Tidlig ut på tur i dag, satte oss på metroen kl 06:40 Gikk fra Peel stasjon opp skråningen til Kondiaronk Belvedere som er et fint utsiktspunkt Ned samme veien, fortsatte videre til elven. Gikk til Plage de l'Horloge Som er et strandområde som ligger ved Clock Tower Derfra gikk ferden tilbake til hostelet med en kombo fots/metro. Brukte 2t15 m på morgenturen. Kjekt å se litt mer av byen enn bare frem og tilbake til banen. Nå er det bare å gjøre de siste forberedelsene før vi drar til banen igjen.
En liten spoiler, denne posten vil inneholde mye F1 preik. Etter at matpakke, vann og 2 øl var pakket i sekken fikk satte vi av gårde mot Circuit Gilles-Villeneuve som banen heter. Møtte på køen til metroen mye tidligere enn de andre dagene da var kl 10:45 og vi begynte å lure på om vi kom til å rekke Drivers parade som skulle starte kl 11:50. Når vi endelig kom oss ut av metroen i andre enden hadde vi 45 min på oss. Da ble det slalom kappgang mellom saktegående folk samtidig som vi måtte knekke en boks øl hver før veskekontrollen. Jr mer desperat på å rekke frem enn Sr, så jeg hang bare på ryggen hans. Kl 11:46 kom vi inn på tribunen og bilene stod klare 11:51 kom førerene ut og de ble intervjuet en etter en Deretter satte de seg i bilene Og kjørte en parade runde rundt banen. Fra 13:20 ble starten forberedt og bilene kom på plass etterhvert Ett virvar av folk vil jeg kalle det. Rett før start Lederen passerer depoet i rundt 300 km/t, bilde tatt med 1/3200 lukkertid Neste passering med lukkertid 1/125 Her blir Verstappen flagget i mål Blir noe kaotisk i målområdet når publikum stormer banen Pokalen løftes Unødvendig sløsing med bobler Da var denne løpshelgen over, og vi måtte komme oss tilbake til hostelet. Prøvde en ny bro på veien ut av stadion, der passerte vi The Biosphere Pga kø til metro og båt valgte vi å gå den lange veien jeg tok på fredag. Var tilbake på rommet 17:45, da hadde vi kjøpt med litt pizza på vei hjem Det ble en lang dag på banen, men det var artig å oppleve et F1 løp live sammen med Jr. I morgen går vi tilbake til turist modus igjen.
Det er jo urutinert av meg å ikke sjekke hvilken booking klasse vi fikk på de nye billetten fra VIE-YUL. Ble jo litt overrasket når jeg så denne nå Sjekket BP nå, og vi fikk klasse J som gir 200% på strekningen. Passer fint for meg som startet ny periode 1.mai. Jr hadde allerede kvalifisert til gull i sin periode, før disse 8k poengene kom inn. Tror ikke jeg skal oppfordre han til å jakte diamanten! Men 16k poeng inn på familiekontoen er jo fint. Takk for det Austrian
Det er bare å takke og bukke, det har hendt meg også! Har du sjekket om du hadde fått mer dersom du hadde takket ja til første ombooking?
Nei har ikke det, tenkte jo ikke på at det ville bli booket om til annen klasse. Fristet lite med avgang kl 06:50 fra VIE med litt over en times connection på LHR
Flott reisebrev! Ser jo nå at jeg skulle holdt meg i Montreal denne helgen. Litt uflaks med været da, vi hadde en lang periode med temperaturer oppe på 30-tallet da jeg dro for et par uker siden.
I dag startet vi med en tur til Olympia parken Montreal arrangerte OL i 1976 og Norge tok gull i dobbeltsculler Og sølv i firer uten styrmann. Normalt kan man ta heisen opp i tårnet men er nå stengt pga renovasjon. Ved siden av ligger Biodôme de Montréal med forskjellige dyr Artig å få med seg. Rett i nærheten ligger også botanisk hage. Der møtte vi på denne folkevante fyren Før vi kom til den japanske delen Kina har også sin egen avdeling Bonsai som er 115 år Veldig fin hage å besøke i godvær. Tilbake i byen prøvde vi Poutine til lunsj Poteter i brun saus og noe ost, ingen ny favoritt det.
