3 uker i Japan - det "ultimate" reisebrevet?

Tråd i 'Reisebrev' startet av cuivien, 11. juni 2024.

  1. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    907
    Bonuspoeng:
    93
    Tråd som forberedelse.

    Avreise: mandag 17.juni
    Hjemreise: fredag 5.juli

    Lang historie kort;
    • Har bodd 3 år i Japan
    • Snakker språket
    • Vært der 10+ ganger utenom perioden jeg bodde der
    • Siste tur 2018
    • Hadde egentlig planer om den "ultimate" turen under OL i 2020, hadde booket restauranter, fikset billetter til både OL og andre opplevelser, m.m.
    • Dette er en 4 dager kortere versjon av turen som skulle vært, men som røk pga covid

    Dette kommer til å bli litt annerledes enn de ordinære "turist"-reisebrevene, da jeg og samboeren skal innom masse små lokale steder som jeg kjenner fra før heller enn toppstatus Hilton og sushi :p

    Overordnet reiserute/steder vi skal innom:
    1. Tokyo
    2. Kamakura
    3. Hakone
    4. Kyoto
    5. Nara
    6. Kobe
    7. Hiroshima
    8. Osaka
    9. Tokyo
     
  2. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    907
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ikke for meg at det blir verdens mest omfangsrike post angående fly og lounge. Har brukt en god bunch av poengene jeg hadde på å booke SAS Plus t/r, men også lagt inn bud på upgrade til business.

    Vi får se hva bolaget sier om oppgradering, men går det bra begge veiene så ender vi med t/r Oslo-Tokyo business for ca 175-185.000 poeng pr pers
     
    Last edited: 11. juni 2024
  3. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    907
    Bonuspoeng:
    93
    Dunker inn en liten post her om hvorfor jeg drar nå, i månedsskiftet juni/juli, og når jeg eventuelt ellers ville anbefalt folk å reise.

    Hvis man ser på flertallet av reiser til Japan, så sikter folk på sakura (kirsebærtreet) sin ikoniske blomstring.
    [​IMG]

    Siden Japan på en måte ligner Norge, det er et langt og tynt land der klimaet varierer utfra om man er i nord, sør, øst eller vest, så varierer også blomstringen.
    I sør, typisk rundt Fukuoka, så starter ofte blomstringen i slutten av mars, mens de nordlige regionene inkl. Hokkaido tidvis ikke ser mankai (dvs full blomstring) før i midten av mai. Dette er imidlertid som alt annet en sannhet med modifikasjoner, da klimaendringene har skjøvet blomstringen tidligere og tidligere sett opp mot for 50 eller 100 år siden.

    Nordmenn som er naturlig tilvendt europeisk klima, pleier å unngå sommeren i Asia, da det er varmt og klamt. Det er imidlertid først og fremst midten av juli og august som er verst, mens juni og frem til rundt 10.juli kalles tsuyu eller regntiden. Regntid er dog ikke all rain all the time, men mer at man har vekslende perioder med sol, overskyet, og regn. Hvis det regner, så regner det skitmye en time eller tre, også klarner det opp igjen. Eksempel på dette er førstkommende søndag (16.06), hvor det skal komme ~30mm regn på natten, men være sol og lettskyet resten av dagen. Temperaturen i juni er også som en litt varm norsk sommer, 25-30 grader, mens det i juli/august kan være ukesvis hvor temperaturen sjelden bikker under 30 selv på kveldene, og med 70+% luftfuktighet. Juli/august er også tyfon-sesong :S

    Personlig elsker jeg mai i Japan, men klarer omtrent aldri å få fri fra jobb, da vi pleier å være fullbooket og mer til. Juni derimot, er enklere, særlig hvis man skyver noen prosjekter litt og har en diger fleksitid-konto som bør brukes opp. Så, hvis man legger inn litt toleranse for at man kan bli våt, så er egentlig juni en bra tid å reise på.
     
    Last edited: 12. juni 2024
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,117
    Likes mottatt:
    58,859
    Bonuspoeng:
    293
    Dette regner jeg med at blir bra!
    Kan bruke som oppslagsverk neste gang vi skal til Japan. :)
     
    watchaddicted and cuivien like this.
  5. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    907
    Bonuspoeng:
    93
    Det er målet. One Japan reisebrev to rule them all :D
     
    watchaddicted, kiev, Neonex and 5 others like this.
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,810
    Likes mottatt:
    32,869
    Bonuspoeng:
    293
    God tur! :)
     
    cuivien liker dette
  7. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    187
    Likes mottatt:
    688
    Bonuspoeng:
    93
    Gleder meg til å høre om dine opplevelser i orienten!
    Ps. Anbefaler sterkt at du prøver den japanske matretten sushi hvis du finner det der. Litt rart første gang, men smaker mye bedre enn man skulle tro :rolleyes:
     
    kiev, Hanen, Kalsnes and 5 others like this.
  8. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    907
    Bonuspoeng:
    93
    sus-hi? Hmm, synes muligens å ha hørt det ordet en gang. Jeg skal se hva vi finner imellom gullfiskbollene med shochu-drinker!

    edit: for ordens skyld; sånne som dette
    IMG_3581.JPG
     
    Last edited: 11. juni 2024
  9. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    664
    Likes mottatt:
    2,236
    Bonuspoeng:
    93
    God tur, det blir interessant å lese, og får kanskje noen ideer til min neste tur da. På min pågående tur (reiser til Tokyo i kveld og hjem fra Osaka 20.juni) blir det ganske ordinært Tokyo-Kyoto-Osaka (+ mulig dagstur til Kobe).
     
    cuivien liker dette
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,836
    Likes mottatt:
    35,348
    Bonuspoeng:
    293
    Sparkling sake skål?
     
