1 gang i mnd for å få tellende overnatting og få LTG).

Har ikke noe Excel da jeg ikke ser poenget. Hvorfor og hva bruker dere Excel til?

Trillekoff, tafta, EC7 and 1 other person like this.
  3. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,687
    Bonuspoeng:
    183
    • SAS Amex Elite, CT og nivåpoeng
    • SAS MC Premium, FP og SAS og de som ikke tar Amex
    • Trumf Visa, Norgesgruppen. Fint med ekstra kort og trumf pay
    • Strawberry MC, samle netter. Henger i en tynn tråd
    • Norwegian, cash fra ATM uten gebyr
    • Handelsbanken, gratis via fagforening. For LoungeKey.
    Alle kortene har sin egen verdi, og jeg mener at korrekt bruk er økonomisk fornuftig og ikke burde være negativt. Men. Har kranglet med SEB da de mente jeg hadde for mange kort for å øke kredittgrensen. (Hadde da ikke HB, men et Shell kort jeg kvittet meg med), de klarte aldri å begrunne det bedre. Var innenfor alle andre kriteriene, men de sto på sitt. Prøvde å tilby reduksjon av limit hos Amex med 200k, til liten nytte. Har nå ventet et år og vurderer å prøve igjen.

HB sin algoritme var også negativ, men med en gang kundebehandler ble involvert var det greit.

K

prisjeger and tafta like this.
  4. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,448
    Bonuspoeng:
    93
    Oversikt over bruk og poeng (f.eks. Viatrumf, SAS MC rullerende 12 mnd. samlet osv.).

5. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,601
    Bonuspoeng:
    113
    To jeg bruker: SAS Amex Elite, SAS MCP
    To jeg ikke bruker: Trumf Visa, Nordea Premium MC (gratiskort for å få noen gratis loungebesøk)
    Pluss Revolut som dog er debetkort - uttak valuta utrland.

6. DJasko

DJasko Pharmacist

Likes mottatt:
    112
    Bonuspoeng:
    33

Joda, hørt det argumentet før. Har kjørt et par stikkprøver over noen mnd og aldri funnet avvik.

Trumfnetthandel.no er det jo ikke noe kredittkort som henger med. Der nå man være på, enig. Men klarer det uten excel. Opptjener langt over 200k poeng og SAS MC klarer jeg uavhengig.

Men ja, skjønner poenget. Tror bare at det for min del blir altfor tidkrevende.

Mysterio liker dette
  7. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,544
    Bonuspoeng:
    113
    Står 8 i oversikten på gjeldsregisteret, men er 9 med amex (søkte nettopp på nytt, men det dukket ikke opp der akkurat nå, av en eller annen grunn). Har i tillegg curve og revolut.

Har hatt 17-18 kort på det meste, men slanket litt tilfeldig (valgt å ikke fornye), samt at noen kort har avgått ved døden (f eks Shell MC, vipkredittkort mfl), eller har kastrert bonusen så kraftig at det ikke var vits i å ha dem mer.

8. eliashg

eliashg Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    takk for svar! 17-18 kort høres jo Ganske heavy ut ja! :D min eneste bekymring Når det kommer til å ha flere kort er om jeg har nok selvdisiplin skulle det komme "dårlig tider" til å betale før forfall. Hittil har alt gått fint. Jeg eier samtidig en i hjembyen bolig og leser her (https://refinansiering.no/) at det går an å refinansiere kredittkort inn i bolig. Jeg lurer da bare på om kredittkortene stenges, eller saldoen bare blir satt i 0 ved en slik refinansiering? vet noen det?

9. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,220
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har 2 kredittkort
    SAS Amex Elite og DNB Saga MC..... det går helt greit

10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,177
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg burde skamme meg, har bare SAS MC :rolleyes:

Storbaba liker dette
  11. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,220
    Bonuspoeng:
    293
    Da går du jo ikke i surr .....

RoadKing liker dette
  12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,177
    Bonuspoeng:
    293
    Bra det, for en enkel mann fra Trøndelag :)

Eddie47 liker dette
  13. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,448
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det er neppe for alle. Mest for oss som allerede bruker altfor mye tid i excel. :cool:

