Østerrike strammer grepet

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av RoadKing, 08. juni 2020.

  1. RoadKing

    RoadKing Fastboende

    Innlegg:
    12,615
    Likes mottatt:
    23,781
    Bonuspoeng:
    293
  2. RoadKing

    RoadKing Fastboende

    Innlegg:
    12,615
    Likes mottatt:
    23,781
    Bonuspoeng:
    293
    Hva tenker folk, ser vi begynnelsen på alvorlige tilstramninger i flytrafikken eller blir det en flopp?
     
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    9,427
    Likes mottatt:
    40,826
    Bonuspoeng:
    293
    Østerrike ligger midt i Europa og du kan kjøre til «alle» destinasjoner innen en radius på 350 km på kortere tid enn det tar å fly .. nesten uansett ..
     
    Sunnfjordingen liker dette
  4. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Kaptein

    Innlegg:
    1,879
    Likes mottatt:
    5,843
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror ikke dette vil ha all verden å si. Ingen flyselskap tjener penger på billetter til 400 kroner og det kan være sundt for bransjen (og kanskje konsumentene) om prisen øker noe på de billigste billettene. Tog i Østerrike fungerer utmerket og selv jeg som er godt over gjennomsnittet glad i å fly ville valgt tog om det var et alternativ med kortere reisetid.
     
    Eddie47 liker dette
  5. Kortbanetraver

    Kortbanetraver EBD

    Innlegg:
    345
    Likes mottatt:
    397
    Bonuspoeng:
    63
    Myndighetene i Østerike uttalte jo nylig at Austrian skulle støttes fordi det var et viktig nettverksselskap i landet. Så at VIE ryker som hub pga. dette forslaget er vel tvilsomt? Forslaget blir vel uansett påklaget til EU av M.O.L & Co.

    Det blir vel nesten som om vi skulle hatt lyntog mellom TRD og OSL, og at samtlige ruter på det strekket ville bli forbudt.

    Mon tro hvordan dette påvirker feeder-fordeler som Austrian har hatt blant dem som starter reisen i Østerrike?
     
  6. RoadKing

    RoadKing Fastboende

    Innlegg:
    12,615
    Likes mottatt:
    23,781
    Bonuspoeng:
    293
    Just det, jeg har selv bodd i München og kjørt til bl.a. Dresden og Stuttgart hvor en tur på hhv 4 og 2,5 time ble til det dobbelte hvorav den ekstra tiden ble sittende i evighetskø på Autobahn.
    Eller toget til Salzburg hvor jeg måtte stå omtrent til grensa.
    Rett skal være rett, jeg ville nok fortsatt i dag tatt bil fra München til Stuttgart og kanskje tog med reservert sete til Dresden. Det er greie alternativ.
    Men at Østerrikerne vil regulere det? I min verden smaker dette av flisespikkeri og og styringskåthet.
    Det kommer helt sikkert til å bli en haug med gråsonetilfeller, hvem skal ta den tvisten?
     
  7. RoadKing

    RoadKing Fastboende

    Innlegg:
    12,615
    Likes mottatt:
    23,781
    Bonuspoeng:
    293
    Nye 1000 stillinger i transportministeriet i Wien. Arbeidsmarkedstiltak er det, de må jo ha stillinger til alle de som mister jobbene i flyselskapene :)
     
  8. RoadKing

    RoadKing Fastboende

    Innlegg:
    12,615
    Likes mottatt:
    23,781
    Bonuspoeng:
    293
    Det må du fortelle Michael O'Leary ;)
    Spøk til side, jeg er ikke uenig i at det vil være sunt med en minstepris. Men samtidig vil det bli et alvorlig inngrep i den frie konkurranse, undres hva Milton Friedmann ville nok hatt sitt å si om dette.
     
  9. RoadKing

    RoadKing Fastboende

    Innlegg:
    12,615
    Likes mottatt:
    23,781
    Bonuspoeng:
    293
    Så den der, en total støttepakke på $450 milliarder. Man gir med den ene og tar med den andre :)

    Tja, hvorfor skulle Lufthansa fortsette med hub i Wien når de ellers har 3 velfungerende hub'er i ZRH, MUC, FRA og vel kommer det nok en i Berlin og når de en vakker dag får den flyplassen operativ?

