Årets første trip report med SAS og Austrian Airlines i Business Class

Tråd i 'Reisebrev' startet av SVG_flyer, 10. juli 2018.

  1. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,149
    Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Hei folkens,

    da er det nesten klart for avreise i morgen (11//7) til Wien med SAS til København fra Stavanger og videre med Austrian Airlines. Her sitter jeg og ser allerede ved innsjekk at problemene starter, først blir vi flyttet fra 1A og 1C sete til 9B og 9C pga aircraft change virker det som. Jeg ringer til sas, og damen bak telefonen bekrefter mistanken, flyet A321 er det samme men bare en annen sete figurasjon. Ja ok sier jeg, takk for hjelpen og legger på. Jeg syns det er så j*vli surt at dem da ikke bare flytter en rad bakover alle sammen og ferdig med saken, men nei da dem plasserer folk slik dem vil.

    Neste problem starter videre med bagasje, og igjen ringer jeg til sas. På sas sin nettside står det 23kgx2 per person ved innsjekk, mens på min bestilling bestilt hos Lufthansa.com står det 32x2kg + 8kgx2 håndbagasje. Jeg spør fint damen over telefonen om at jeg har fått bekreftet at jeg har lovt til å ta med meg 2 stk kofferter med 32kg fra stavanger etter en samtale på flyplassen(SVG) hos widerøe/sas i forrige uke. Men nei, hun sier det er fortsatt 2x23kg, så hva gjør jeg? Noen som har hatt lignende situasjon? Austrian intra europa har jo 32x2kg selv om reisen er bestilt hos lufthansa, jeg legger til reservasjonen om hva som står der, kanskje noen igjen kjenner seg igjen i denne:

    Stavanger (SVG) - Copenhagen (CPH)

    2 pieces of hand luggage of max. 8 kg each

    2 pieces of checked baggage of max. 32kg each

    Copenhagen (CPH) - Vienna (VIE)

    2 pieces of hand luggage of max. 8 kg each

    2 pieces of checked baggage of max. 32kg each

    Jeg har også sølvkort hos SAS men vet ikke om jeg kan ta med meg en gratis koffert, noen som vet? eller er det bare når hele reisen er med SAS?

    Hvis noen lurer på noe, eller vet noe om bagasje som akkurat i dette tilfelle bare skriv, jeg skriver videre i morgen når reisen starter, bilder kommer også følg med videre.....
     
  2. furlong

    furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

    Innlegg:
    917
    Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis det er en gjennomgående billett, så har du 32x2. ( most signifikant carrier regel )
    I nesten alle tilfeller, så er ekspertisen høyere hos SAS/ WF på sola i forhold til 05400. Du trenger ikke å bekymre deg.


    Ekstra kolli på sølv gjelder kun for SK
     
    SVG_flyer liker dette
  3. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    714
    Likes mottatt:
    1,789
    Bonuspoeng:
    93
    Som nevnt over, most significant carrier er det man skal forholde seg til. Kan trygt si at det blir sendt mange kolli over 23 kilo på SK, ut fra TRD (arbeidsplass), også videre ut i verden med andre enn SK. Så her er det bare å innta roen og gjøre seg klar :)
     
    furlong liker dette
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Er enig med at billetten din (hos marketing carrier) viser det du har hele veien.

    Men kan noen forklare hvorfor Austrian i dette tilfellet skulle være most significant carrier?

    Dette er en rute innen IATA sub-area Europa og da sier boka first international carrier (felles regler for alle flyselskap). Unntaket blir om SVG-CPH er codeshare med OS/LH flight number.

    Ved stopover nullstilles ruta og regelen.

    Greit å vite til neste gang på forumet.
     
    Last edited: 11. juli 2018
    SVG_flyer liker dette
  5. furlong

    furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

    Innlegg:
    917
    Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    Du har helt rett. I hodet mitt skulle han videre med OS intercont. Jeg ser nå han skal til VIE.