Er vi ikke på tur for å oppleve kulturforskjeller? Free seating gir jo muligheter også..... Og takk for turen, artig med en titt inn i en sport jeg ikke vil jakter billetter til selv.
Etter en siesta på rommet forflyttet vi oss til Notre-Dame Basilica of Montreal Hvor vi skulle på The AURA Experience. Men måtte vi ha litt mat, første gang vi setter oss ned på en ordentlig restaurant på turen. Etter å ha lest @Eddie47 sitt reisebrev og anbefaling gikk vi til Modavie like i nærheten. Jr bestilte lammekoteletter Og jeg lammecarré God mat og hyggelig betjening, kan anbefale stedet videre. Stilte oss opp i køen utenfor kirken en halvtime før showet skulle starte, og dørene åpnet kort tid etterpå. Fant oss en plass ganske langt bak. Kirken før det startet Noen screenshot fra en film jeg tok Et heftig lys og lyd show var det. Som andre har nevnt, kirken er knall fin inne. Greit å forhåndsbestille billetter der.
Litt om hostel/hotellet. Det har 440 senger fordelt på forskjellige romtyper fra dobbeltrom, studioleilighet og 1 soveromsleilighet som alle har eget bad. Så er det 4,6,8,10,12 og 14 personers sovesaler. Frontbygningen med resepsjon blandt annet, man ser hovedbygningen i smuget Hovedbygningen Bar i kjelleren Aktivitetsplan Det er fellesområder og kjøkken tilgjengelig for de som sover i sal. Det er to takterrasser med boblebad på begge Utsikten fra rommet vårt Selv med så mange senger, har det ikke føltes folksomt. De ansatte er også veldig hyggelige og behjelpelig. Vi hadde 2 bookinger en fre-man og man-tirs med forskjellige sengeoppsett. Men resepsjonisten ordnet slik at vi kunne bli boende på samme rom, samtidig slapp vi da å betale 2x200 CAD i depositum. Pga F1 er hotellprisene i byen helt hinsides, på fre-man bookingen kostet rommet 20k kr. Mens man-tirsdag betaler vi 2k kr. Første natten skulle vi bodd på Marriott ved flyplassen som var noe billigere enn nærmere sentrum, men den natten ble gjennomført i Wien. Nå har vi pakket sakene og drar straks til YUL
Da kom man seg til YUL med buss 747 Siden vi skal til LGA er avgangen fra C gates, og her får man unnagjort immigrasjonen før avgang. Stod 50 min i kø før vi var klarert. Air Canada har en liten lounge her. Kald mat Varm mat pluss suppe Drikke varer tilgjengelig Utsikten er fin Lite folk her, men ikke lite nok til å ta bilde i fellesområdet.
Flyet som skal frakte oss til NYC Her har vi kjøpt billett og flyr økonomi. Men deilig med prioritert boarding pga g&d kort Passerte setene foran i flyet Fikk fint plass til bagasjen i hattehyllen på rad 22, før kaoset startet og mange måtte levere koffertene sine foran i flyet. Embraer E175 har ikke så god plass i bagasjehyllen.