DJasko liker dette
  14. Raffen

Raffen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har 23 kredittkort ifølge Gjeldsregisteret samt Lunar, Curve, Revolut og Sbanken. Sbanken sitt bankkort har årsavgift. Alle kredittkort unntatt 2 er uten årsavgift. Unntakene er Strawberry Mastercard som er hovedgrunnen til at jeg er LTP i Strawberry og Nordea Gold som jeg fikk som erstatning for 365Privat da Danske Bank solgte privatkundene sine til Nordea. Har hatt flere kredittkort men sa opp senest i desember Bauhaus sitt kredittkort pga innførsel av årsavgift. Nordea Gold har jeg valgt å beholde siden det har 0,4% cashback primært samt noen rabatter. Det har blitt dårligere år for år med både cashback og andre goder ved bruk av kredittkort synes jeg. Ikano visa var mitt faste matkort med 2% matbutikk cashback og Santander sitt Flexi Visa med 4% cashback på sko og klær. Begge cashbacker opphørte i desember 2024.
    Disse er de jeg bruker jevnlig og hovedgrunnen til jeg bruker dem:
    Nordby Shoppingsenter Mastercard utstedt av Resurs Bank: 1 % bonus i form av verdisjekk som må brukes på Nordby Shoppingsenter.
    Norwegian kortet: 0,5% cash back
    Nordea Gold Mastercard: 0,4% cashback
    Morrow Kredittkort: 2% cash back på Internet kjøp max 2000kr i året og 500kr i måneden.
    Trumf Visa: 1 % trumfbonus (2% i Trumf Pay) i Norgesgruppen sine butikker.
    Strawberry Mastercard ved kjøp og betaling på Strawberry hoteller primært.Kortet for 10 Spenn per 100 kr du bruker hos Strawberry, 6 Spenn per 100 kr i utenlandsk valuta og 5 Spenn per 100 kr på alle øvrige kjøp i norske kroner.
    Coop Mastercard: 1 % medlemsbonus på alle kjøp i Coop sine butikker. Medlemsbonus begrenset til kr 2.500 per år.
    SAS American Express Classic: Kjøp av SAS billetter primært. Reis 2 for 1 i hele Europa, én gang hvert år og 10 EuroBonus Bonuspoeng per 100 kr.
    DNB Mastercard: 10% laderabatt på hurtigladning av elbil og 3% bensinstasjonsrabatt. (Dette kortet fikk jeg som erstatning for Cresco Car Premium kreditt kortet da det ble avviklet.)
    Handelsbanken Mastercard Platinium: Loungekey gir 5 gratis lounge tilganger i et kalendeår.
    Re:meber MasterCard Black: rabatter på forskjellige internettbutikker/sider inkl Hotels.com 7%. Generelt bedre rabatter enn ViaTrumf/Trumf Netthandel som jeg ofte også bruker.
    Det største problemet med flere kredittkort er å huske pin koder. Har alltid betalt til forfallsdato. Jeg får alltid avslag når jeg søker om kredittkort etter at Gjeldsregister ble opprettet. Jeg har for mye usikret gjeld pga kredittkortene til at noen vil gi meg nye kredittkort.

MariusJS, Preference and Mysterio like this.
  15. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    10,065
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har pr idag
    • Amex Elite (Uten årsavgift)
    • Amex Centurion
    • Amex Premium (Bestilt for noen uker siden, skal avsluttes nå, siden CT har blitt opptjent før 1 april).
    • SAS Mastercard Premium
    • DNB Mastercard Saga
    • Strawberry Mastercard (Skal fjernes)
    Strategien fremover er å bruke Elite kortet så mye som mulig med nye opptjeningen som kommer fra april av - vanligvis har jeg lagt kortet i skuffa etter noen måneder inn i året.
    SAS Mastercard blir jeg å beholde pga FP4.
    DNB sitt kort bruker jeg kun til 200k og legger det i skuffa etterpå.

16. prisjeger

prisjeger Travelhacker wannabe

Likes mottatt:
    428
    Bonuspoeng:
    63
    Hadde dette problemet med Straberry Mastercard, da jeg også har SAS MC fra samme leverandør... Fikk veldig lav grense begrunnet med maks grense på SAS, men har gjort det til rutine å søke en liten utvidelse en gang i året på Strawberry. Har blitt innvilget hver gang, 5k/år :p

MariusJS, Grooo and democomputer like this.
  17. Raffen

Raffen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har etter at jeg oppnådde LTP i Strawberry og mine favoritt kort Ikano Visa (mat) og Flexi Visa (klær og sko) har blitt "verdiløse" vurdert å hive meg mer på "Eurobonus kjøret" men sitter litt på gjerdet og håper på at min Scandic status, Best Friend skal gi meg god status i SAS ved Status Match som man har annonsert vil bli gjort i løpet av 2025....

18. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,448
    Bonuspoeng:
    93
    :eek:

Storbaba liker dette
  19. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    • Amex Elite
    • Amex Centurion UK med redusert årsavgift som Charter Member
    • Sabadell MC (Utmerket kort i Spania der sekundærbolien er)
    • Revolut.
    • SAS Mastercard Premium
    • DNB Mastercard Saga Platinum
    • Santander Platinum (Eg aldri brukt)
    • Trumf Visa (Selektiv bruk).

20. Brukernavnet

Brukernavnet EBD

Likes mottatt:
    3,649
    Bonuspoeng:
    93
    • DNB Saga MasterCard for statuspoeng (opp til 200k pr kalenderår for å time opptjening ift statusperiode som starter i juli)
    • SAS MC Premium for FP4 + point earner. Dette gir også en del statuspoeng når ikke fokus er på DNB-kortet
    Disse kortene + flyvninger gjennom året holder til EBG.

Har tidligere hatt AMEX Elite for CT + status, og sammen med litt taktisk bruk av DNB-kortet dermed oppnådd EBD i noen år. Nedgraderte dette til Premium ved sist prisøkning. Sa opp Premium nå da CT fikk dårligere verdi, og etter min mening er blitt vanskeligere å bruke til noe fornuftig etter overgangen til SkyTeam

Del denne siden