13 uker på reis, open jaw og CT. Hvordan ville din liste vært?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av flying_all, 16. sept 2017.

1. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Hei,

Har et spennende prosjekt på gang men er usikker på hva jeg skal gå for. Vi er to stk som skal være borte fra 3 januar til 4 april 2018 (altså 13 uker). Har 1 CT og ønsker open jaw. Målet er Asia og Oceania :)

SPM:
    1. Hva ville vært det beste alternativet her viss man skal få besøkt flest mulig land i Asia/Oceania? Open jaw i Asia eller Sydney/Auckland?
    2. Hadde du foretrukket mange land eller veldig god tid på hvert sted?
    3. Morro om folk hadde satt opp sin liste på hvor de ville reist i 13 uker :cool:

Tenkte noe slikt. Å starte Nord i Asia og reise nedover:
    CT til Asia: OSL-FRA-ICN-KOR
    CT hjem til Europa: SIN-MUC/FRA-OSL

1. Koror/Palau,
    2. Mikronesia,
    3. Filippinene (1 uke),
    4. Taiwan/taipei,
    5. Vietnam
    6. Laos,
    7. Kambodsja,
    8. Myanmar,
    9. Indonesia (Jakarta), (innom Øst-Timor)

10. Australia (Perth, Sydney, Melbourne, Adelaide) (2 uker),
    11. New Zealand (Auckland, Wellington m.m) (1 uke),
    12. Fiji (1 uke), der etter Fiji Airways ut til de forskjellige øyene:
    13. Tonga,
    14. Niue,
    15. Samoa,
    16. Cook Island,

Har vært i følgende land I fjerne østen: Kina, Korea, Japan, Hong Kong, Thailand, Malaysia, Singapore, Indonesia/Bali.

Edvard liker dette
  2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville nok tatt CT helt til Mikronesia.
    Er svært dyrt å fly ut dit, så skal du dekke begge med løse billetter blir det dyrt..

Ellers liker jeg ideen på en slik reise. Jeg ville nok krysset av så mange land som mulig fra lista. Men jeg er notorisk rastløs og samler på land så er kanskje ikke rette personen å spørre.. Dog synes jeg etterhvert at det er greit å ha et par dager i hvert land, i alle fall på en så lang tur..

Og jeg gleder meg stort til å se reisebrevet :)

3. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som du er veldig glad i øyer, kokosnøtter og beach. For meg blir det same-same og fort kjedelig. Det er begrenset hvor mange parasolldrinker og Instagrambilder med palmer og hvit sand som er moro. Det er kulturelle forskjeller på destinasjonene, men jeg føler alle mindre øysamfunn oppleves forholdsvis like.

Jeg ville kun booket de Interkontinentale billettene med dato og kjøpt alle andre flybilletter på sparket, gjerne enveis. Da har dere god fleksibilitet underveis.

Last edited: 16. sept 2017
    Henrik and flying_all like this.
  4. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Høres ut som en dyr tur så her er mitt eneste råd. Betal med Amex så har du ny CT når turen er ferdig.

PS pass på at din reiseforsikring dekker en reise som varer så lenge. De fleste dekker kun 3 måneder så kan være lurt å vurdere om det lønner seg å kutte reisen med en dag.

flying_all and chrt like this.
  5. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Ett veldig godt råd. Mange som har gått på en skikkelig smell der.

flying_all and Fredrik81 like this.
  6. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Mange her som drar på reiser over 90 dager og baserer seg på reiseforsikring via et kredittkort? De trip reportene har jeg gått glipp av. Anyway; les vilkårene (den fete PDF-lefsa) godt.

7. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke her kanskje, men det har vært mange tilfeller der folk "flytter" til utlandet for perioder og tror de er dekket av reiseforsikringen i de 4-5 månede de er i Thailand osv. Tror faktisk det er så idiotisk at flere av reiseforsikringene nekter å utbetale om hensikten med reisen er å vare lengre en 3måneder/90 dager, selv om når uhellet inntreffer så er kan ikke i nærheten av å ha vært utelands mer en 90 dager.

8. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    he-he, nei heldigvis ikke må man si. Men man leser jo stadig i media om folk som blir alvorlig syke utenlands og hverken får adekvat helsepleie (om noe i det hele tatt) eller hjemreise for å få pleie her.

Edvard liker dette
  9. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,894
    Bonuspoeng:
    183
    Man kan fint være borte lengre enn 90 dager om man kontakter forsikringsselskapet på forhånd og kjøper en forlengelse. Regn med en dagspris på 65-80kr ut i fra alder og kundeforhold :)

Edvard and Upsaker like this.
  10. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,342
    Bonuspoeng:
    113
    Fiji og Tonga! To tomler opp. Masse å finne på om dere er glad i dykking! Fjellturer mulig på flere øyer i Fiji. Veldig gode fiskemuligheter både etter stort og smått. Fiji er et veldig godt utgangspunkt for videre flyvninger til øyene rundt.

11. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er sant som du skriver, noen forsikringsselskap vil kanskje la deg utvide forsikringen. Og noen forsikringer startet på 30/45/60 dager som utgangspunkt. Og ved å forlenge lengden på reisen kan vilkårene også være dårligere i mange tilfeller. Poenget mitt var siden man skal på en så lang reise så bør man se hva reiseforsikringen sier om lengde på reise som dekkes av forsikringen. Og tror man skal være heldig om man slipper unna med 80kr for å utvide med en dag, eks fra 90 til 91 dager. Mange belager seg også på forsikring gjennom kredittkort, jobb eller fagforening og da er det kanskje billiger og lettere å avkorte reisen med en dag en å utvide reiseforsikringen.

12. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,894
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg som misforsto deg, det er absolutt lurt :) Ved forlengelse blir ikke vilkårene dårligere (jobber innen forsikring) :)

13. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Fra tråden insideflyer.no/forums/reiseforsikring-som-statsløs

Generell info om forlengelse av reiseforsikring:

Om du vil utvide helårs reiseforsikring eller kredittkortforsikringen utover normal reisetid (45-90 dager) så har jeg innhentet tilbud fra alle på markedet. Med mindre du har en spesiell avtale, så kommer Gouda (Gjensidige) overlegent best ut på pris.

Du kan aktivere denne forsikringen fra utlandet om du har en utgående avtale med annen leverandør.

Merk at minimum utvidelse normalt er tilsvarende din eksisterende forsikring. Så om du ber om utvidelse på en 45-dagers forsikring fra Europeiske så vil de tilby fra 45 dager.

Dvs. at dersom du trenger én uke eller to ekstra så kan det være greit å ta det med leverandøren du har aktiv.

Det er vanligvis 7 dagers karantene om din tidligere reiseforsikring har gått ut og dersom du returnerer før tiden til Norge så refunderes differanse.

Forsikringsselskapene sier de kun kan utvide en reise én gang, men i praksis så kan dette gjøres flere ganger så lenge du tar kontakt og betaler før expiry.

På dekning så finner jeg Eurocard/Amex Platinum, Europeiske Super og Gouda etc. forholdsvis like – på de viktige punktene er det lite som skiller.

Prisingen selskapene oppgir på forlengelse er fra 60 NOK/dagen og oppover, den øker progressivt med lengde på opphold i utlandet. Noen ganger vil det være en lavere kostnad å fly innom Norge et døgn fremfor å betale en utvidelse.

/Skill gjerne Forsikringsdiskusjon ut i egen tråd så @flying_all får ha loffeturen i fred.

14. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er mulig det gjeller hos dere, men som du sikkert vet så er ikke en forsikring like hos alle aktører tryg gir ikke samme vilkårene. Enkelte reiseforsikring kan ikke forlenges, selv om de aller fleste tilbyr dette.
    http://www.tryg.no/a-z/utvidelse-reiseforsikring.html

Last edited: 17. sept 2017
  15. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for alle svar og gode råd, alle sammen!

@Are samler også på land, er grunnen til at jeg skal innom "så mange land" på den tiden, helst ennå flere..

@bighc Ja, Fiji og Tonga er viktigst av de små øyene å få med seg når man først er der nede.

Noen som har erfaring med å booke flybilletter ganske nært avgang i Asia? Tenker kanskje om jeg bare skal booke billett til Asia og en returbillett, for å så booke resten etterhvert der borte, eller blir det veldig dyrt? :):)

(flyr ikke med "jalla-selskaper" som SpiceJet, Scoot, NokAir, LionAir, Jetstar you name it).

16. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,093
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har flydd forholdsvis mye med lavprisselskapene i Asia og de er prima for bestilling tett opp mot avreise og på korte turer. Funker fjell og har sjeldent sett priser på mer enn 100 USD for énveis på ruter mellom 1-3 timer på cirka 24 timers varsel. Betydelig dyrere på legacy og flag carriers.

Ellers er jeg enig med @Edvard sitt tips over. Bestill tur til et sentralt sted innenfor rammene dine, spikre langdistanse mellom kontinentene og ta resten på sparket etter dagsform og etterhvert som ønskene endrer seg.

Min personlige preferanse er å ha lengre tid i hvert land heller enn å haste seg gjennom mange for å krysse de av listen. Ta deg tid til å oppleve lokalkulturen og bli kjent med nabolagene du bor i. Møt nye og interessante mennesker - dra på lokale arrangementer med de som bor i byen. Et perfekt tips her (og også veldig bra for en date hjemme i Norge) er å registrere seg hos Sofar Sounds og få med deg en annerledes intimkonsert i noens stue.

Edvard, flying_all and Fredrik81 like this.
  17. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Om du vil unngå LCC i Asia/Oceania så flagrer tusenlappene fort (i 10X stil). Husk at sikkerheten er like god og du kan kjøpe opp valgfrie tjenester slik at opplevelsen blir ganske lik en legacy carrier. Dere får også mer fleksibilitet på tidspunkt og rutevalg.

Sjekk muligheten for Air Passes type Air New Zealand Explorer (Qantas har for domestic), Star Alliance Circle Pacific, SQ Visit Australia, Fiji Bula etc.

Vurder også om RTW-billett kan være vel så bra som å bruke en CT, siden dere skal innom mange steder og øst over Date Line.

https://www.travelnation.co.uk/roun...tralasia-and-south-pacific-multi-stop-flights

Insomnia4u liker dette

Del denne siden