Første gang vi flyr med AC. Nå har jeg ikke med meg tommestokken, men setene virker bredere enn hva SAS har på kortdistanse. Kom oss avgårde når vi skulle. Utsikt mot byen etter avgang IFE var også på plass Betalte for vin, mens resten var gratis Landet når vi skulle på LGA
Vi gjør det jo ikke akkurat lett for oss selv, vi kunne flydd direkte til JFK hvor neste fly går fra. Men vi så på dette som en god mulighet til å krysse av LGA på listen over besøkte flyplasser. Nå sitter vi i en Uber mot JFK
Mye kø på veien, så brukte litt tid Vi hadde lest at check in ikke startet før kl 19:20, så vi ba sjåføren om å slippe oss av på TWA hotellet. Vi stod bak bilen for å vente på at han skulle lukke opp bagasjelokket, men i stedet begynte han å kjøre. Jeg løp etter å fikk banket på lokket og han stanset heldigvis. Kom inn på hotellet Fant ut at flyet på utsiden var åpent Noe det ikke var sist vi var innom. Gikk inn en tur og tittet på cockpiten Det finnes en bar bakerst i flyet og drikken kan nytes i gamle flyseter og sofa Ble med en titt for oss. Inne i TWA bygningen er det en frisørsalong fra tidligere tider Vel vel, jeg ble fristet!
Klokken begynte å bli såpass mye at vi ruslet av gårde til Airtrain for å komme oss til T7 litt før check in skulle starte. Kom ditt rundt kl 19 og fant ut at LOT allerede hadde åpnet check in kl 18:30. Det var ingen kø i business skranken og vi fikk raskt utdelt BP og en lapp som gir oss lounge tilgang. Lite folk i sikkerhetskontrollen og vi går inn i loungen kl 19:13 Her er det et spiseområde Tv stue Og litt mer avslappende møbler Veldig lite folk ift areal, bak kamera på bilde av Tv stua er det en betjent bar. Eneste selvplukk er snack og kjeks Og suppe Vi får utdelt en meny når vi setter oss ned Vi bestiller salat til forrett Thai red curry og Feta paste til hovedrett Maten er veldig god. Bortom baren for etter middag for å ta bilde av utvalget Bestiller meg en Sugar & Caffeine, bartender tar seg god tid til å mikse drinken. Resultatet ble meget godt. Så bestilte vi oss litt dessert Gud bedre hvor gått begge smakte. Fikk servert en Timeless T7 også De som serverte maten kom også innom for å spørre om man trengte noe å drikke. Alt i alt var dette en veldig veldig bra lounge, kjipt at man ikke får tilgang hit når man flyr SAS fra JFK
Boarding startet når det skulle, og vi fant fram til vår plass på 1AB Velkomst drikke var vann eller appelsinjuice, amouse boushe ble også servert like etterpå Fikk dagens meny Og måtte velge hovedrett. Dessverre havnet vi langt bak i køen for take-off LOT kjører 2-2-2 i sin Dreamliner og er nok best egnet for 2 på tur. Vi får utdelt det vanlige man pleier å få på business flyvninger Nøtter og første glass bobler ble servert samtidig. Begge fikk samme forrett, selv om vi ikke sa hva vi ønsket. En salat kom også på matfatet Jr valgte kylling til hovedrett Og jeg valgte torsk Vi kryss smakte og begge var enige om at fisken var best. Dessert trallen kom Og de plukket div oster til oss Hele måltidet tok litt i overkant av 1 time og Cc fylte glasset stadig opp. De av dere som lurer på hvordan det går med den tommelen som fikk kjørt seg for 13 dager siden får en liten oppdatering her. Såret har grodd fint! Når man nå ser på vinkel og dybde, ser det ut som det var cut too the bone. Fortsatt spjelket i underkant, litt redd for at det kan revne igjen med for mye bøy. Etter middag var det på tide med en cowboystrekk. Klarte å dra i land litt over 3t søvn. Man lever kanskje ett litt for bekymringsløst liv eller kanskje det er motsatt! Hvis man våkner opp kl 04:43 Canada tid (10:43 Norge tid) og straks får servert et glass champagne Vel vel, måtte vente 1 time før frokosten ble servert Nå er det landing om ca 1 time. Jeg kommer ikke til å unngå LOT hvis de dukker opp som et alternativ på en bonusreise i fremtiden. God service, god mat, hardware i Dreamlineren er perfekt for 2 som reiser sammen.