https://www.aftenposten.no/reise/Da...eidet-gratende-gjennom-hele-flyet-12212b.html Dette er på nivå med United Airlines. Hvor er gangsynet hos ansvarlig ansatt i SAS som kaster av mindreårige i et annet land? Snacky
De tre siste avsnittene med uttalelser fra informasjonssjefen i SAS er jo verdt en studie i seg selv. Uavhengig av om dette hadde vært en alvorlig sak eller en agurk så klarer han egenhendig her å snakke seg ut på jordet... "Jeg vil beklage håndteringen av denne situasjonen. Vi skal ta til oss kritikk der denne er berettiget, sier han og legger til at SAS ikke har klager i Transportklagenemnda som berører disse problemstillingene." Les: Vi beklager egentlig ikke, og vi har ikke blitt dømt for noe, så da kan ikke noe beklagelig ha skjedd... Vi i flybransjen tar kun selvkritikk om vi kan bli dømt for noe "Johansen mener foreldre ikke skal vegre seg for å sende barna alene på flytur, og påpeker at de tilbyr assistanseordninger – ikke bare til barn under tolv år som reiser alene." Les: skal en 15-åring ut og reise sammen med laget sitt og treneren må det bestilles assistanse, ellers bryr vi ikke oss om at det er snakk om en mindreårig... Og er det ikke korrekt det forbrukerrådet sier om at en først skal tilby kompensasjon og spørre om frivillige før man kaster av folk? For skal en tolke SAS her så er det bare tull og man kan gjøre hva man vil bare man gir ungene litt penger etterpå...
Overbookinger er uansett ikkje artigt, og når ein må "dra" ufrivillige folk av flyet(uavhengig av alder, som gjer dette så umåteleg mykje verre), så bør ein vel kunne sjå at det er er ekstra dårleg PR(som om ikkje SAS har fylt opp kontoen sin frå før om dagen) Ein burde vel ha lært frå USA, og tilby så mykje pengar, at det blir kamp om å bli att. Er jo nokon som gjer alt for nokre poeng også har eg hørt...
Det er skremmende hvordan prosedyrer tar over og hindrer folk i å tenke selv. Når to stykker tilbyr seg å gå av flyet men det likevel ikke blir godtatt, er det rett og slett vanskelig å skjønne hva som skjer. De hadde kanskje aldri lasta bagasjen hennes og ville nødig lete etter noen andres?
Er det mulig? Og dette pjattet Knut Morten Johansen er jo rett og slett så på jordet at man ikke skulle tro at det går an.
Kan det ha noe med hvordan straffe-/belønningssystemet til de ansatte i SAS fungerer? Det er oftest en grunn til at folk tar dårlige beslutninger. Om noen må ta konsekvensen av forsinkelsen ved å finne baggasje til et annet pax osv er det grunn nok til å få skylapper. Et ord som ødelgger for folk: Stress... Folk er som regel ikke idioter. Det er systemet som ødlegger Uttalselsen fra SAS i avisen er uansett under pari
Tror Knut Morten Johansen må trekke ut ørepluggene, skru av rockemusikken og sette på en sang av Elton John som han kan lære litt av. Sorry seems to be the hardest word, f.eks.... Det han serverte der kunne SAS fått dobbelt så ydmykt og for halve lønna av meg.
For ikke å snakke om følgende uttalelse der han omtrent skylder på passasjeren for å ikke ha kjøpt ungdomsbilletter. Som om det alltid er tilgjengelig. "Han påpeker at situasjonen kunne vært løst enklere på et tidlig stadium dersom 15-åringen hadde hatt ungdomsbillett – fordi personalet som ikke nødvendigvis ser vedkommende tidlig i prosessen, da ville sett fødselsdatoen hennes" Dette er så utrolig dårlig av SAS, først når noen på gate og personale ombord tydeligvis får hjernesvikt og ikke skjønner at man ikke kaster ut en mindreårig jente og deretter en PR ansvarlig som roter det enda mer til ved å inrømme omtrent null skyld.
