Hei folkens, tenkte å dele med dere 2 merkelige situasjoner som jeg opplevde med SAS den siste uken. Vet ikke om noen av dere har opplevd lignende. Første hendelse: bestilte en tur/retur billett fra Stavanger via København til Gøteborg og samme vei tilbake (familie medlem). Retur flygningen mellom Gøteborg og København blir kansellert, og de booker om denne personen til en annen flygning samme dag men med layover på 8 timer. Jeg ringte SAS en dag etter og sa at det ikke passer med 8 timer i København og at det ikke er mulig pga hennes alder og det blir for mye venting. På nedsiden til SAS på bonus billetter finnes det ingen ledige seter (denne uken) som jeg kan bestille (når jeg sjekket). En svensk eldre kar tar telefonen, jeg forklarer situasjonen, endring denne datoen og at hun er en eldre dame. Svensken sjekker hele greia. Jeg sier at jeg prøvde å finne noe ledig en annen dag, og at hun trenger mindre ventetid i København. Svensken blir stille 1 minutt før han sier: jeg låser opp systemet, hvilken dag vil du ha? jeg spør tilbake: men jeg fant ingenting ledig denne uken til den samme poeng summen som jeg bestilte for, alt er over 50 000 poeng ved endring. Han smiler tilbake og sier, dont worry alt er under kontroll hvilken dag skal vi velge. Jeg valgte tirsdag (i morgen) siden det var kortest mulig transfer, 2 minutter senere er billettene klare. Spørsmålet mitt er, er dette normalt at de bare låser opp slikt ut av ingenting eller er det personer inne hos SAS som faktisk har mer tilgang enn andre agenter? jeg har aldri tidligere opplevd dette, men bare hørt at noen gull/diamant medlemmer har fått til. Jeg er bare EBS. Andre hendelse: En kollega med Pandion status bestiller en reise til søskenbarnet mitt fra Chicago-København-Stavanger, og retur Munchen-Købehavn-Chicago, hele reisen med SAS. For noen uker siden tilbake blir Munchen-København kansellert. Jeg ringer SAS flere ganger, og ber de se på reisen. Alle agenter kommer til at han må reise med SAS flyet dagen før mellom MUC og CPH for å rekke Chicago flyet dagen etter. Jeg spør fint om de kan booke han om til Lufthansa fly som går samme dag bare 1 time senere enn den opprinnelige reisen. Layover i CPH er på 4 timer, så det skulle gå fint. Agentene jeg snakket med ville ikke diskutere det en gang, han måtte reise slik og betale Hotel selv (i følge dem). Fredag ettermiddag forrige uke jeg ringer SAS igjen, venter 2 timer i kø, og langt på overtid etter stengetid, plutselig svarer en svenske igjen. Og det var en kul svenske, jeg forklarer han problem stillingen og sier at han som skal reise må komme hjem denne dagen. Jeg har prøvd å booke til LH flyet sier jeg, men det var ingen som ville hjelpe. Svensken blir stille noen minutter, før han sier: jaa, men dette skal vi få til. Jeg kan booke han om til Austrian Airlines via Wien i Business bare at flyet går litt tidligere. Jeg sier tilbake, seriøst? Han bare jada selvfølgelig, passer dette? ja svarer jeg tilbake. 5 minutter senere billetten er endret med Austrian i retur. Jeg takker så mye og svensken bare smiler og ønsker en god helg tilbake. Igjen er spørsmålet, det virker som om enten så møter du på rett person til rett tid eller så har noen mer kompetanse enn andre når man ringer inn, eller er det ren flaks? Ingen ekstra poeng ble trukket ifra eller skatter måtte betales. (60 000 poeng bare) med SAS mastercard tilbudet. Men jeg lurer litt også på om det at (kompisen sin status som Pandion også hadde en betydning?) Noen som har vært borti det samme tidligere?
Det har mye å si hvem du treffer. Det har vi her på forumet mange eksempler på i forskjellige variasjoner. Så lenge vedkommende med pandion selv ikke reiser kan jeg ikke se at det skulle gjøre noen forskjell. Med mindre billetten er bestilt manuelt og merknad lagt inn på billetten så er det vel ingenting som sier at bestiller har den og den statusen. Det er gledelig at der ordnet seg, men samtidig trist at resultatet er så tilfeldig.