    Just det, og tenk deg da at f.eks SJ om noen år hadde blitt så store at de regjerte i Scan, med slike offentlige inngrep ville det blitt fint lite konkurranse, sikret meget god økonomi i SJ som da kunne kryssubsidiere strekninger hvor det er fri konkurranse.
    Nei, offentlig regulering fører sjeldent godt med seg, et bunnløst pengesluk blir større og i summa summarum ødelegger for den jevne borger.

    Se på den idealistiske reguleringen ifb med el biler, intensjonen var å fremme elektriske biler. Hva skjedde? Kaksene på Oslo vest kjører luksuslimousin i kollektivfeltet til jobb og 4.8 ltr turbo diesel med 4 hjulstrekk og egen vekt på 3,5 tonn ellers. Tilbake står den jevne mann i kø og sniffer eksos mens han lurer på hvordan han skal få med hele familien på hyttetur i sin lille Golf som mest sannsynlig kjører seg fast en kilometer fra hytta iallefall.

    Nei, offentlig regulering fører ingenting godt med seg.

    Det gir seg vel selv; Du har sett SAS flytte LH fra ARN og OSL til CPH, det er nok i noen grad kundegrunnlag, men flyplassavgiften teller nok mest.

    Hvorfor skal Lufthansa ha feedere fra BUD, PRG etc til VIE, når de kan sende dem til MUC hvis hensikten uansett er å komme til LAX?

    Det kan hende at man kommer til minnelighet at feedertrafikk blir unntatt, det skjer jo andre steder. Men da er man jo i gang med å uthule hele konseptet. Så blir det nok en vekst i offentlig sektor med meningsløse arbeidsplasser som har en hensikt, å strø sand i maskineriet.

    Nei offentlig regulering er ikke bra.

    Nuvel, ble mye politikk her. Jeg skal holde kjeft resten av dagen :eek:
     
  10. Kortbanetraver

    Kortbanetraver EBD

    Innlegg:
    345
    Likes mottatt:
    397
    Bonuspoeng:
    63
    Mja, er nok ikke helt enig i at det er så svart-hvitt. På mange områder er man jo helt avhengig av offentlig inngripen, f.eks. knyttet til det som kalles eksternaliteter, spesielt innenfor industri, skipsfart osv.

    Et helt fritt marked er fint på papiret, helt til faktorer som menneskelig grådighet, makt og midler kommer inn i bildet. Men det er en diskusjon vi ikke trenger å ta på et flyforum :D

    Tilbake til saken så fremstår vel dette som ren symbolpolitikk fra MDGs søsterparti i Østerrike. Og hvis EU sier nei til rent forbud, blir vel politikernes svar bare skyhøye avgifter på kun denne typen ruter. Tipper vi kommer til å se lignende forslag her hjemme på ruter som OSL - KRS osv. :rolleyes:
     
    RoadKing and OttoL like this.
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    3,996
    Likes mottatt:
    10,949
    Bonuspoeng:
    183
    Forstår det slik at du ikke er så glad i offentlige reguleringer :D
     
    RoadKing and holmen like this.
  12. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,380
    Likes mottatt:
    1,230
    Bonuspoeng:
    113
    [QUOTE="Tipper vi kommer til å se lignende forslag her hjemme på ruter som OSL - KRS osv. :rolleyes:[/QUOTE]

    Når en kan bruke kortere tid på alternative reisemåter enn fly er ikke dette noe stort problem. Det er raskere og mer fleksibelt å kjøre bil fra Oslo sentrum til en adresse i Gøteborg enn å skulle fly. Når det er firefelts helt til KRS blir det nok det samme der. Men det er vel kanskje ikke det MDG ønsker seg....
     
    RoadKing liker dette
  13. Kortbanetraver

    Kortbanetraver EBD

    Innlegg:
    345
    Likes mottatt:
    397
    Bonuspoeng:
    63
    Heldigvis er strekningen mellom Oslo og Kristiansand stort sett ferdigstilt mtp. firefelts nå, kun noen strekninger gjennom Agder/Telemark som gjenstår, mange av disse er allerede i byggefasen :D
     
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    9,427
    Likes mottatt:
    40,826
    Bonuspoeng:
    293
    I artikkelen på e24 står det at VIE skal være hub de neste ti årene når de får støtte av regjeringen:
    Samtidig kom også regjeringen i dag med en krisepakke til flyselskapet Austrian Airlines på 450 millioner dollar, skriver Reuters.