    Uansett står det 32 kg i bestillingen, så er det gjeldende
     
  6. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,149
    Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    420B7F24-B70F-460B-8BE9-1E2C61A2317D.jpeg E652EB4B-D745-417A-A41E-852C5D1F7F84.jpeg 2BA34B96-4E39-4C3C-8418-6C512864613D.jpeg 2243914A-6923-46BE-80F3-5C5B5F1DFB81.jpeg 89C7519B-1A4B-4453-8A36-160D245ADA73.jpeg 108051C0-D00F-410D-8097-DD72C1A46961.jpeg C6ACBD40-FAC1-4BBF-AD4F-1E3185CB9A0E.jpeg 8CF1F1C1-D6B9-418C-85B5-92E865D10AE3.jpeg 40E2CB27-4C1C-4967-95FA-4DEB969ADA7B.jpeg 8E090236-B67D-48FB-91C1-34A1FA3528C4.jpeg 8FE9352B-F0C2-4ABC-B42A-7CA14D40D1CD.jpeg 9F734F0F-A1A2-43DC-B208-A1AF04AA8482.jpeg 835CEFEB-A652-4C1A-BCFD-26B066578BC8.jpeg 3D270A6B-DB89-41D9-8DED-ECCD71BA2CCC.jpeg 6239F4BB-14C4-4D65-BB09-BDA77720296E.jpeg 3FEB468E-4A45-4BCA-B797-D201A892EC8A.jpeg 763AF3D4-2F5A-4BFA-8776-E290C7AEA50F.jpeg F3D7BF71-87F5-406B-A748-8FEEC3C5148C.jpeg 99016987-0A7F-41A7-8FBE-35BD0709FA12.jpeg C06FDB80-E7BF-46E8-8488-83A0CFCEDAAB.jpeg 420B7F24-B70F-460B-8BE9-1E2C61A2317D.jpeg 420B7F24-B70F-460B-8BE9-1E2C61A2317D.jpeg Hei igjen folkens, jeg beklager at det ikke ble noen skriving eller bilder i går ved avreise, men det ble virkelig et stort mareritt. Avgang kl: 15:50 fra sola ble forsinket med halv time og vi tok av ca: 16:20 før vi landet ca: 17:20 med SK1877 i en A321 navn: Gunnhild Viking. Ved innsjekk var det bare en skranke åpen for (økonomi) passasjerer, men i sas plus/business/gull/diamant var det helt tomt ingen personell helt skuffende. Jeg kan ikke skjønne denne prosedyren hos SAS men det holder ikke mål i det hele tatt. Man forventer topp service men nei da her måtte man ta til economy køen. Etter en halv time ved bagasje skranken blir 4 kofferter taget med star alliance logo og priority tag, og sendt videre. Etter det går vi i sikkerhets kontrollen igjennom og mot flyet, her for vi beskjed om at flyet er forsinket i ca 30min, noe det ble. Etter avgang fra sola er vi mach høyde og servicen kan begynne, polar rull av reinsdyr, øl, ringi juice og kaffe. Litt snacks kommer også etterhvert, jeg må ærlig si den beste servicen på et SAS fly på lang tid, den svenske (pursheren) var meget snill og høflig og var innom et par ganger, alt i alt en meget bra tur. Før landing havnet vi i meget kraftig turbulens og det ble skikkelig heftig landing men kapteinen gjorde jobben sin. Ved ankomst i København problemer igjen, døren på flyet åpnet seg ikke og måtte vente i minst 20min før vi kom ut, siden vi da bare hadde 45min i København ble det ingen lounge besøk. Etter en kort tur på cph gikk vi rett på flyet til Wien, og det var helt fullt utenom 2 ledige seter i business. Turen med Austrian Airlines denne kvelden ble med en A320, en 10år gammel fugl. Service ombord var meget bra og i sær klasse, etter min mening kanskje den beste i europa men som sagt det er jo smak og behag. Bilder sier sitt. Det ble en kald øl og en bra kake og en varm lett middag av en pasta rett med brød. Kanskje noe større rett hadde vert bra, men det går bra. Vi landet presist på tiden, ved ankomst ventet vi på bagasje i en time men ingen bagasje, etter fram og tilbake for vi beskjed om at de ikke finner noe bagasje eller at ingen bagasje kom i det hele tatt med flyet vi kom med, så nå står vi fast i Wien uten noe ting og venter. Det kommer mer tekst etterhvert, bilder fra hele turen følger med:
     
  7. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,149
    Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    En liten upate om bagasje, vi får ikke bagasjen før i morgen kveld altså nesten 3 dager etter vår opprinnelige tur, og det betyr 3 dager forsinket ferie. Og jeg glemte å nevne, 32kgx2 kofferter fra stavanger er det som gjelder + 2x8kg håndbagasje, det ble tatt en telefon til lufthansa kontor før avgang i går kveld hos sas/widerøe kontor og det ble bekreftet av en agent at billetten vi hadde var full business class billett og tilgang til alt som måte være.
     
  8. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,149
    Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Det var gjennomgående billett :).
     
    RoadKing liker dette
  9. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,149
    Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    SAS flygningen til København var SK1877 mens fra København til Wien var helt ren OS304 nummer. Ikke noe codeshare i dette tilfellet, jeg booket billetten hos Lufthansa.com. Bare hos SAS.no opplever jeg codeshare flygninger, mens hos lufthansa føler jeg det er bare renne tall som LH eller OS.
     
    Edvard liker dette

Del denne siden