34 000 Norwegian kunder får ikke full erstatning ....

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av Eddie47, 11. mars 2021.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
  2. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,468
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis man har aksjer i Norwegian bør man vurdere sin posisjon.
    Aksjekursen i skrivende stund er av en eller annen merkelig grunn 54 kroner. Foreslått emisjonskurs er 8,23 kroner.

I dag er det rundt 40 millioner aksjer i Norwegian, det skal etter planen "trykkes opp" nesten 880 millioner nye aksjer, noe som vil bety en kraftig utvanning av eksisterende aksjer, fra 100% til 4,6%.

"Nye Norwegian" vil da sitte igjen på en gjeld på rundt 20 milliarder kroner.

3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Det jeg undres over med Norwegian er hvor lenge de kan fortsette å få aksjonærer til å spytte inn ny kapital.

SayWhat, furlong, Storbaba and 2 others like this.
  4. funkenstein

funkenstein Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,224
    Bonuspoeng:
    183
  5. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Det gjelder nok mange flyselskap for tiden, inkludert SAS.

Eddie47 liker dette
  6. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,517
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk merkelig nok en oversikt fra Norwegian Reward, jeg har visstnok godt over 4000 cashpoints innestående, men såvidt jeg vet er de foreløpig bare låst der siden vi ikke kan bestille turer med de (ikke at jeg får reist noen plass heller da... men det er ikke Norwegian sin feil). Vil poengene forsvinne, that's the question.

7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, men Norwegian er nok værst. Misforstå meg rett, jeg vil veldig gjerne at de overlever.

8. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Tja. Vet ikke helt hva du mener med det, men uten tiltak eller for SAS sin del hjelp uten vilkår fra svenske og danske staten så hadde begge selskapene vært konk. Og da blir det en teoretisk diskusjon

RoadKing liker dette
  9. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg innrømmer glatt at dette er noe jeg har lite greie på, men for meg høres det da ut som en helt annen sak at aksjonærene spytter inn penger i et selskap enn at aksjene utvannes gjennom emisjoner?

10. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,634
    Bonuspoeng:
    183
    Norwegian har lenge vore ein favoritt blant småinvestorar utan god kjennskap til konkursreglar og kapitalstruktur. Prisinga av selskapet er heilt hinsides gitt den forventa utvatninga av eksisterande aksjonærar.

SAS kjenner eg ikkje like godt til, men eg vil tru det vil vere vanskelig for styresmaktene i Skandinavia å la selskapet gå konkurs. Både med tanke på tilsette og naudsynt infrastruktur når dette coviddritet er over.

SayWhat liker dette
  11. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Så lenge man får et selskap billig nok, og det har utsikter for lønnsom drift, så vil det jo alltid være interessant.

Husk at Norwegian har gjennomført en 100:1 spleis av aksjen. Det betyr at aksjen, som i perioden med oppkjøpsrykter fra IAG var priset til over 280kr, tilsvarer en prising på 28.000kr/aksje idag. Nå snakker man altså om en emisjon på rundt 6kr, og hvor gjelden er restrukturert i form av at kreditorene også (nok en gang) får eierandeler.

Kursen vil da naturlig nok stupe fra dagens nivå.

I aksjemarkedet er det ikke ofte vi snakker om sikre ting, men dette er ganske sikkert. Sitter noen på Norwegian-aksjer idag bør de selge de, med mindre de har lyst til å låne de ut til meg da såklart, så tar jeg gjerne en short-posisjon ;)

12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    "Billig", når pengene renner ut emisjon etter emisjon? :)

13. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, her er jo nøkkelordet at man gjennom en rettet emisjon får aksjer i et selskap som ikke ligner på det opprinnelige, hverken i forretningsmodell, gjeldsgrad eller fremtidsutsikter.

At emisjonen ser ut til å bli flere ganger overtegnet tyder jo på at prisingen er attraktiv, skjønt her kan det som i mange andre rettede emisjoner være aktører som skal raskt ut.

RoadKing liker dette
  14. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Har du ett lovmessig krav på refusjon og NAS nekter å betale, så er det bare å sende konkursbegjæring, da ordner det seg :)

15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,721
    Bonuspoeng:
    293
    :p

Shyneno liker dette
  16. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,398
    Bonuspoeng:
    93
    Visste ikke hvor ellers jeg skulle poste dette, men i denne linken (https://www.nettavisen.no/okonomi/n...-kan-ga-glipp-av-millioner/s/12-95-3424111542) er spørsmålet "Hva er årsaken til at man i det hele tatt må klikke på den knappen i mailen? Hvorfor forlenger dere ikke bare alles poeng?" besvart med "Det har vært viktig for oss å kommunisere dette direkte til de kundene det gjelder. For de som nå vurderer når de kan reise igjen, er dette relevant informasjon. Vi har gjort det så enkelt som overhodet mulig å akseptere tilbudet om å få forlenget gyldigheten av poengene," sier Tuman.

Det verste ikke-svaret jeg har sett på lenge.

holmen liker dette
  17. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Maggie liker dette
  18. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505