At voksne mennesker selv ikke skjønner at det er en voksen som må av flyet, og ikke en 15åring alene, er jo til å klø seg i hodet over. Dette var vel såvidt jeg forstod på Billund til CPH. Der flyr det stort sett bare sånne små maskiner fra et selskap på lisens for SAS. Tror også ground handling er satt bort, og de har ikke kontrakt med loungen som alle andre har kontrakt med. Det er eneste stedet jeg har opplevd at de to ganger måtte ta en håndsopprekning med navneliste på hele flyet, som ble tatt over mikrofonen, fordi de hadde klart å telle feil ved boarding. Så, her er det kanskje SAS som ikke har helt god kvalitetskontroll på de som utfører arbeidet for dem?
Jeg vil medgive at han nok har haft det ekstra svært her i sommer. Masser af problemer, en SAS top der gemmer sig for pressen og nogle ekstra grimme sager som disse to med børn der bliver smidt af. Hans udtalelser i denne sag synes jeg tydeligt viser at han trænger til en god lang sommerferie.
Ikke helt enig...Det er jobben hans, og han er ikke så stresset at han i dette tilfellet ikke kan gjøre "the textbook play". Han kunne fint gjort en bedre jobb og vist litt initiativ mtp kundeservice. Ingen bortforklaringer, legge seg helt paddeflat på vegne av selskapet. I dette tilfellet kunne man faktisk også forsvart at crew ble thrown under the bus til en viss grad og sagt at dette var en dårlig vurdering av dem (spesielt når andre volounteered). Han kunne f eks sagt at vi tar kontakt og tilbyr så klart å betale leiebilen treneren måtte ordne, standard-kompensasjonen samt litt til. De sier jo de bruker I(billige) ungdomsbilletter for å bygge lojalitet. Kjenner faktisk treneren fra artikkelen, og han er en prinsippfast mann. Godt mulig de nå mister hele laget som kunder til neste gang de skal på cup, evt i fremtiden også. River jo ned alt av lojalitet på 10-15stk + foreldre og evt klubb som skjemst av slik kundebehandling. Godt mulig det er glemt til neste års cup, men regner med de nå tenker når de hører SAS at åja, det er de rasshølene det. Regner med det ikke er der selskapet vil være.
You reap what you sow, you only get what you give. Det er vel eit døme på at ein feil utløyser ein anna. Eg kan ikkje skjøne at ein på nokon som helst måte kan antyde at det kan vera gjort noko feil frå den 15år gamle jenta. Då får SAS slutte å selge voksenbilletter til 15 åringer, og gjera det enklare å bestille både voksen, born og ungdomsbilletter saman. Det ordnar seg for slike som oss, men me meiner vel alle det samme om SAS IT!
Gadd ikke nevne ungdomsbillett-utspillet engang, det var jo så dumt at det halve kunne vært nok... Booket en venninnetur for en bekjent og er 100% sikker på at disse gjorde det på samme måte for å spare penger og holde utgiftene til cupen nede. Du får jo ikke noen særlig god pris på gruppereise ser jeg for meg (har dog aldri prøvd, skal jeg være ærlig). Skjer ofte med slike turneringer at noen melder seg på tidlig og andre sent. De har jo så klart kjøpt opp ungdomsbilletter frem til det ikke var flere å få tak i, og så kjøpt voksenbilletter til de resterende pga manglende ungdomsbilletter. Jeg booket til 6 stk, 5 ungdomsbilletter tilgjengelig ene veien, ingen på returen. Da ble det 5 ungdomsbilletter og 1 voksenbillett og sistemann fikk egen PNR og billett, akkurt som her. Dette må jo en kommunikasjonssjef vite om sitt eget bestillingssystem.
Helt enig at håndteringen er håpløs når de plukker ut en 15 åring som reiser alene - det burde kunne finne andre alenereisende å ta ut. .....men samtidig så viser jo dette at hvis man reiser som gruppe så bør man booke en gruppereise (eller en familie bør booke sammen på samme PNR hvis de vil reise sammen) - ja det er dyrere - men da får du sikkerheten for at alle får reise sammen.
Gruppereise gir en ørliten rabatt, det som er hovedfordelen er at du kan flekse ganske nært opp til avreise med deltagere uten ekstra kostnad. Iallefall var det slik.