  11. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,052
    Likes mottatt:
    1,477
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg drar også til japan 17. juni :-D
     
    cuivien liker dette
  12. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    907
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du ikke har full timeplan ennå og er lei av kaoset i Shibuya, vurder å reserver bord på Kotaro, en izakaya som er kun en kort rusletur unna. Link her: Reserve Kotaro | Izakaya in Tokyo | byFood
    Den har eksistert ganske lenge (tror 2011/2012), jeg snublet over den forrige gang da jeg var i området i 2018, men ble plutselig ansett som überkul blant de lokale etter at Conde Nast nevnte den i en artikkel for et par år siden.

    Evt hvis du går den "vanlige" turistveien fra Shinjuku -> Meiji Jingu -> Yoyogi/Takeshita Street -> Shibuya, så kan du ta en liten omvei innom SG Low, som ligger på veien mellom Harajuku og Shibuya ゑすじ郎 / SG Low (@sglow_shibuya) • Instagram-bilder og -videoer. SG er et kjedekonsept, men denne er megabra, en slags krysning mellom en tradisjonell izakaya og cocktailbar. Har notert meg at det var små porsjoner mat (men det kan ha vært fordi jeg er en stor mann og spiser mye :p )
     
  13. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    907
    Bonuspoeng:
    93
    Cool :D
    Sas?
    Hvor lenge?
     
  14. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    664
    Likes mottatt:
    2,236
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for anbefalingene! Har ikke booket noe annet enn hotell (og fly), liker å ta det litt på sparket utfra dagsform etc. I kveld ble det klassisk tonkatsu på Masamune og noen rolige drinker på Bar Cross Over nær hotellet. Får se i morgen om jeg drar mot Shinjuku/Shibuya eller finner noen nye områder å utforske.
     
  15. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,052
    Likes mottatt:
    1,477
    Bonuspoeng:
    113
    SAS ja, men økonomi med familien (vi har biz hjem)

    hjemreisen er 19.juli

    dette blir tur nr 12 til japan.

    reiser først til atami, så til shimoda.. så blir det hovedsaklig osaka resten.. mulig noen dager i fukouka/hiroshima
     
  16. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    907
    Bonuspoeng:
    93
    Upgrade vellykket, så da blir det biz på folket

    Synes dog at SAS IT leker litt farlig her, fikk ikke e-post om oppgraderingen før 06:52 på fly som går fra Køben 12:30…
     
  17. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    907
    Bonuspoeng:
    93
    Veggis-varianten på flyet fra Oslo til Køben var ikke akkurat super, men fungerte som en midlertidig plugg i hullet som kun kan fylles med gratis drikke i flere tusen meters høyde.
    IMG_3658.jpeg

    Menyen på biz er som sikkert flere har delt tidligere, men kamskjellene var helt ok og biffen det samme. Skal imidlertid få kudos for rødvinen, Cuve 8 fra Bordeaux gjorde seg

    SAS skal også få opptil flere tomler opp for å ha tatt inn Suntory sin umeshu (dvs plommelikør). Anbefales
     
  18. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    907
    Bonuspoeng:
    93
    Høljregn ved ankomst!
    Tok kjappeste vei til Ueno (dvs Monorail fra Haneda og bytte til JR Yamanote), fikk dumpet bagasje på hotellet i påvente av innsjekk, og stakk ut for å finne noe mat (og litt sake).
    Stedet jeg egentlig hadde siktet meg ut hadde ikke åpnet, så endte på 鳥道酒場 上野本店, en veldig midt-i-veien izakaya jeg kjenner fra før der man kan få grillspyd for 100yen.
    IMG_3678.jpeg


    Deretter har man lekt semi-kulturell på Nasjonalmuseet, men knekken begynner å komme sigende. Blir digg med dusj og å komme seg litt i horisontal på hotellet! IMG_3683.jpeg IMG_3674.jpeg
     
    Last edited: 18. juni 2024
  19. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,688
    Likes mottatt:
    21,742
    Bonuspoeng:
    293
    Fortsatt god tur!
     
    cuivien liker dette
  20. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,361
    Likes mottatt:
    23,157
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! Dette ligg an til å bli eit framifrå reisebrev. Takk for at vi får vere med på tur.
     
    cuivien liker dette

Del denne siden