    150 av millionene er tilskudd, mens 300 millioner er et lån som går over seks år, hvor staten garanterer for 90 prosent.

    Avtalen betyr ikke at staten blir aksjonær i det Lufthansa-eide selskapet, men har blant fått på plass en avtale på at Vienna vil forbli en hub for selskapet de neste ti årene.
     
  15. jgroneng

    jgroneng Veteran

    Innlegg:
    4,502
    Likes mottatt:
    12,962
    Bonuspoeng:
    183
    Stort sett ferdigstilt??? Av de 314 km Oslo - Kristiansand, så gjenstår ca 92km som ikke er 4-felts vei, så det endel stein som skal flyttes før de er ferdige.


    Strekninger som gjenstår:
    Langangen - Rugtvedt (16,5km); kontraktssignering i des 2020
    (Her er 2 tunneler ferdigbygd, som ble gjort parallelt med de omfattende tunnelrehabiliteringene i området.)

    Dørdal - Tvedestrand (ca 55km); reguleringsplanleggingen for deler av strekningen starter høsten 2020

    Arendal - Grimstad (ca 20km); Høsten 2020 starter Nye Veier et samarbeid med Arendal og Grimstad kommuner om en verdiøkningsprosess for å muliggjøre prioritering av utbygging av nye E18 Arendal-Grimstad.

    Kilde: https://www.nyeveier.no
     
  16. Kortbanetraver

    Kortbanetraver EBD

    Innlegg:
    345
    Likes mottatt:
    397
    Bonuspoeng:
    63
    Kunne kanskje ordlagt meg litt annerledes, men 70% er nå ganske bra tenker jeg da. Spesielt mtp. at det ikke er altfor mange år siden man måtte kjøre melkeruta mellom Drammen og Porsgrunn på gamle E18. Poenget mitt var at prosessen knyttet til de resterende 30% har kommet såpass langt at det skal godt gjøres at MDG klarer å sette kjepper i hjulene - selv med et eventuelt brakvalg neste år! :)

    På enkelte deler av de gjenværende strekningene er det jo også gjort en del fysisk arbeid, se f.eks. på løpene på hver sin side av den nye Grenlandsbrua - selv om brua i seg selv er et godt stykke frem i tid.
     
  17. jgroneng

    jgroneng Veteran

    Innlegg:
    4,502
    Likes mottatt:
    12,962
    Bonuspoeng:
    183
    Noen kan synes at 70% er bra, jeg synes det er helt elendig!

    Når de på de 7km mellom Bommestad og Sky brukte over 4 år på å sprenge 2 tunneler og støpe en bru. Så er jeg ikke så optimistisk med ny bru over Langangen og Brevik. Dette kommer til å ta tid.

    Ikke så lenge siden, 1995 er jo omtrent som i går :)

    Ja, digger å kjøre forbi der og se på bortkastet arbeid ... Når de kommer i drift, så må de sikkert oppgraderes for minst like mye penger brukt til nå, og minst like lang tid.
     
  18. Kortbanetraver

    Kortbanetraver EBD

    Innlegg:
    345
    Likes mottatt:
    397
    Bonuspoeng:
    63
    Rolig nå, hele den strekningen sto ikke ferdig i 1995. Det er f.eks. ikke mange år siden strekningen mellom Langangen og Larvik Nord sto ferdig. Men nå er vi på ville veier ifht. diskusjonen om VIE og Østerrike :D
     
    RoadKing liker dette
  19. jgroneng

    jgroneng Veteran

    Innlegg:
    4,502
    Likes mottatt:
    12,962
    Bonuspoeng:
    183
    Poenget var da at de påbegynte E18 fire-felt fra Drammen i 1993, og første strekning sto ferdig i 1995. Og mange år etter det, så ble det satt opp en bru til over Drammenselva.

    Og ja, det er fremdeles melkerute (dvs ikke 4-feltsvei) på hele strekningen mellom Drammen og Porsgrunn.

    Sky (Larvik Nord)-Langangen() sto ferdig i 2012.

    Så jeg er helt rolig! Har hatt mange år i kø på E18 på å roe ned :)
     
    Last edited: 09. juni 2020
  20. Kortbanetraver

    Kortbanetraver EBD

    Innlegg:
    345
    Likes mottatt:
    397
    Bonuspoeng:
    63
    Tilbake til VIE så kommer det frem følgende (Reuters) angående avtalen med Lufthansa og myndighetene:

     

Del denne siden