Skal ikke se bort fra at man treffer på litt mer imøtekommende personale om man taster inn et Pandion-nummer i starten av samtalen. Når det er sagt er ombooking til *A-partnere helt i henhold til hva man burde kunne forvente når SAS kansellerer flyvninger, uavhengig av status. Mitt inntrykk er at SAS generelt er veldig fleksible rundt åpning av bonusseter på egne flyvninger så fort man har fått en ufrivillig endring.
Som påpekt over, avhenger mye av den såkalte agentruletten. Er man heldig å treffer på en kompetent og, fremfor alt, samarbeidsvilig agent, så er det utrolig hva de kan få til. Det er mulig det er lettere for gull- og diamantkunder (men da igjen: det skulle bare mangle), men selv som statuskunde opplevde jeg i pre-coviddager at det var langt mer service og velvillighet å hente når man ringte Tallinn etter at svenskene stengte SAS-telefonen kl. 19. Nå er Tallinn borte, men heldigvis har man stadig dansk gull/diamantmail. Generelt tror jeg alle agenter, i alle fall med tillatelse fra supervisor, har adgang til å "låse opp" systemet, d.v.s. frigjøre seter, ombooke etc. Men man blir fullstendig avhengig av den enkelte agents velvilje. Som diamantkunde i 2015 opplevde jeg å av flere agenter bli nektet ombooking etter at SAS kansellerte en flight fra EWR og ga meg en helvetes re-routing for å komme til ORD (og nesten 20 timer lengre reisetid med på kjøpet), mens Tallinn flere ganger åpnet både to og tre bonusseter på forskjellige SAS-flighter for å få kabalen min til å gå opp.
Ny oppdatering. Reisen mellom Muc-Wien-Chicago måtte endres i dag pga restriksjoenr av Covid-19, jeg låner eb nummer til pandion vennen og ringer SAS nummeret. 20 sec senere svarer en svenske (det MÅ være Pandion statusen som trigerer dem tenker jeg), jeg forklarer at personen som skal reise til Chicago den 15 september ikke får reist fra Muc likevel og må returnere fra Stavanger neste uke, svensk sier gi meg 1 minutt og det blir stille i bare 30 sec. Så sier han: du har: SWISS, Lufthansa, Turkish, LOT, United og Austrian alle i C, du velger rute sa han smilende. Jeg sier tilbake: jeg vil fly SAS hjem også den 9. 2 min senere er billetten ferdig klar, han ønsker god tur og velkommen igjen. Jeg har på følelsen at Pandion statusen spiller stort inn her, 20 sec før noen tar opp telefonen er ny rekord (i denne tiden her), ellers er det alltid mellom 1-2 timer venting med sølvkort status. Og at man får velge og vrake så mye man vil er jo ekstra ordinært, ikke så ofte en agent sier velg selv.
God morgen folkens, er det noen som ønsker noen bilder og kort trip report fra turen Chicago-cph-Stavanger forrige uke? Han som reiste i C sa at han kunne fortelle meg om turen og hadde visst tatt noen bilder bort over her. Vet ikke om det er mulig å laste opp korte videoer også?
Ja, takk! Vi er sultefora! Dette er vel ikke mulig, men link til YouTube eller Dropbox-mappe (eller en eller annen skytjeneste) er vel mulig. Om ikke greier vi vel oss ganske fint med 'bare' tekst og bilder
Har alltid opplevd som diamant at de ordner det jeg vil ha når SAS har en kansellering men jeg har ikke spurt om andre selskap. Jeg har bare tatt en ekstra dag eller noe sånt. Da har de alltid rebooket meg uansett om det er ledige bonusbilletter eller ikke. Og jeg mener faktisk at det er de pålagt å gjøre etter EU261. Uavhengig av det så drømmer jeg om å få Pandeon en dag bare for å oppleve hva som skjer da
Hei, jeg merket at stemningen ble helt annerledes da svensken tok opp telefonen, her var det bare velge og vrake .
Wow, du er ikke dum gitt. Men dette er jo noe "alle" vet. Pandion går foran diamant som igjen går foran gull som så går foran sølv og alle andre. Det er derfor du taster inn EB-nummeret.
Ringte to ganger i kveld. Begge gangene fikk jeg svar i løpet av sekunder etter inntasting av medlemsnummer. Betyr det at alle trofaste medlemmer på IF endelig har fått Pandion status som fortjent? Der var vel på tide at ledelsen her fikk ordnet det.